طلبی که آب رفت!

حرف آنلاین: حسین زحمتکش/ این روزها گمانه های زیادی در مورد سرمایه های بلوکه شده ایران مطرح می شود که آغاز آن را اوباما رئیس جمهوری آمریکا کلید زد، وی از سرمایه بلوکه شده 150 میلیاردی ایران سخن گفت و مسئولان اقتصادی ایران را وادار به واکنش کرد به طوریکه سیف رئیس کل بانک مرکزی […]

حرف آنلاین: حسین زحمتکش/ این روزها گمانه های زیادی در مورد سرمایه های بلوکه شده ایران مطرح می شود که آغاز آن را اوباما رئیس جمهوری آمریکا کلید زد، وی از سرمایه بلوکه شده 150 میلیاردی ایران سخن گفت و مسئولان اقتصادی ایران را وادار به واکنش کرد به طوریکه سیف رئیس کل بانک مرکزی بارها در مصاحبه با رسانه ها این رقم را نادرست بیان کرد هرچند جناب رئیس کل خود نیز نتوانست آمار و ارقام درستی ارائه دهد و حساسیت رسانه ها موجب شد تا این بار رسما سرمایه بلوکه شده ایران را 23 میلیارد دلار اعلام کند. وی بیان اینکه این منابع در ژاپن، کره جنوبی و امارات متحده عربی بلوکه شده است در ادامه افزود: حدود 6 میلیارد دلار از منابع ایران هم در کشور هند وجود دارد که متعلق به دولت است و هنوز به مالکیت بانک مرکزی در نیامده است.

*پول های بلوکه شده گم شده؟!

جالب اینجاست تا زمانیکه توافق حاصل نشده بود میزان سرمایه بلوکه ایران بیش از صد میلیارد تومان بود حال که توافق حاصل شده است این مبلغ به 23 ملیراد دلار رسیده است! سرمایه بلوکه شده ای که دولت مدام ان را در بوق و کرنا کرده بود قط 23 میلیارد دلار است! این جوی که به کشور به پا شد و مردم را با خود همراه کرد تا مثلا سرمایه های ملی آزاد شود فقط 23 میلیارد بود؟ پس عدد 100 میلیاردی که مدام از ان دم میزدید چه شد؟ مابقی پول های بلوکه شده ایران گم شده است؟ رئیس کل بانک مرکزی و مسئولان دولت تدبیر و امید طوری در مورد پول های بلوکه شده ایران سخن می گویند که انگار این مبلغ، ناچیزی و از ابتدا در اختیار خومان بوده و در جایی دیگر سرمایه گذاری کرده بودیم حالا بعد از توافق به کشور باز می گردد!! شاید اصلا مبلغی بلوکه نشده بود و مردم اشتباها فکر کردند پول مملکت بلوکه شده!!

*شرکت ها 1میلیارد دلارپول بلوکه شده دارند.

از صحبت های سیف این گونه برمی آید که مراد وی از دارایی های بلوکه شده دارایی های مربوط به دولت و بانک مرکزی است و دارایی های بلوکه شده شرکت های غیردولتی و دولتی را شامل نمی شود. اما وی به این موضوع نیز پاسخ داده و دارایی های بلوکه شده شرکت های دولتی و خصوصی را کمتر از یک میلیارد دلار اعلام کرد!

رئیس کل بانک مرکزی در این خصوص بیان داشت: ممکن است یک شرکت دولتی یا خصوصی در خارج از کشور پول داشته باشد که رقم دقیق آن در اختیار بانک مرکزی نیست.

وی افزود: ما دو ماه قبل بخشنامه‌ای به همه شرکت‌ها ارسال کردیم که رقم دقیق دارایی‌های خارجی که بلوکه شده است را اعلام کنند. رقم پول‌های بلوکه شده بخش غیردولتی و شرکت‌های دولتی زیر یک میلیارد دلار است.

باتوجه تحریم های پولی ایران، پول های ایرانی ازاروپا به عنوان فاینانس به چین فرستاده شد تا در پروژه های مشترک به عنوان وثیقه سپرده گذاری شود و به ازای آن چین در ایران ارائه خدمات و کالا داشته باشد.

*سرمایه با پول فرق می کند!

همه موارد فوق الذکر مربوط به پول های بلوکه شده است و سخنان رئیس کل بانک مرکزی در این خصوص تا حد زیادی با آمار و ارقام اسناد پیش رو مطابقت دارد اما پول و سرمایه دو مقوله جدا از هم هستند، املاک، طلا از سرمایه های ملی به حساب می ایند که هم اکنون در آمریکا و دیگر کشورهای غربی بلوکه شده است.

 

*سرنوشت سرمایه های قبل از انقلاب ؟

سرنوشت سرمایه های بلوکه شده ایران در قبل از انقلاب و در مدت سی سالگی انقلاب چه می شود؟این سرمایه ها ملی هستند و تا به حال جایی در سخنان مطالبه شده مسئولان نداشته اند!

اسناد موجود بر این موضوع تاکید دارد که اموال مسدود شده ایران در آمریکا اعم از اموال دیپلماتیک، وجوه نقد، اموال نظامی و اموال محمدرضا شاه پهلوی و خانواده‌اش که در پی تسخیر لانه جاسوسی، توسط ایالات متحده مسدود و توقیف شد بر اساس گزارش رسانه ها به 12 میلیارد دلار می رسد.

در سال 1359 با میانجیگری کشور الجزایر دو کشور بر سر استرداد دارایی ایران از سوی واشنگتن به توافق رسیدند ، به موجب قرارداد الجزایر، آمریکا متعهد شد که با اعاده وضعیت مالی ایران به قبل از 23 آبان ماه 1358 کلیه دارایی ها و اموال مسدود شده ایران که پس از تسخیر سفارت جاسوسی توقیف کرده را آزاد کند، اما این اتفاق هیچگاه روی نداد

علاوه بر این موارد، ایران در زمان پهلوی قراردادهای چند میلیاردی برای خرید هواپیماهای جنگی و مسافری و ترابری امضا کرده بود که واشنگتن هیچ گاه به این تعهدات عمل نکرد و در اظهارات مقامات آمریکایی هیچ اشاره ای به این نشده که در صورت توافق سرنوشت این قراردادها، املاک و دیگر دارایی های بلوکه شده ایران چه می شود.

*سرمایه ملی پاس بداریم

با توجه موارد بیان شده باید دانست سرمایه های بلوکه شده ایران بسیار بیشتر از اعداد و ارقامی است که مسئولان غربی و ایرانی بیان می کنند، تمامی آن ها سرمایه این کشور هستند و استرداد آن بر عهده و وظیفه مسئولان عالی رتبه کشور است. نباید گذر زمان ما را از استرداد سرمایه های بلوکه شده گذشته کشورغافل کند.این دغدغه باید در مسئولان کشور وجود داشته باشد که فقط به دنبال آزاد سازی پول های بلوکه شده نباشد . میلیارد ها دلار سرمایه ملی در کشورهای غربی مصادره شده و باید ان را آزاد و مردم برگردانیم.