صلح و آرامش نمایشی!

برخلاف تصور برخی از اهالی کشتی، بازگشت خادم به فدراسیون به هیچ عنوان به معنای پایان مشکلات این رشته و اختلافات او با متولیان وزارت ورزش نیست. تلاش اعضای مجمع فدراسیون کشتی برای بازگشت خادم به فدراسیون و برگزاری دو نشست فوق‌العاده در حالی به بار نشست که حتی تا آخرین لحظات دومین مجمع، وضعیت […]

1

برخلاف تصور برخی از اهالی کشتی، بازگشت خادم به فدراسیون به هیچ عنوان به معنای پایان مشکلات این رشته و اختلافات او با متولیان وزارت ورزش نیست.

تلاش اعضای مجمع فدراسیون کشتی برای بازگشت خادم به فدراسیون و برگزاری دو نشست فوق‌العاده در حالی به بار نشست که حتی تا آخرین لحظات دومین مجمع، وضعیت سکان دار فدراسیون مشخص نبود. به هر حال پادرمیانی بزرگان کشتی و غافلگیری رسول خادم در گود زورخانه به بازگشت او به فدراسیون انجامید و بارقه امیدی در آستانه بازیهای آسیایی و رقابتهای جهانی در جامعه کشتی بوجود آورد.

اما بر خلاف تصور برخی از اهالی کشتی که بازگشت خادم را در ظاهر به فال نیک گرفته و آنرا به منزله پایان اختلافات ریشه‌دار و قدیمی خادم و وزارت ورزش می دانند، واقعیت چیز دیگری است. این مساله به وضوع در بیانیه اخیر رسول خادم پس از قبول درخواست اعضای مجمع و پیشکسوتان کشتی کاملا مشخص است و می توان در تک تک جملات بیانیه مذکور به این واقعیت رسید. به ویژه آنکه وی در بخشی از این بیانیه به صراحت اعلام کرده: «داستان بی مهری های دوستان وزارت ورزشی به کشتی ایران به قوت خود باقی است. گویا عزیزان مجبورند بنا به اصرار مجمع فدراسیون کشتی، مدتی دیگر این حقیر را تحمل کنند. البته با توجه به شناختی که نسبت به ایشان وجود دارد، بعید می دانم تغییری نیز در این نامهربانی ها شاهد باشیم.»

به گزارش مهر، از سویی دیگر وزارت ورزش نیز در نحوه انعکاس خبری اتفاقات و واکنش‌های اهالی کشتی بر خروجی سایت رسمی خود، در هنگام برگزاری مجمع و بعد از آن نیز مهر تاییدی بر این اختلافات زد. سایت وزارت ورزش هنگام برگزاری مجمع، تنها از اعضایی نقل قول می کرد که در واقع مواضعی کاملا همسو با وزارت ورزش داشتند و گویا تمایلی به بازگشت خادم نشان نمی‌دادند. سایت وزارت ورزش حتی بعد از انصراف خادم از استعفا و قبول بازگشت نیز همچنان به سراغ افرادی از جامعه کشتی رفت که جزو منتقدان فدراسیون بودند و در واقع رفتن خادم را بر ماندنش ترجیح می دادند. انتشار گزارشات مالی متعدد و اطلاع رسانی از ارقام نجومی که وزارت ورزش به عنوان بودجه مصوب به فدراسیون پرداخت کرده نیز  گام دیگری بود تا نشان دهند فدراسیون تا ریال آخر، بودجه خود را دریافت کرده و اعتراض متولیان کشتی بی دلیل است.

به گفته یکی از اعضای مجمع فدراسیون کشتی که در دومین نشست فوق العاده حضور داشت و تلاش فراوانی برای بازگشت خادم انجام داد، معدود نفراتی که همسو با وزارت ورزش بودند تا توانستند برای رفتن خادم و انتخاب یک سرپرست جدید برای فدراسیون تلاش کردند که این اقدامات در نهایت به سرانجام نرسید. به همین دلیل اکثریت اعضای مجمع نیز با توجه به بازگشت خادم هنوز از برقراری ارتباط تنگاتنگ و نزدیک فدراسیون با وزارت ورزش ناامید و خواهان حمایت بیشتر متولیان از کشتی هستند.

«ابراهیم جوادی» عضو شورای فنی تیم های ملی کشتی آزاد و دارنده چندین مدال جهانی و المپیک نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: «مشکلات و اختلافات کشتی همچنان پابرجاست و باید همچنان با اتحاد و همدلی پیش رفت. از تمامی اهالی کشتی، چه منتقد و چه موافق تقاضا می کنم بدون هیچ برخورد شخصی و سلیقه ای، تنها به فکر اعتلای کشتی باشند. مطمئنا ادامه روند اتحاد گوش شکسته ها می تواند بسیاری از مشکلات را از سر راه بردارد و مسیر رسیدن به موفقیت را هموارتر سازد. البته با توجه به اتفاقاتی که در یکماه و نیم گذشته بین وزارت ورزش و فدراسیون رخ داد و بحث لغو میزبانی جام جهانی در ایران پیش کشیده شد، بعید می دانم متولیان ورزش کشور با خادم و سیاست های او کنار آمده باشند و  فقط امیدواریم این اختلاف نظرات و برخوردهای منفی، جای خود را به حمایت و همدلی وزارت ورزش با فدراسیون بدهد»

«محمدرضا داورزنی» معاون وزیر ورزش اما نظر متفاوتی دارد و این اختلافات را تکذیب می کند. وی که در دو مجمع فوق العاده فدراسیون کشتی به عنوان رئیس مجمع، حضور داشته و نقش مهمی را در روند امور ایفا کرده، معتقد است وزارت ورزش همواره از فعالیت فدراسیون ها به خصوص کشتی که در آستانه بازیهای آسیایی و رقابتهای جهانی حمایت کرده و خواهد کرد. به گفته داورزنی اختلافات وزارت ورزش با فدراسیون کشتی نوعی حاشیه سازی است و در کل ایجاد زاویه میان برخی فدراسیون ها و وزارتخانه کار غیرمنطقی و نادرستی است.

آنچه مسلم است فدراسیون کشتی در روزهایی که بدون خادم و توسط حمید بنی تمیم نایب رئیس فدراسیون اداره شد، شاهد اتفاق خاص و امیدوارکننده در رفع این اختلافات نبود و مشکلات طرفین همچنان به قوت خود باقی است. مشکلاتی که خادم در بیانیه اخیر خود نیز بارها به آن اشاره کرد و گفت: «دغدغه ها و نگرانی ها به قوت خود باقی است و هیچ چیز تغییری نکرده است.»