طراحی فعالیت های فرهنگی اجتماعی متناسب باجغرافیای استانی

امروز هر ظرفیت هنری و رسانه‌ای که بتواند مفهومی از ارزش های انقلاب اسلامی را هنرمندانه و خلاقانه به اذهان و قلوب مردم جامعه برساند، آن حرکت گفتمانی و در امتداد آن حرکت جریان ساز اجتماعی به معنای واقعی خود اتفاق افتاده است. به عبارتی دیگر بسیاری از مفاهیم گفتمانی زمانی می توانند در بستر […]


امروز هر ظرفیت هنری و رسانه‌ای که بتواند مفهومی از ارزش های انقلاب اسلامی را هنرمندانه و خلاقانه به اذهان و قلوب مردم جامعه برساند، آن حرکت گفتمانی و در امتداد آن حرکت جریان ساز اجتماعی به معنای واقعی خود اتفاق افتاده است. به عبارتی دیگر بسیاری از مفاهیم گفتمانی زمانی می توانند در بستر عمومی امتداد عینی پیدا کنند که الگوهای تحقق آن مفهوم در جامعه پیش بینی و ترسیم شده باشد.

امروز فعالیت های فرهنگی اجتماعی، به ویژه آن نوع از اقداماتی که بر محور طرح موضوع و حل مسائل مهم و اساسی جامعه است، باید متناسب با زیست بوم فرهنگی اجتماعی و جغرافیای هر استان طراحی و تدوین شود و نمی توان در همه کشور از یک الگو و نسخه واحد تبعیت و پیروی کرد، بنابراین همه ظرفیت های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای باید در نسبت با موضوع و مسائل استان، نیاز و اقتضائات آن آرایش بگیرد و ناظر به زیست بوم همان استان فعال شود تا منجر به پیشرفت و آبادانی استان گردد، در غیر اینصورت موفقیتی حاصل نخواهد شد.

فرهنگ، هنر و رسانه باید در خدمت اهداف و ارزش های انقلاب اسلامی باشد، باید نسبت به همه موضوعات اعم از تربیت، ورزش، تغذیه، اشتغال، جمعیت، تفریحات و سرگرمی، خانواده، زیست عفیفانه، سبک زندگی، محرومیت زدایی، آسیب های اجتماعی و … اهمیت ویژه ای قائل شود. شأنیت قرارگاه رسانه‌ای جهاد و پیشرفت اهتمام داشتن و جدیت بخشیدن به این نوع از موضوعات و مسائل پیرامون آن با تأکید بر اصلاح امور جامعه است. به عبارتی امروز برای نیل به یک جامعه اسلامی نیازمند کار جهادی با اتکا به ظرفیت های فرهنگ، هنر و رسانه با رویکرد طرح و حل موضوع و مسائل مهم در جهت پیشرفت و آبادانی کشور هستیم

شکل گیری اتاق وضعیت با حضور جمعی از نخبگان، اندیشه ورزان و کارشناسان حوزه محتوایی و هنری و رسانه‌ای برای اشراف بر موضوعات و مسائل مهم و اساسی استان به منظور طرح ریزی، معماری و پیاده سازی عملیات رسانه‌ای گفتمان ساز و جریان ساز به مثابه مرکز تولید و نشر معارف انقلاب در سطح هر استان از جمله اقدامات مهم قرارگاه رسانه‌ای جهاد و پیشرفت محسوب می شود.

امروز نیازمند آمایش سرزمینی برای استنتاج مسائل مختلف و همچنین توان و پتانسیل های فرهنگی اجتماعی در استان ها به منظور سیاست گذاری، تصمیم سازی و تصمیم گیری ها دقیق در سطح کلان فرهنگی اجتماعی هستیم.

در حال حاضر با مشکلات بسیاری در جامعه مواجه هستیم و دست و پنجه نرم می کنیم که نیازمند فرهنگ سازی هستیم و این میسر نمی شود مگر به زبان هنر و رسانه که بهترین و پرنفوذترین ابزاری است که می توان به آن اعتماد کرد. امروز اگر قرار باشد بسیاری از مؤلفه ها و آموزه ها را در بطن و متن جامعه ساری و جاری کنیم و بتوانیم در بستر جامعه یک حرکت عمومی شکل بگیرد و تأثیر خودش را در جامعه بگذارد و نهادینه شود باید سراغ هنر و رسانه رفت. با این اوصاف شکل گیری و تجمیع ظرفیت های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای برای تضارب آرا و رسیدن به روش دقیق تا نیل به مقصود تنها در قالب شکل گیری قرارگاه رسانه‌ای میسر و ممکن می شود. ضرورت دارد نیروهای جوان، مؤمن ومتعهد انقلابی عرصه فرهنگ، هنر و رسانه در تقابل با آرایش دشمن، جبهه‌ای شکل داده و یکپارچه عمل کنند. حاکمیت هم در نسبت با این ظرفیت باید خود را موظف بداند که شرایط را برای نقش آفرینی و کنش گری های اجتماعی هنرمندان و اهالی رسانه فراهم آورده و در جایی که نیاز است زیر ساخت های لازم را مهیا و تسهیل گری کند.

حسین دلاوری