غفلت مسئولان از روش‌های نوین کشت برنج

گزارش – زهرا اشکیود :  این روزها مسئولان به کشاورزان توصیه می کنند کشت دوم انجام ندهند که در سالجاری حتی بسیاری از کشاورزان اصلا کشت نخست را هم بدلیل کمبود آب انجام ندادند. این در حالیست که مسئولان به جای آنکه مانع از کشاورزی مردم شوند می‌توانستند روش‌های نوین در کشت و رقم‌های برنج […]

1

گزارش – زهرا اشکیود :  این روزها مسئولان به کشاورزان توصیه می کنند کشت دوم انجام ندهند که در سالجاری حتی بسیاری از کشاورزان اصلا کشت نخست را هم بدلیل کمبود آب انجام ندادند. این در حالیست که مسئولان به جای آنکه مانع از کشاورزی مردم شوند می‌توانستند روش‌های نوین در کشت و رقم‌های برنج مقاوم به خشکی را به کشاورزان معرفی کنند. از آنجایی که غذای تمامی مردم برنج است نمی‌توان مردم را گرسنه نگه داشت اما می‌توان با بکارگیری علم آن را در خدمت کشاورزی بکار برد. کشت برنج محصولی آب‌بر است اما با استفاده از روش‌های نوین در آبیاری به طور مثال آبیاری جویی می‌توان در مصرف آب هم صرفه جویی کرد. مسئولان به جای ساخت سد و قطع درختان می‌توانند این بودجه را برای تجهیز و نوسازی و بکارگیری روش‌های نوین در بخش کشاورزی بکار ببرند و پوشش گیاهی بخش بالادست را افزایش دهند تا آب بیشتری در زمین ذخیره شود و آرام آرام در جویبارها جاری شده و برای تولید بخش کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

مرتضی اولادی مدیر پژوهشی پژوهشکده ژنتیک کشاورزی طبرستان در گفت و گو با حرف مازندران، گفت: نباید جلوی کشت برنج را گرفت زیرا کشاورز نیاز به غذا و امنیت غذایی دارد و همچنین امنیت غذایی نیاز اول کشور اسلامی است.

اولادی افزود: با استفاده از روش های اصلاح جدید می‌توانیم به دنبال ارقامی باشیم که عملکرد بالایی داشته باشند و نیز زودرس باشند که دیگر کشاورز به دنبال کشت دوم نباشد.اگر از روش‌های نوین در کشت استفاده نشود و به کشاورز عنوان شود که آنان کشت نکنند، نقطه مقابل میان دولتمردان و کشاورزان ایجاد می‌شود.

مدیر پژوهشی پژوهشکده ژنتیک کشاورزی طبرستان، عنوان کرد: برنج نیاز به غرقاب دارد و باید به دنبال رقم‌های جدید مقاوم به خشکی باشیم اما تاکنون رقم جدید مقاوم به خشکی که توجه اقتصادی داشته باشد هنوز اصلاح نشده اما پژوهشکده ژنتیک کشاورزی طبرستان رقم جدیدی را به نام برنج روشن معرفی کرده که نیاز کشت دوم را برآورده می‌کند.

این مسئول یادآور شد: با توجه به آنکه این روزها با کاهش سطح زیر کشت با تغییرکاربری و تبدیل شدن زمین کشاورزی به منازل مسکونی و سایر بخش‌های دیگر مواجه هستیم بنابراین باید دنبال ارقامی باشیم که با افزایش عملکرد این کاهش سطح کشت را جبران کنیم.

وی یادآور شد: روش اصلاح موتاسیونی در پژوهشکده برنج با همکاری پژوهشکده هسته‌ای از 10 سال گذشته روی ۲۰ رقم کمی و کیفی را بررسی کردیم که در نهایت طارم روشن و شهریار به کشاورزان معرفی شد به طوری که طارم روشن ۸ تن عملکرد دارد و امسال در ۴۰ منطقه در سطح زیر کشت ۳۰ هکتار کشت شد و در سال بعد هزار هکتار به زیر کشت خواهد رفت و در آینده جای رقم شیرودی را خواهد گرفت.

اولادی عنوان کرد: رقم طارم روشن و شهریار دارای عطر و طعم مناسب است و چهار خصوصیات سنگ طارم را هم دارد و علاوه بر آن زودرس است که این رقم ممتاز تاکنون در کشور نبود.

وی گفت: بخش ترویج جهاد کشاورزی چندان همکاری نمی‌کند اما از آنجایی که خود شخص استاندار با نامه‌نگاری‌هایی که مسئولان پژوهشکده ژنتیک کشاورزی طبرستان داشتند پیگیری خود را اعلام کرد و در آینده سطح زیر کشت افزایش می‌یابد که در آینده انقلابی در برنج استان ایجاد خواهد شد.

مدیر پژوهشی پژوهشکده ژنتیک کشاورزی طبرستان، تصریح کرد: بخش پژوهشی کشاورزی نیاز به حمایت مسئولان دارد و از آنجایی که کمبود آب و تغییر اقلیم در کل کشور و جهان را شاهد هستیم و حال اگر رییس جمهور، وزیر کشاورزی و نیز استاندار مازندران پیگیر باشند که رقم طارم روشن کشت شود کشاورزان در کشت آن موفق‌تر خواهند بود و این رقم جایگزین مناسبی است و حتی مقاوم به ساقه‌خوار بوده و امیدواریم این رقم به عنوان برنج ملی معرفی شود.

اولادی اشاره کرد: باید نظارت در بازار زیاد شود تا فروش محصولات کشاورزی با کیفیت ارائه شود و از آنجایی که در بازار ارقام مختلف برنج را با همدیگر تداخل می‌کنند در نتیجه کیفیت و خرید کاهش می‌یابد پس باید نظارت در بازار را افزایش دهیم.

وی عنوان کرد: پژوهشکده با سه سیستم روبرو است که از جمله آن، ترویج جهاد کشاورزی که باید این ارقام را ترویج کند و همچنین بازرگانی که باید جلوی واردات را بگیرد و نیز بازرسی که باید مانع اختلاط رقم‌هایی مختلف شود بنابراین اگر این سه بخش بتوانند طبق سخنان رهبری در هر بخشی اقدام خود را درست انجام دهند در نهایت موفق خواهیم بود.

مدیر پژوهشی پژوهشکده ژنتیک کشاورزی طبرستان، یادآور شد: با توجه به سخنان رهبری در زمینه تولید ملی بنابراین باید رقمی که ده سال بر آن کار شد و حتی انرژی هسته‌ای نیز به حمایت از کشاورزی آمده و حدود ده هزار و ۵۰۰ رقم از طریق اصلاح موتاسیونی در جهان معرفی شده و در حال کشت است را حمایت کرد و تا از این طریق بتوانیم در اجرای فرمایشات رهبری موفق عمل کنیم.