ضرروت توجه به دستاوردها و ظرفیت صندوق حمایت از توسعه کشاورزی

حسین زحمتکش: مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی مازندران با بیان اینکه کشاورزی به عنوان نیروی محرکه رشد اقتصادی در مراحل اولیه توسعه قرار دارد، گفت: تامین درآمد، اشتغالزایی، تامین غذا، ایجاد بازار و ارزآوری از دیگر مراحل رشد در بخش کشاورزی است که در تغیـیر ســاختار اقتصاد نقش دارد . نور الدین پناهی […]

2693591

حسین زحمتکش:

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی مازندران با بیان اینکه کشاورزی به عنوان نیروی محرکه رشد اقتصادی در مراحل اولیه توسعه قرار دارد، گفت: تامین درآمد، اشتغالزایی، تامین غذا، ایجاد بازار و ارزآوری از دیگر مراحل رشد در بخش کشاورزی است که در تغیـیر ســاختار اقتصاد نقش دارد .

نور الدین پناهی ادامه داد: به دلیل عدم وابستگی بخش کشاورزی به خارج کشور و فراهم بودن امکانات و منبع داخلی، گام نخست در رشد اقتصادی می تواند از بخش کشاورزی آغاز شود چراکه بخش کشاورزی با سایر بخشها بصورت رقابتی عمل نمی کند بلکه رشد در این بخش مکمل سایر بخشها است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه جهاد کشاورزی تامین امنیت غذایی را در جامعه بر عهده دارد، نقش بخش کشاورزی از لحاظ تآمین غذا در بین سایر بخشها از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی مازندران، تامین نیازهای غذایی هر کشور را از وظایف اصلی کشاورزی عنوان کرد و گفت: اهمیت تأمین غذا به تنهایی می تواند مبنای استراتژی توسعه اقتصادی هر جامعه باشد .

این مسوول به شعار امسال حمایت از کالای ایرانی اشاره کرد و افزود: در بخش کشاورزی این شعار تحقق بخشیده خواهد شد و بخش کشاورزی تلاش می کند تا در راستای تحقق این شعار و خودکفایی در امنیت غذایی جامعه گام بردارد.

وی سرمایه گذاری در بخش کشاورزی را از اهمیت بالایی عنوان کرد و گفت، با آموزش و سرمایه گذاری در این بخش می توان در رسیدن به امنیت غذایی گام برداشت.

وی اظهار کرد: بر اساس ماده 12 قانون تشكيل وزارت جهاد كشاورزي که در دی ماه سال ۷۹ در مجلس شورای اسلامی مصوب شد، وزارت جهاد کشاورزی موظف شد با فروش اموال مازاد در جهت حمايت از توسعه سرمايه گذاري در بخش كشاورزي با مشاركت توليدكنندگان اقدام کند.

پناهی اضافه کرد: هيئت وزيران در اردیبهشت ماه سال ۸۱ جلسه طبق پيشنهاد وزارت جهاد كشاورزي ، اساسنامه نمونه صندوقهاي حمايت از توسعه بخش كشاورزي را تصويب کردند و بر اساس این صندوقهاي غير دولتي حمايت از توسعه در بخش كشاورزي به عنوان جايگاه تأمين منابع مالي با مشاركت توليدكنندگان با هدف اعطاء اعتبارات ارزان به توليد كنندگان و با توجه به سازوكار برنامه سوم تشكيل شد.

وی با بیان اینکه صندوق حمایت توسعه بخش کشاورزی مازندران فعالیت خود را در سال ۸۴ با هدف حمايت از تشكيل سرمايه و تقويت حجم و كيفيت سرمايه گذاري و توليدكنندگان و فعالان بخش كشاورزي استان با 11 تشکل و سرمایه گذاری 22 میلیارد ریالی آغاز کرد و در 21 مرحله افزایش سرمایه از محل و منابع مختلف به ۳۰۰ تشکل و سرمایه گذاری 546 میلیارد ریال افزایش پیدا کرد.

پناهی هدف از تشکیل صندوق را حمایت از تشکیل سرمایه و تقویت حجم و کیفیت سرمایه گذاری تولیدکنندگان و فعالان بخش کشاورزی ، تجمیع سرمایه های پراکنده بهره برداران بخش کشاورزی ، اعطاء تسهیلات ارزان قیمت و آسان به بهره برداران ، دریافت کمکهای مالی و اعتباری از دولت و سایر موسسات ، حمایت از تولیدکنندگان در مواقع بحرانی عنوان کرد.

مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه کشاورزی درباره ویژگی های صندوق حمایت گفت: شامل سهامی خاص و مطابق با قانون تجارت است و اکثریت سهام آن را بخش غیر دولتی دربر میگیرد.

این مسوول از بازنگري طرح تأسيس صندوق حمایت با هدف توسعه كمي و كيفي صندوق از توسعه بخش كشاورزي مازندران و توزيع عادلانه منابع مالي بخش كشاورزي خبر داد و افزود: عملياتي کردن بازنگري طرح تأسيس از موارد مهمی بوده كه با تلاش و پيگيري مديريت صندوق و همكاري سازمان جهاد كشاورزي تحقق يافته است.

پناهی اظهار کرد: در طرح بازنگری تاسیس طبق چشم انداز تعیین شده و به استناد تفاهمنامه سه جانبه بین استانداری ، شرکت مادر تخصصی و سازمان جهاد کشاورزی، سهم بری ریالی تشـکلهای واجد شرایط سامان دهی شده بر اساس سرمایه هزار میلیارد ریالی تقسیم و برنامه ریزی شد‌

وی تعداد عضو، وسعت پهنه حوزه عمل، تنوع کشت محصول و ارزش ریالی تولیدات کشاورزی را از شاخص های بررسی و ارزیابی تشکل های فراگیر در بخش کشاورزی اعلام کرد.

پناهی به راه های افزایش سرمایه و تقویت صندوق حمایت اشاره کرد و یادآور شد: راه هایافزایش سرمایه از چهار طریق شامل ماده 12 قانون تشکیل از فروش اموال مازاد، بند ب ماده 31 قانون احکام دائمی توسعه کشور ، مواد 17 و 19 قانون افزایش بهره وری اعتبارات ملّی انجام می شود.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی ادامه داد: در مرحله نخست برای افزایش سرمایه، آگهی از طریق روزنامه رسمی به اطلاع سهامداران می رسد و پس از فراخوان ، تشکلها نسبت به واریز سهم خود طبق برش تأیید شده توسط شرکت مادر تخصصی و هیئت مدیره صندوق ، اقدام می کنند.

پناهی اضافه کرد: مهلت قانونی اعلام شده در آگهی روزنامه و پس از بررسی و جمع بندی مبالغ واریزی به حساب افزایش سرمایه صندوق در بانک مربوطه ، مکاتبات برای واریز سهم دولت با شرکت مادرتخصصی انجام می شود و پس از واریز سهم دولت ، نسبت به ثبت افزایش سرمایه در اداره ثبت اسناد اقدام و پرداخت تسهیلات به تشکلها در مراحل قانونی و اخذ مدارک و تضامین انجام خواهد شد .

پناهی ادامه داد: طبق ضرورت و رعایت آیین نامه داخلی و قانون تجارت ، اوراق سهام صادر و تحویل تشکلها می شود.

وی  در بخش دیگری از سخنانش خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه نقش منابع کم بهره و ارزان قیمت با توجه به ریسک بالای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی بر کسی پوشیده نیست صندوق حمایت با پرداخت تسهیلات قرض الحسنه با ساز و کار آسان طراحی شده و حذف بروکراسی اداری توانسته است نقش حمایتی خود را در بخش کشاورزی استان ایفا کند.