عملکرد 5 نماینده کشتی مازندران در جام جهانی

تیم ملی کشتی آزاد کشورمان که در رقابت‌های جام جهانی کرمانشاه از پنج کشتی‌گیر و یک مربی مازندرانی در ترکیب خود بهره می‌برد، موفق شد با درخشش این کشتی‌گیران و همچنین ملی پوشان استان‌های دیگر برای ششمین بار متوالی به مقام قهرمانی دنیا دست یابد.  * کشتی وزن 57 کیلوگرم                                         در وزن 57 کیلوگرم، به […]

تیم ملی کشتی آزاد کشورمان که در رقابت‌های جام جهانی کرمانشاه از پنج کشتی‌گیر و یک مربی مازندرانی در ترکیب خود بهره می‌برد، موفق شد با درخشش این کشتی‌گیران و همچنین ملی پوشان استان‌های دیگر برای ششمین بار متوالی به مقام قهرمانی دنیا دست یابد.

 * کشتی وزن 57 کیلوگرم                                        

در وزن 57 کیلوگرم، به دلیل عملکرد ضعیف رضا اطری، ملی پوش بابلی کشورمان در دو تورنمنت علیف و یارگین، کادر فنی تصمیم گرفت تا از این کشتی‌گیر در مسابقات جام جهانی استفاده نکند.

* کشتی وزن 61 کیلوگرم

اما در وزن 61 کیلوگرم بهنام احسانپور و مسعود اسماعیل‌پور از مازندران به عنوان نمایندگان کشورمان در مسابقات جام جهانی بودند که عملکرد درخشانی نیز از خود برجای گذاشتند.

احسانپور که بعد از حذف از مسابقات جهانی بوداپست با انگیزه جبران ناکامی آن مسابقات در کرمانشاه به روی تشک رفته بود، کشتی‌های قابل قبولی گرفت که از مهم‌ترین آن می‌توان به غلبه بر چنگیز اردوغان از ترکیه اشاره کرد.

چنگیز اردوغان کشتی‌گیر روسی‌الاصل است که در سال‌های گذشته با پرچم کشور روسیه و با نام اوپن سات بسیاری از کشتی گیران کشورمان را مغلوب کرده بود.

مسعود اسماعیل‌پور هم که نتوانسته بود به دلیل آسیب دیدگی در مسابقات اوپن شرکت کند، در تمرینات تیم ملی آن قدر خوب کار کرد که نظر محمد طلایی را برای حضور در این مسابقات به خود جلب کرد.

وی در جام جهانی با شکست دادن کشتی‌گیران سرسختی همچون لوگان استیبر از آمریکا، قهرمان جهان در سال 2016 امید دارد که کادر فنی را برای دریافت مجوز حضور در مسابقات انتخابی تیم ملی جهت شرکت در مسابقات جهانی پاریس که به دلیل عدم حضور در مسابقات اوپن از دست داده بود، مجاب کرده باشد.

مهدی یگانه جعفری که با درخشش در مسابقات جام یارگین جواز حضور در جام جهانی را کسب کرده بود، جو سنگین سالن مسابقات در کرمانشاه برایش قابل هضم نبود و نتوانست توانمندیهای خود را به روی تشک به ملسه ظهور برساند.

*کشتی وزن 86 کیلوگرم

اما کشتی‌های حسن یزدانی در وزن 86 کیلوگرم سر و صداهای زیادی را به پا کرد؛ وی که به دلیل افزایش وزن دیگر قادر به کشتی‌گرفتن در وزن 74 کیلوگرم نبود، پس از المپیک تمریناتش رابه گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که بتواند خود را محیای حضور در یک وزن بالاتر یعنی 86 کیلوگرم کند. نخستین حضور او در وزن جدید در مسابقات جام تختی بود که محک مناسبی برای او در این وزن تلقی نمی‌شد. اما کشتی گرفتن در جام جهانی کرمانشاه با توجه به حضور کشتی‌گیران طراز اول دنیا در این وزن همانند شریف شریف‌اف دارنده مدال‌های طلا و برنز المپیک‌های گذشته و همچنین سلیم یاشار نائب قهرمان مسابقات المپیک ریو و همچنین دیوید تیلور آمریکایی محک به مراتب جدی‌تری برای او محسوب می‌شد.اما مبتلا شدن به سرماخوردگی شدید پیش از آغاز این مسابقات این اجازه را به یزدانی نداد که کشتی‌های همیشگی خود را به نمایش بگذارد.او هر چند در کشتی‌های مقدماتی به پیروزی‌های خوبی رسید، اما ضعف بدنی وی به دلیل تزریق زیاد آنتی‌بیوتیک توسط پزشک تیم ملی باعث شده بود که در تایم‌های دوم مبارزاتش آن صلابت تایم نخست را نداشته باشد.

تا جایی که این مشکل در فینال و مقابل دیوید تیلور، کشتی گیر آماده آمریکایی‌ها گربان‌گیرش شد و در حالی که در تایم اول چهره هجومی از خود نشان داده بود، اما در تایم دوم بدنش تحلیل رفته و در پایان شکست را پذیرفت.

این باخت برای این جوان جویباری آن قدر سنگین بود که نتوانست در جشن قهرمانی تیم ملی شرکت کند و با چشمانی گریان سالن مسابقات را به مقصد هتل ترک کرد.

*وزن 125 کیلوگرم

اما در وزن 125 کیلوگرم باز هم یک کشتی‌گیری جویباری بود که به داد کشورمان رسید و در لحظات سخت و پر استرس قهرمانی را برایمان به ارمغان آورد؛ کمیل قاسمی که برای سومین سال سرنوشت قهرمانی کشورمان به کشتی او گره خورده بود، مثل همیشه با صلابت روی تشک حاضر شد و حریفش را مغلوب کرد تا تیم ملی ایران برای ششمین سال پیاپی به عنوان قهرمانی این مسابقات دست یابد؛ قاسمی در دوره‌های مقدماتی هم کشتی‌های بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشته بود.

* تنها مربی مازندرانی در تیم ملی

اما نباید از زحمات عباس حاج‌کناری به عنوان تنها مربی مازندرانی حاضر در کادر فنی تیم ملی به راحتی گذشت؛ وی که به تازگی به تیم ملی دعوت شد، در بیشتر کشتی‌های نمایندگان مازندران در کنار تشک حاضر می‌شد و در کنار سرمربی تیم ملی به کار کوچینگ ملی‌پوشان می‌پرداخت.

به گزارش فارس، استان مازندران با وجود داشتن کشتی‌گیران بسیار شایسته در دو وزن 74 و 97 کیلوگرم، در مسابقات جام جهانی در این اوزان همچون وزن 57 کیلوگرم نماینده‌ای نداشت.