عربستان، بزرگ‌ترین دولت تروریستى

 در جدیدترین اقدام تروریستى، دولت عربستان اعلام كرد ۳۷ نفر از اتباع این كشور به جرم فعالیت تروریستى اعدام شدند و مطابق روال معمول بسیارى از دولت‌هاى غربى و حتى برخى مجامع حقوق بشرى در غرب، از كنار این اعدام‌ها با سكوت عبور كرده‌اند.  اعدام‌ها در استان‌هاى مكه، مدینه، ریاض، القصیم، عسیر و منطقه شیعه‌نشین […]

 در جدیدترین اقدام تروریستى، دولت عربستان اعلام كرد ۳۷ نفر از اتباع این كشور به جرم فعالیت تروریستى اعدام شدند و مطابق روال معمول بسیارى از دولت‌هاى غربى و حتى برخى مجامع حقوق بشرى در غرب، از كنار این اعدام‌ها با سكوت عبور كرده‌اند.

 اعدام‌ها در استان‌هاى مكه، مدینه، ریاض، القصیم، عسیر و منطقه شیعه‌نشین الشرقیه صورت گرفته است. ۳۲ نفر از ۳۷ نفر اعدام شده از اتباع شیعه عربستان بوده‌اند. بر اساس اعلام برخى فعالان شبكه‌هاى اجتماعى سعودى، این افراد از شیعیان منطقه قطیف و رجال دین و طلاب علوم دینى منطقه شرقیه هستند كه با اتهامات تروریستى اعدام شده‌اند. این اعدام‌ها در شرایطى صورت گرفته كه مجامع بین‌المللى واكنش گسترده‌اى نسبت به آن‌ها بروز نداده‌اند و مطابق روال معمول بسیارى از دولت‌هاى غربى و حتى برخى مجامع حقوق بشرى در غرب، از كنار این اعدام‌ها با سكوت عبور كرده‌اند. نكته جالب این است كه عربستان معمولاً مخالفان خود را متهم به فعالیت‌هاى تروریستى كرده و اعدام مى‌كند؛ اما این مسئله چگونه تحلیل مى‌شود؟

 *عربستان، شیعیان و تروریسم‌

پیوند وهابیت با تروریسم مسئله‌ای است كه نیازى به اثبات نداشته و بسیارى از شبكه‌هاى غربى نیز به این امر اعتراف كرده‌اند. در این راستا روزنامه «بوستون‌گلوب» در تحلیلى از دوگانگى‌هاى سیاست‌هاى دولت آمریكا در قبال ایران و سعودى انتقاد و خاطرنشان كرده، هیچ كشورى مستمرتر از ریاض، حامى تروریسم نبوده است. درواقع در شرایطى كه عربستان به‌عنوان مادر تروریست‌ها شناخته مى‌شود و بسیارى از مقامات غربى نیز بارها به این امر اعتراف کرده اما این كشور سعى دارد براى حذف مخالفان خود به‌ویژه شیعیان با برچسب تروریسم، آن‌ها را زندانى و اعدام كند. دولت عربستان شیعیان را از جنبه‌های مختلف مورد فشار قرار داده است. شیعیان عربستان در بدترین شرایط ممكن زندگى می‌کنند و به‌عنوان مسلمانان فراموش‌شده مشهور هستند. شیعیان عربستان كه بین ۱۵ تا ۲۵ درصد جمعیت كشور را تشكیل مى‌دهند طى ۸ دهه‌اى كه از حكومت آل سعود مى‌گذرد، با تبعیضات و محدودیت‌هاى متعدد و فراوانى مواجه بوده‌اند كه مى‌توان آن‌ها را به‌صورت كلى در سه طیف برشمرد: تبعیض‌هاى دینى – مذهبى، تبعیض‌هاى سیاسى و محرومیت‌هاى اقتصادى. درواقع آل سعود آن‌چنان فضا را براى شیعیان تنگ كرده است كه حتى بسیارى از وهابى‌ها به‌صورت آشكار و در روز روشن به شیعیان حمله كرده و آن‌ها را به شهادت مى‌رسانند. در تازه‌ترین اقدام، یك وهابى تندروى سعودى ۴۰ ساله در جنایتى وحشتناك، زكریا كودك شیعه ۶ ساله را به جرم محبت به خاندان پیامبر (ع) در برابر چشمان مادرش در مدینه منوره به شهادت رساند؛ اما مهم‌ترین ظلم به شیعیان در بخش قضایى عربستان روى مى‌دهد. نظام قضایى عربستان كه کاملاً تحت تسلط وهابیون قرار دارد به عرصه‌اى براى فشار حداكثرى به شیعیان تبدیل‌شده است. شیعیان حتى با كمترین مخالفت با شدیدترین واكنش‌ها مواجه مى‌شوند. حتى در یك اقدام، روستاى تاریخى المسوره در شرق عربستان توسط آل سعود کاملاً تخریب شد و عربستان از تبدیل‌شدن این روستا به نماد مقاومت واهمه داشت.

درواقع در دادگاه‌هاى عربستان شیعیان حتى از داشتن وكیل نیز محروم مى‌شوند و بدون تفهیم اتهام سال‌ها در زندان به سر مى‌برند. حتى در مرحله محاكمه نیز معمولاً قضات سعودى به دفاع شیعیان از خود توجهى نكرده و شدیدترین احكام را صادر مى‌كنند. درواقع همان‌طور كه مقام معظم رهبرى بارها اعلام كرده‌اند؛ نظام سعودى یك نظام قرون‌وسطایی است. یكى از نمادهاى این نظام قرون‌وسطایی نیز محاكمه شیعیان تنها به جرم عقاید مذهبى است. از دیگر نمونه‌هاى تبعیض سیستماتیك علیه شیعیان مى‌توان به ممنوعیت ساخت مساجد و سایر مراكز مذهبى توسط شیعیان، عدم آزادى در انجام مناسك دینى، عدم تخصیص قبرستان به شیعیان درمناطقى از عربستان، محدودیت در نام‌گذاری براساس مذهب شیعه، ملحد خواندن شیعیان، توقف فعالیت سایت‌ها و پایگاه‌هاى اینترنتى شیعى، عدم پذیرش شیعیان به‌عنوان شاهد در سیستم قضایى و… یادکرد.

 * آمریكا و جنایات عربستان‌

اما نكته بسیار مهم در مورد جنایت‌هاى عربستان در مورد شیعیان و نقض‌هاى گسترده حقوق بشرى این است كه آمریكا كه ادعاى حقوق بشرى دارد، نه‌تنها در برابر سركوب و اعدام شیعیان عربستان موضع نگرفته، بلكه حتى به‌گونه‌ای آل سعود را تشویق به این كار مى‌كند. چراكه اساساً حقوق بشر تنها دستاویزى براى غرب جهت تحقق منافع است. فاصله كوتاه میان استقبال سعودى از تصمیم ترامپ در خصوص عدم تمدید معافیت ۸ كشور در خرید نفت ایران و قول مقامات سعودى مبنى بر جبران خلأ ناشى از حذف ایران از بازار نفت بین‌المللى با اعلام اعدام ۳۷ نفر در سعودى بسیار تأمل‌برانگیز است. بسیارى معتقدند كه با توجه به فاصله كوتاه و چندساعتی میان این دو مسأله‌توان با اطمینان گفت كه در این میان معامله‌اى ولو نانوشته و ذكر نشده میان ترامپ و بن سلمان صورت گرفته باشد. درواقع منافع ترامپ ایجاب مى‌كند كه جنایت‌هاى عربستان را محكوم نكرده و حتى به دفاع از آن‌ها اقدام كند.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهورى اسلامى ایران در واكنش به این اعدام‌ها در صفحه توییتر خود نوشت: «پس از چشم‌پوشی از قطعه‌قطعه كردن یك روزنامه‌نگار، وقتی‌که عربستان ۳۷ مرد را در یك روز گردن‌زند هیچ نجوایى از دولت ترامپ شنیده نمى‌شود حتى وقتی‌که یكى را ۲ روز پس از عید پاك مصلوب مى‌كند. عضویت در «تیم ب» شامل بولتون، بن سلمان، بن زاید وبى‌بى (نتانیاهو) – به هر جنایتى مصونیت مى‌دهد.» درواقع آمریكا در برابر قتل خاشقجى، جنایت‌هاى عربستان در یمن، اعدام آیت‌الله نمر و اعدام شیعیان نه‌تنها موضع‌گیرى نكرده بلكه به‌صراحت اعلام مى‌كند كه منافع خود را به دلیل مسائل حقوق بشرى با عربستان به خطر نخواهد انداخت.

 درنهایت

درحالی‌که وزارت كشور عربستان در بیانیه‌اى اعلام كرده كه ۳۷ نفرى را كه اعدام كرده «متهم به تروریسم» بوده‌اند، منابع مستقل گزارش داده‌اند ۳۲ نفر از اعدام‌شدگان، از شیعیان منطقه قطیف و رجال دین و طلاب علوم دینى منطقه شرقیه هستند. این مسئله بسیار خطرناك است چراكه این ۳۲ شیعه تنها به جرم شیعه بودن با اتهام حمایت از تروریسم اعدام‌شده‌اند. البته رژیم سعودى هرساله شمار زیادى از مخالفان آل‌سعود را تحت عناوین «مبارزه با تروریسم» اعدام می‌کند. شیخ «نمر باقر النمر»، رهبر شیعیان عربستان یكى از برجسته‌ترین مخالفان آل‌سعود بود كه سال ۱۳۹۳ به همین بهانه اعدام شد. این نوع اقدام عربستان با شیعیان در حالى است كه بنابر گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر، شیعیان عربستان تنها خواستار حقوق برابر هستند و نقشى در اقدامات به‌اصطلاح تروریستى ادعایى عربستان ندارند. بررسى‌ها در مورد شیعیان عربستان نشان‌دهنده این است كه شیعیان در این كشور معمولاً از طریق مسالمت‌آمیز به دنبال رسیدن به عدالت هستند اما عربستان با متهم كردن این افراد به حمایت از تروریسم، آن‌ها را اعدام مى‌كند. این همان حربه‌اى است كه آمریكا در مورد بسیارى از كشورهاى منطقه نیز به كار مى‌برد و با برچسب زدن تروریسم به آن‌ها سعى در تحریم كشورهاى مخالف خود را دارد.

محسن رحمانی واسوکلایی