فراز و فرود بوکس در سال 99

فدراسیون بوکس ایران سال گذشته را با فراز و نشیب‌های زیادی به پایان رساند، اما در انتها با برگزاری لیگ پس از ۱۱ سال، نمره قبولی را از اهالی این رشته دریافت کرد. فدراسیون بوکس ایران در سالی که گذشت با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بود که برای درک بهتر این موضوع، می‌توان از […]

فدراسیون بوکس ایران سال گذشته را با فراز و نشیب‌های زیادی به پایان رساند، اما در انتها با برگزاری لیگ پس از ۱۱ سال، نمره قبولی را از اهالی این رشته دریافت کرد. فدراسیون بوکس ایران در سالی که گذشت با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بود که برای درک بهتر این موضوع، می‌توان از چک‌های برگشتی اسپانسر فدراسیون شروع کرده و به برگزاری مسابقات لیگ برتر پس از ۱۱ سال رسید؛ لیگ برتری که دستاورد بزرگی برای این رشته بود.

* چِک‌هایی که روی دست فدراسیون باد کرد

یکی از اصلی‌ترین مشکلات فدراسیون بوکس ایران طی سال‌های گذشته همواره مسائل مالی بوده است که حسین ثوری نیز همچنان با این مورد دست و پنجه نرم می‌کند. البته رئیس فدراسیون ایران برای حل این مشکل در دی ماه سال ۹۸ قراردادی را با یک اسپانسر امضا کرد که بعدها با حواشی بسیاری همراه شد.

پس از امضای قرارداد میان فدراسیون بوکس و این موسسه، چک‌های این اسپانسر به تاریخ سال ۹۹ تحویل فدراسیون داده شد که البته تا کنون خبری از پاس شدن آن‌ها نیست. فدراسیون بوکس نیز به منظور پیگیری این موضوع کار را به بخش حقوقی خود سپرد که فعلا این شکایت به جایی نرسیده است.

* اردوهایی که سخت شروع شد ولی بی نتیجه ماند

تقریبا از دو ماه آخر سال ۹۸ بود که بخاطر شیوع گسترده ویروس کرونا، همه فعالیت‌های ورزش در ایران لغو و به تعطیلی کشیده شد. این تعطیلی حدودا ۷ ماه برای بوکس طول کشید تا اینکه سرانجام پس از جلسه حسین ثوری، رئیس فدراسیون بوکس ایران به همراه حمیدرضا قبایی‌زاده، دبیر فدراسیون با مسوولان ستاد ملی مبارزه کرونا در شهریور ماه، مجوز برگزاری اردوهای تیم‌ ملی بزرگسالان برای حضور در دور دوم رقابت‌های انتخابی المپیک (مسابقات جهانی)، صادر شد.

البته به دلیل ادامه بیماری کرونا در جهان، ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ مسئولان برگزای مسابقات المپیک اعلام کردند که رقابت‌های جهانی انتخابی المپیک بوکس در پاریس لغو شد. به این ترتیب بخاطر نبود هیچ مسابقه دیگر برای بوکسورهای ایران، برگزاری اردوهای تیم ملی تقریبا بی نتیجه ماند.

* شانس بسیار کم بوکسورهای ایران برای اضافه کردن سهمیه‌های المپیک!

به واسطه لغو مسابقات جهانی انتخابی المپیک در پاریس و تعیین نشدن هیچ مسابقه دیگر برای کسب سهمیه بوکسورها، اکنون مشتزنان ایران شانس بسیار کمی برای کسب سهمیه‌های بیشتر دارند. چرا که متاسفانه بوکسورهای ایران در آسیا آنچنان که باید صاحب مدال و رنکینگ بالا نیستند.

در حال حاضر تنها رقابت‌های گزینشی قاره‌های اروپا و آمریکا باقی مانده است. پیش از این مسابقات انتخابی آسیا و اقیانوسیه به میزبانی اردن برگزار شد که تیم ملی ایران توسط سید شاهین موسوی و دانیال شه‌بخش دو سهمیه را در اوزان ۷۵ و ۵۷ کیلوگرم کسب کرد.

* ثبت کمپ تیم‌های ملی بوکس به نام ناطق نوری

پس از پیگیری‌های فدراسیون بوکس و موافقت کمیته ملی المپیک، ۷ بهمن ۹۹ سالن شماره ۹ ورزشگاه انقلاب ملقب به کمپ تیم‌های ملی بوکس، به سالن بوکس حاج احمد ناطق‌نوری تغییر نام یافت. ناطق نوری ۲۸ سال ریاست فدراسیون بوکس را بر عهده داشت.

البته پیش از این سالن احمد ناطق نوری برای پیگیری تمرینات تیم ملی کاراته که قرار است نخستین حضورش در المپیک را تجربه کند، از وسط به دو نیم تقسیم شد تا کاراته‌کاها نیز اردوهای خود را پیگیری کنند!

* پایان خوش با برگزاری لیگ پس از ۱۱ سال

هرچند که فدراسیون بوکس سال شلوغی را از نظر شرکت در مسابقات پشت سر نگذاشت، اما سرانجام پس از ۱۱ سال موفق شد لیگ برتر بوکس را مجددا راه اندازی کند که به اعتقاد بسیاری، نقطه عطف این رشته به شمار می‌رود.

رقابت‌های لیگ برتر بوکس ایران از چهارم اسفند ۹۹ به صورت متمرکز در اراک آغاز و در تاریخ ۱۰ اسفند با قهرمانی تیم پلیمر خلیج‌فارس لرستان به پایان رسید. در این دوره ۱۰ تیم حضور داشتند.