ضرورت قیمت گذاری برنج تضمینی در زمان مناسب

حرف آنلاین: نائب رئیس انجمن برنج ایران با بیان اینکه انجمن برنج ایران سابقه فعالیت 17 ساله دارد ، گفت: انجمن برنج ایران یک تشکل غیر سیاسی و غیر انتفاعی است که در 17 استان برنج خیز فعالیت دارد و الان پنجمین دوره هیئت مدیره آن روی کار آمده است. علی اکبریان در گفت و […]

حرف آنلاین: نائب رئیس انجمن برنج ایران با بیان اینکه انجمن برنج ایران سابقه فعالیت 17 ساله دارد ، گفت: انجمن برنج ایران یک تشکل غیر سیاسی و غیر انتفاعی است که در 17 استان برنج خیز فعالیت دارد و الان پنجمین دوره هیئت مدیره آن روی کار آمده است.

علی اکبریان در گفت و گو با حرف این نهاد را یک تشکل ترویجی با ساختار پژوهشی دانست و اظهار داشت: تاکنون انجمن برنج ایران 16 همایش برگزار کرده که هفدهمین همایش سراسری را امسال در دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی برگزار خواهیم کرد. نائب رئیس انجمن برنج ایران با بیان اینکه این همایش ها چراغ راهی برای بخش بازرگانی و کشاورزی برنج ایران می باشد افزود: محققان در مقالاتی که ارائه می کنند توانسته اند در اصلاح ساختار شالیکوبی ها، تسطیح اراضی و بسیاری دیگر از موارد راهکارههای مناسبی ارائه دهند. رئیس دفتر بازرگانی انجمن برنج ایران در معرفی اعضای این تشکل گفت: جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج ایران، فرامرز علی نیا، علی میرزایی، تورج بنیادی، حاج فریدون فدایی و حجت ا.. نباتی از اعضای هئیت مدیره انجمن برنج ایران  و رضاعلی بابایی نیز بازرس می باشند.

اکبریان افزود: در خصوص کاشت برنج و فعالیت های این حوزه در مراکز تحقیقاتی نیز فعالیت های پژوهشی داشته ایم. این فعال اقتصادی درباره ی برندسازی برنج گفت: در 6 سال قبل با طاهایی استاندار وقت و وفایی نژاد رئیس وقت سازمان بازرگانی مازندران ، بحث برندسازی مطرح شد که در این راستا از شرکت های فعال در جلسه ای دعوت شد و در این جلسه همه خواستار معرفی یک برند از برنج مازندران شدند. وی افزود: شرکت خوشه سبز مازندران تشکیل شد و برند برنج استانی با نام خوشه سبز شکل گرفت. اکبریان بیان داشت: برندهای شخصی از برنج مازندران بسیار است اما برند استانی با نام خوشه سبز مازندران شناخته می شود که نیاز  شرکت های دولتی را تامین می کند.

وی در بیان مثالی گفت: اگر شرکت  دولتی مانند اتکا بخواهد از مازندران  برنج تهیه کند وقتی به استان مراجعه می کند در آنجا یک برند معرفی می کنند که برند خوشه سبز مازندران است. نائب رئیس انجمن برنج ایران در بخش دیگری از سخنانش به مصرف برنج در کشور اشاره کرد و گفت: مصرف سرانه کشور برای هر فرد سالانه بین 36 تا 38 کیلو می باشد که این مقدار نیازمندی 2 میلیون 800 تنی برنج در کشور را نشان می دهد.

اکبریان نیاز وارداتی برنج را بسته به تولید 2 میلیون تنی داخلی، سالانه 700 هزار تن دانست و گفت: در سال 92، 2 میلیون تن برنج وارد کشور شد که این مقدار در سال 93 به یک میلیون تن کاهش پیدا کرد و در سال 94 به روی عدد مقدار نیاز اعلام شده قرار گرفت.

وی خواستار کمک همه دستگاه های دولتی و خصوصی در بحث توسعه کیفیت برنج داخلی شد و گفت: بعد از گندم برنج غذای غالب مردم ایران است و باید به آن توجه جدی داشت. وی با بیان اینکه برای ورود برنج به داخل کشور باید ثبت و سفارش صورت گیرد گفت: زمانی که ثبت و سفارش انجام شد به واردکنندگان اجازه می دارد مقدار مشخصی را ظرف زمان خاصی اقدام به واردات کنند که اگر این مهم صورت نگرفت مجوز واردات به فرد یا شرکت دیگری واگذار می شود.

اکبریان گفت: واردکننده باید به ازای هر کیلو برنج که وارد کشور می کنند 500 تومان جهت عوارض بخش کشاورزی و 40% از مبلغ را جهت عوارض گمرکی پرداخت کند و این عوارض را هم کسی نمی تواند حذف کند چون خواسته ی برنج کاران ایرانی است.

وی تعرفه 40% واردات برنج را در گذشته مقطعی دانست و گفت: در سال های قبل فقط در زمان برداشت برنج داخلی این تعرفه اعمال می شد اما با پیگیری هایی که انجام دادیم این تعرفه در 365 روز سال پابرجا خواهد بود. اکبریان ذائقه مردم را به سمت برنج داخلی دانست و گفت: مردم ایران به شدت علاقه مند به مصرف برنج با کیفیت ایرانی هستند. وی از مقدار تضمینی برنج گله کرد و گفت: قیمت تضمینی برنج خیلی پایین است و زمان اعلام این قیمت نیز نامناسب است.

نائب رئیس انجمن برنج ایران با بیان اینکه قیمت تضمینی برنج نباید در فروردین و اردیبهشت اعلام گردد تا قیمت آن به روز محاسبه شود اظهار داشت: بهترین زمان برای قیمت گذاری برنج حین کاشت و در بهمن ماه می باشد. اکبریان قیمت تضمینی برنج را زیر قیمت 4500 تومان دانست و گفت: این قیمت اصلا با بازار مطابقت ندارد. وی با بیان اینکه دولت در سال 93 از سه استان شمالی 20 هزار تن برنج را جهت ایجاد تعاون در بازار خریداری کرد وافزود: امسال نیز شاهد عدم افزایش قیمت توسط دولت هستیم و این نارضایتی است که در انجمن برنج ایران به دولت اعلام کرده ایم و باید قیمت تضمینی به صورت واقعی اعمال گردد.

نائب رئیس انجمن برنج ایران با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص قیمت گذاری برنج گفت: مجلس شورای اسلامی در سال 84 برای برنج شیرودی قیمت هر کیلو 650 تومان اعلام کرد و پس از آن مصوب مجلس شد که قیمت تضمینی برنج همه ساله براساس نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی افزایش یابد وی افزود: از آن سال تاکنون با احتساب نرخ تورم طبق قانون باید برنج کیلویی 7000 تومان به صورت تضمینی خریداری شود اما نرخ اعلامی دولت زیر 4500 تومان می باشد.

نائب رئیس انجمن برنج ایران گفت: یقینا تولید محصولات کشاورزی به عوامل مختلفی بستگی دارد اما با توجه به زیرساخت های صورت گرفته در تولید برنج در کشور پیش بینی می کنیم مقدار تولید این محصول کشاورزی به بیش از 2 میلیون تن برسد.