ضرر تولید کنندگان از بازار مرغ

افزایش قیمت مرغ طی ماه‌های اخیر نارضایتی مصرف کنندگان را در برداشته و این در حالی است که تولید کنندگان قیمت را بالا ندانسته و از ضررهای بخش تولید می‌گویند. طی دو ماه اخیر قصه گرانی مرغ و گوشت دائماً تکرار می‌شود از گوشت که قیمت آن حتی به فراتر از ۴۵ تومان برای هر […]

افزایش قیمت مرغ طی ماه‌های اخیر نارضایتی مصرف کنندگان را در برداشته و این در حالی است که تولید کنندگان قیمت را بالا ندانسته و از ضررهای بخش تولید می‌گویند.

طی دو ماه اخیر قصه گرانی مرغ و گوشت دائماً تکرار می‌شود از گوشت که قیمت آن حتی به فراتر از ۴۵ تومان برای هر کیلو رسید تا قیمت مرغ که برخی خبرها نشان از گذشتن قیمت از مرز هشت هزار تومان را می‌دهد آن هم در روزهای پایانی سال که تقاضا برای این کالای مهم در سبد مصرفی خانوار بالا است.

نارضایتی مصرف کنندگان در حالی است که گفتگو با تولید کنندگان هم حاکی از عدم رضایت است.

به نظر می‌رسد نبود یک راهکار اساسی برای جلوگیری از ضرر تولید کنندگان و همچنین رضایت مصرف کنندگان باعث شده تا بازار این کالا در هر سال چند ماهی را با تشنج قیمت همراه باشد.در این زمینه بهرام فهیمی یکی از تولید کنندگان مرغ و تخم مرغ قیمت مرغ در بازار را تابع عرضه و تقاضا می‌داند و در این زمینه تأکید دارد که طی روزهای گذشته عرضه مرغ در بازار با کاهش مواجه شده و همین امر باعث شد تا قیمت مرغ افزایش یابد.

به گفته این تولید کننده در حال حاضر مرغ زنده در کشتارگاه هر کیلو ۴۷۰۰ تومان فروخته می‌شود که این رقم هم نمی‌تواند سود چندانی را برای تولید کننده به همراه داشته باشد.فهیمی در گفته‌هایش تأکید دارد که چنانچه مرغ در درب کشتارگاه به کیلویی ۵ هزار تومان تحویل شود آن زمان امیدی به سود برای تولید کننده وجود دارد.وی ادامه می‌دهد که رقم فعلی قیمت مرغ در بازار با سود اندکی برای تولید کننده همراه است و اگر مرغ به قیمت زیر هفت هزار تومان عرضه شود قطعاً با ضرر همراه است.این تولید کننده در عین حال تأکید دارد که عواملی چون آنفلوآنزای مرغی و کاهش قیمت در ماه‌های گذشته باعث شده تا جوجه ریزی کاهش یابد و همین امر نتیجه افزایش قیمت را به دنبال داشته است.فهیمی که از تولید کنندگان مرغ گوشتی و البته تخم گذار در قم است تأکید دارد که بر اثر بیماری آنفلوآنزای مرغی مجبور شده تا ۸۰ هزار قطعه از جوجه‌ها مرغداری را معدوم کند.

*قیمت مرغ باید یک سوم قیمت گوشت باشد

حسن چیت ساز دیگر تولید کننده در گفتگو با مهر ضمن گله‌مندی مانند سایر هم صنفانش بر این نکته تأکید می‌کند که تا وقتی که مرغ ارزان و تولید کنندگان در حال ضرر دهی‌های هنگفت هستند کسی سراغی از آنها را نمی‌گیرد و وقتی که قیمت بالا می‌رود تمامی تیر پیکان‌ها به سمت تولید کنندگان است.

وی می‌گوید: قیمت کنونی مرغ در بازار خوب است هر چند این قیمت مقطعی بوده و در روزهای آینده دوباره به دلیل افزایش جوجه ریزی قیمت مرغ کاهش میابد.وقتی قیمت یک ساندویچ ساده پنج هزار تومان است قطعاً قیمت مرغ کیلویی هفت هزار تومان بالا نیست.این تولید کننده ممنوعیت جوجه ریزی در برخی از استان‌ها به دلیل شیوع آنفلوآنزای مرغی را هم از دلایلی می‌داند که بر روی افزایش قیمت تأثیرگذار بوده و این قیمت‌ها طی چند روز آینده کاهش می‌یابد.

هر چند که کاهش قیمت به گفته چیت ساز چیزی جز ضرر برای تولید کننده به همراه ندارد.

وی در مقایسه‌ای قیمتی بین مرغ و گوشت می‌گوید: قیمت مرغ باید یک سوم قیمت گوشت باشد و این در حالی است که قیمت گوشت در بازار کیلو ۴۰ هزار تومان است و قیمت مرغ کیلویی ۷ هزار تومان.چیت ساز ادامه می‌دهد امروز وقتی در بازار مواد غذایی قیمت یک ساندویچ ساده پنج هزار تومان است قطعاً قیمت مرغ کیلویی هفت هزار تومان که حداقل وعده غذایی یک خانواده چهار نفره را تأمین می‌کند نمی‌تواند قیمت بالایی باشد.

*۹۰ درصد کشتارگاه‌ها همواره با ضرر مواجه‌ هستند

کشتارگاه نگین یکی از کشتارگاه‌های استان قم است که بخشی از مرغ این استان را تأمین می‌کند. محمد جواد جندقی مدیرعامل این کشتارگاه در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر که چگونه قیمت مرغ خریداری شده در کشتارگاه از ۴۷۰۰ تومان است و بعد از خروج از کشتارگاه به رقم بالای هفت هزار تومان می‌رسد گفت: مرغ زنده وقتی وارد کشتارگاه می‌شود ۳۰ درصد کاهش وزن دارد و از طرفی دیگر هزینه‌های حمل و نقل هم به این رقم اضافه می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر که مرغ زنده در کشتارگاه هر کیلو ۴۷۰۰ تومان است با افزایش هزینه‌ها با رقم ۶۹۵۰ تومان از کشتارگاه خارج می‌شود که این رقم تا رسیدن به دست مصرف کننده نهایتاً به قیمتی بالای هفت هزار تومان می‌رسد.