طرح پیوند مهر، الگوی بانکداری اسلامی

بانک قرض ­الحسنه مهر ایران طرحی با نام پیوند مهر و برای تسهیل ازدواج جوانان ارائه داده است. این طرح بر اساس الگوی هم افزایی منابع مالی مشتریان و بانک و به خدمت گرفتن مجموع آنها در امر تسهیلات ازدواج طراحی شده است. جواد صادقلو کارشناس بانک جزئیاتی از طرح جدید بانک قرض الحسنه مهر […]

بانک قرض ­الحسنه مهر ایران طرحی با نام پیوند مهر و برای تسهیل ازدواج جوانان ارائه داده است. این طرح بر اساس الگوی هم افزایی منابع مالی مشتریان و بانک و به خدمت گرفتن مجموع آنها در امر تسهیلات ازدواج طراحی شده است.

جواد صادقلو کارشناس بانک جزئیاتی از طرح جدید بانک قرض الحسنه مهر ایران برای پرداخت تسهیلات ازدواج را به شرح زیر تشریح کرد: “طی چند روز اخیر، بانک قرض ­الحسنه مهر ایران، در راستای وظیفه تخصصی و رویکرد اجتماعی خود، طرحی با نام پیوند مهر و برای تسهیل ازدواج جوانان ارائه داده است. این طرح بر اساس الگوی هم افزایی منابع مالی مشتریان و بانک و به خدمت گرفتن مجموع آنها در امر تسهیلات ازدواج طراحی شده است و نه تنها تسهیل­گر اساسی در ازدواج جوانان است بلکه از طریق رویکردهایی نظیر تشویق افراد و خانواده ­ها به پس ­انداز و همچنین توسعه سنت ارزشمند قرض ­الحسنه به نوعی زمینه­ ها و رویه­ های بانکداری اسلامی را در جامعه گسترش می­ دهد.

بر اساس این طرح، متقاضیان می­توانند پس از طی دوره­ای از ایجاد پس ­انداز و تمرکز گردش مالی خود در بانک قرض ­الحسنه مهر ایران و در قالب یکی از دو مسیر قابل انتخاب طرح، از امتیاز تسهیلات قرض ­الحسنه تا سقف 800 میلیون ریال و با کارمزد 4 درصد بهره مند شوند. اولین رویکرد برجسته طرح، تقسیم مخاطبین طرح به دو جامعه هدف متفاوت است. جامعه اول که مخاطبان طرح یکم پیوند مهر هستند شامل افرادی هستند که در سن ازدواج یا نزدیک به ازدواج قرار دارند. در حال حاضر این افراد می ­توانند یک فقره تسهیلات 100 میلیون ریالی قرض ­الحسنه از بانکها دریافت کنند ولی در قالب طرح یکم پیوند مهر این افراد با تمرکز گردش مالی خود در بانک و ایجاد رسوب منابع طی دوره زمانی 1 تا 3 سال، از تسهیلات بیشتری تا سقف 400 میلیون ریال اضافه بر 100 میلیون ریال مذکور، بهره­ مند خواهند شد.

گروه دوم مخاطبین طرح که جامعه هدف طرح دوم پیوند مهر را تشکیل می­ دهند، خانواده ­ها و والدینی هستند که می­ توانند برای ازدواج فرزندان خود در آینده برنامه­ ریزی کنند. به همین دلیل افق مشارکت ایشان در طرح دوم پیوند مهر، بازه 5 تا 10 سال انتخاب شده است. در واقع والدین می ­توانند برای فرزندانی که اکنون در سنین نوجوانی هستند برنامه­ ریزی کنند و با پس ­انداز مبالغ کوچکتری به صورت ماهانه و در قالب قرض ­الحسنه، نه تنها اندوخته قابل توجهی در سررسید طرح به دست آورند بلکه از تسهیلات قرض ­الحسنه تا سقف 800 میلیون ریالی نیز بهره مند شوند.

شایان ذکر است این تمایز در مخاطبین دو نوع طرح پیوند مهر لازم است مورد توجه کامل قرار گیرد. به عبارت دیگر واضح است که طرح دوم برای جوانانی که اکنون در سن ازدواج قرار گرفته­ اند، طراحی نشده است و متناسب با نیاز ایشان نیست بلکه برای آینده نوجوانان طراحی شده است. در واقع طرح یکم پیوند مهر، گزینه طراحی شده برای جوانانی است که طی یک تا سه سال بعد قصد ازدواج دارند و می­تواند بخشی از نیاز مالی ایشان را رفع کند و انتقاد به طرح دوم پیوند مهر به دلیل مدت طویل آن منطقی نیست چراکه طرح دوم، مخاطب خاص خود یعنی والدین نوجوانان را دارد.

به گزارش تسنیم، نکته برجسته دیگری که در طرح پیوند مهر وجود دارد، تشویق خانواده ­ها به پس ­انداز است. به خصوص طرح دوم پیوند مهر، در واقع یک برنامه پس ­انداز بلندمدت برای خانواده­ هاست. به عنوان مثال خانواده­ای را در نظر بگیرد که هم اکنون فرزندی در سن 10 سالگی دارد. تبعاً نگرانی یا هراس بابت هزینه­ های ازدواج این فرزند در ده سال بعد ممکن است منطقی به نظر نرسد ولی دوراندیشی و برنامه­ ریزی بر اساس توان مالی خانواده، برای اندوخته کردن منابعِ مالیِ موردنیاز، می­تواند کار بسیار پسندیده و معقولی باشد.