طلب زیبایی به قیمت از چاله به چاه افتادن

درسالهای اخیر به دلیل دخالت افراد غیر متخصص همچون آرایشگرها و پزشکان بی تجربه در این زمینه شاهد افزایش عارضه های زیباسازی هستیم به نحوی که افرادی را می بینیم مشکل خاصی نداشته اند و برای زیباتر شدن اعمالی انجام داده اند که اکنون عارضه آن تا آخر عمر همراه انهااست.ساده ترین تبعات در دست […]

درسالهای اخیر به دلیل دخالت افراد غیر متخصص همچون آرایشگرها و پزشکان بی تجربه در این زمینه شاهد افزایش عارضه های زیباسازی هستیم به نحوی که افرادی را می بینیم مشکل خاصی نداشته اند و برای زیباتر شدن اعمالی انجام داده اند که اکنون عارضه آن تا آخر عمر همراه انهااست.ساده ترین تبعات در دست گرفتن بخشی از کارهای پزشکان متخصص پوست و زیبایی توسط آرایشگران را می توان در نتیجه معکوس این گونه کارها مشاهده کرد که سوختگی های شدید ، عفونت های پوستی و بروز لکه های پوستی از آن جمله است . انجام کارهایی نظیرازبین بردن لکه هاو چروک ، روشن کردن و شفاف سازی پوست ، پر پشت و خوش حالت کردن موی سر جز فعالیت های کاری و درمانی متخصصان پوست و مو به شمار می رود که می بایست توسط پزشکان تحصیل کرده در رشته مرتبط زیبایی پوست و مو و دارای مجوز انجام شود.

** دست خالی بودن آرایشگران از داشتن مدرک یا گواهی آموزشی

نفیسه که در یکی از آرایشگاههای شهر ساری به کار پاکسازی پوست مشغول است برای رو کردن سندی مبنی بر مجاز بودن فعالیتش به حضور چند ماه در مطب یکی از پزشکان پوست اشاره کرد . وی با اعتماد از اینکه فعالیتش براساس چهارچوب و قواعد کاری که متخصصان پوست انجام می دهند دانست و گفت : سالها قبل به عنوان منشی مطب یکی از متخصصان پوست در ساری مشغول به کار شدم و بقولی از زیر دست پزشک توانستم اصول پاکسازی پوست را فرا بگیرم . وی در پاسخ به این ادعاکه فردی آموزش دیده در خصوص مسائل پاکسازی و زیباسازی است آیا مدرک و یا گواهینامه از سازمان و یا موسسه ای دارد ، گفت : متاسفانه هنوز سازمان و یا نهادی متولی برای انجام امور مربوط به آموزش در این زمینه وجود ندارد .

** طلب زیبایی به قیمت از چاله به چاه افتادن

یکی از پزشکان متخصص پوست ، مو و زیبایی مازندران از اقدامات زیبایی پوست شامل از بین بردن لکه ها ، چروک ، شفاف سازی و روشن کردن پوست ، پر پشت و خوش حالت کردن موها به عنوان بخشی از کارهای درمانی پزشکان متخصص پوست ذکر کرد . آزاده رضا زاده به ایرنا گفت : هرچند این کارها با برچسب زیبایی پوست و مو در جامعه مطرح است اما رسیدن به این خواسته زنان هرچند با دید زیبایی طلبانه نیازمنداعمال شیوه درمانی با استفاده از ابزار و داروهای خاص خود است . این متخصص زیبایی پوست و مو اظهار داشت : خرید دستگاه لیزری و یا گذاشتن ماسک بدون اطلاع از آناتومی و ویژگی پوست فرد نمی تواند راه درمان و یا همان زیباسازی پوست برای افراد باشد .

وی از انجام کارهای زیباسازی پوست و مو توسط برخی آرایشگران زنان به عنوان دخالت در حوزه کاری پزشکان متخصص پوست نام برد و ادامه داد : بوجود آمدن عوارض هایی گاهی غیر قابل جبران که  زیبایی زنان را برباد می دهد ، بخشی از مخاطراتی است که براثر فعالیت آرایشگران ایجاد می شود .

** تضمین سلامت فعالیت آرایشگران با اجرای دستورالعمل معاونت بهداشتی و درمان

معاون اجرایی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به دستوالعمل اجرایی سالهای اخیر میان 2 معاونت بهداشتی و درمان این دانشگاه اشاره کرد و گفت : براساس مفاد این دستورالعمل ، بکارگیری برخی دستگاه ها مربوط به زیبایی پوست و مو به شرط طی کردن آموزش های تخصصی در آرایشگاه های زنانه مجاز است .

نادر آهنگر که اجرای این دستورالعمل نظارتی را تاثیر گذار بر کنترل فعالیت های غیر مجاز در این فضاها دانست ، افزود : در این دستورالعمل استفاده وسایلی برای (تتو کردن ) به شرط داشتن آموزش لازم ، مجاز اعلام شد و کارهای نظیر برداشتن (تتو) در آرایشگاه ها غیر مجاز است . وی افزود: تعداد زیادی آرایشگاههای زنانه دارای مجوز در مازندران فعالیت می کنند که هنوز این دستورالعمل در انها چهره اجرایی به خود نگرفته است . معاون اجرایی دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین نبود احکام بازدارنده را یکی دیگر از عواملی ذکر کرد که می تواند در نظارت و ساماندهی فعالیت قانونی و بهداشتی آرایشگاه های زنانه تاثیر بگذارد .