شکار در «ارفه کوه» ممنوع شد

زهرا اشکیود: ارفه کوه منطقه‌ای ۲۰ هزار هکتاری که به دلیل شرایط آب و هوای و پوشش گیاهی و جنگلی دارای تنوع زیست محیطی فراوانی است به طوری که حیوانات نادری را می‌توان در این محدوده مشاهده کرد اما به دلیل شکار بی‌رویه و رعایت نشدن مسائل زیست محیطی یکی از کارشناسان محیط زیست و […]

01
زهرا اشکیود: ارفه کوه منطقه‌ای ۲۰ هزار هکتاری که به دلیل شرایط آب و هوای و پوشش گیاهی و جنگلی دارای تنوع زیست محیطی فراوانی است به طوری که حیوانات نادری را می‌توان در این محدوده مشاهده کرد اما به دلیل شکار بی‌رویه و رعایت نشدن مسائل زیست محیطی یکی از کارشناسان محیط زیست و فعال در این حوزه که پایان‌نامه ارشد خود را نیز در این حوزه کار کرد با همکاری احمد باوند سوادکوهی مدیر بنیاد پژوهش های فرهنگ و تاریخ سوادکوه و پژوهشگر فرهنگ و تاریخ تلاش فراوانی انجام داد تا این منطقه به عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام شد و در این راستا از حدود سه سال اقدام کردند و با نوشتن نامه و جمع اوری بیش از ۸۵۰ امضا از طرف دوستداران محیط زیست به ادراه کل محیط زیست مازندران درخواست دادند که این منطقه به دلیل پتانسیل فراوان در تنوع زیستی به یک منطقه شکار ممنوع معرفی شود در این درخواست همگانی اهالی ۱۳ روستای منطقه سرخ‌آباد نامه را امضا و شورا و دهیاران نیز آن را تایید کردند تا این اتفاق رقم خورد.
احمد باوند سوادکوهی مدیر بنیاد پژوهش های فرهنگ تاریخ سوادکوه در گفت و گو با حرف، درباره منطقه ارفه کوه، گفت: به دلیل علاقه به محیط زیست، کوهنوردی و طبیعت از دو سال پیش از طرف بنیاد و فرهنگ تاریخ سوادکوه و با توجه به عشق و علاقه‌ای که داریوش احمدی پور به محیط زیست منطقه داشت، با همراهی هم بران شدیم نامه‌ای را تنظیم کنیم و وی امضا جمع آوری کند مبنی براینکه منطقه ارفه کوه شکار ممنوع اعلام شود. و این اتفاق رقم خورد. نامه ای که ۸۵۰ امضا برای ان جمع شد و دهیاران و شورا های ۱۳ روستای تنگه سرخ اباد آن را تایید کردند.
وی ادامه داد: منطقه تنگه سرخ اباد یک نقطه تاریخی و فرهنگی باارزشی در سوادکوه است و انسان‌های فرهیخته‌ای را در خود پرورش داد این منطقه در واقع چهار راه اقوام ساکن در سوادکوه است ،از طرف دیگر هجوم ویلاسازی و ورود غیر بومیان در این چند سال اخیر به همراه جاده سازی‌های بی‌ضابطه در کوهستان دسترسی شکارچیان غیر بومی تا داخل شکارگاه، شکار بی رویه شد تا جایی که در یک روز بیش از ۲۰۰ شکارچی در منطقه حضور می‌یابند و منطقه را به پادگان نظامی تبدیل کردند. از طرف دیگر به دلیل اینکه اداره محیط زیست به دلیل کمبود نیرو و گستردگی منطقه توان نظارت کافی را نداشت بنابراین هرچه در توان داشتیم در طبق اخلاص نهاده و پیگیری کردیم و سرانجام اعلام «منطقه شکار ممنوع» که آرزوی تمامی دوستداران محیط زیست منطقه سرخ آباد بود به تحقق پیوست. منطقه ارفه کوه دارای ۴ نوع آب و هوا و پوشش گیاهی است منطقه ایست که در بخش سا کبک دری دارد و در جنگل هیرکانی پایین دست مرال در میان بند خرس و پلنگ و…و در صخره هایش کل و بز کوهی و در مسیر دیگر کبک و قرقاول و…. این پراکندگی و تنوع در کمتر اکوسیستمی به چشم می‌خورد. آیا حیف نیست این توان اکولوژی منطقه از بین برود؟
این پژوهشگر فرهنگ و تاریخ و دوستدار محیط زیست که باتفاق آقای احمدی پور شروع کننده این حرکت خوب و تحسین برانگیز بودند افزود: توان چرای دام در مراتع ارفه کوه مشخص است. متاسفانه دام‌ها بیش از ظرفیت و مدت‌دار در مراتع به چرا می‌پردازند و خود این دامداران شکارچیان ماهر هستند و بخشی از انقراض حیات وحش منطقه مربوط به حضور بیش از حد آنها در منطقه است. بعضا شنیدیم آنها با تیراندازی به سوی خرس و پلنگ اتفاقات دلخراشی را رقم می‌زنند، برای نمونه دوربین تله کارگذاشته شده توسط داریوش احمدی پور خرسی را عکس گرفت که یک چشم آن کور است و این برمی‌گردد به تیراندازی دامداران با تفنگ به سوی حیوان که امیدوارم مدیران اجرایی پای کار بیایند و دست به دست هم دهیم برای ایرانی آباد.
*اکوتوریسم راهکاری برای جلوگیری از شکار
ابراهیم فلاحی رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سوادکوه گفت: بهترین راهکار برای فراهم کردن درآمد جوامع محلی از این مناطق، جذب اکوتوریسم است به طوری که می‌توان طبیعت‌گردان را به این مناطق سوق داد تا از این طریق اشتغالی نیز ایجاد شود.این مسئول افزود: باید منطقه مورد نظر برای حضور گردشکران مشخص و شرایط را کاملا بررسی شود و البته تعداد توریست را نیز باید محیط زیست اعلام کند که چه ساعت، روز و تعدادی باشد چراکه تعداد افراد زیاد خود موجب ایجاد مشکلات زیست محیطی در منطقه خواهد شد.فلاحی تصریح کرد: اگر بخواهیم شرایط و امکانات گردشگری را فراهم کنیم باید سعی شود تا سود حاصل از آن به نفع جوامع محلی باشد زیرا اگر سازمان گردشگری محوطه‌ای را برای گردشگران فراهم کند و در نهایت به جوامع محلی که روزی در آنجا زندگی می‌کردند، اجازه ورود ندهند و منافعی برایشان نداشته باشد این اقدامی نادرست است بنابراین آنان با منطقه و محیط زیست خود به شکل قهر‌آمیزی برخورد می‌کنند.
*قله ارفه میزبان کوهنوردان و گردشگران
داریوش احمدی ‌پور کارشناس ارشد محیط زیست است و از اهالی روستای ارفه کوه در گفت و گو با حرف، با اشاره به اینکه برای اینکه ارفه‌کوه به منطقه شکار ممنوع تبدیل شود، از سه سال پیش با راهنمایی و کمک آقای باوند پژوهشگر فرهنگ و تاریخ سوادکوه و از عاشقان به محیط زیست تلاش کردیم، تا این اتفاق خوب به سرانجام برسد که رسید و در این راستا باید خاطر نشان کنم: منطقه ارفه کوه به صورت یک انشعاب از رشته کوه البرز به داخل جنگل‌های هیرکانی که در بخش جنوبی به رشته کوه البرز متصل شده و بخش شمال و شمال شرقی که انتهای خط الراس ارفه کوه است، دارای قله «ارفه» با ارتفاع دو هزار و صد متر که همه ساله پذیرای کوهنوردهای کشورهای خارجی برای کوهنوردی و گردشگری به خود است.
احمدی‌پور تصریح کرد: یکی از این پوشش‌های گیاهی جنگل‌های انبوه هیرکانی است که در ضلع جنوبی منطقه ارفه کوه قرار دارد و هرچه از ارتفاعات به سمت مرتع و جنگل برویم با جنگل‌های «میان بند» مواجه خواهیم شد که با پوشش غالب ممرز، بوته‌های ولیک، ازگیل وحشی و آلوچه جنگلی است.این فعال محیط زیست، ادامه می‌دهد: در ضلع جنوبی منطقه ارفه کوه، بخش‌های صخره‌ای با جنگل با هم ترکیب شدند که این زیستگاه جای مناسبی برای زندگی حیواناتی مانند بزکوهی، قوچ، میش، پلنگ و خرس است.وی می‌افزاید: در ارتفاعات این منطقه مراتع قرار دارد که مرغوب‌ترین مراتع با زیستگاه گونه‌هایی مانند خرس، قوش و میش وحشی است.
وی خاطرنشان می‌کند: حدود سه سال پیش سازمان محیط زیست پروانه شکار پرندگان را صادر کرد و تمام شکارچیان از سراسر استان وارد ارفه کوه شدند و نسل پرندگان تا حد انقراض پیش رفت. این کارشناس محیط زیست، می‌افزاید: در پروانه شکارچیان هفته‌ای سه بار و هر دفعه چهار پرنده مجاز به شکار بود اما به دلیل نبود نظارت شکارچیان هرچه را که می‌دیدند همانند کبک دری، قرقاول خزری شکار می‌کردند. وی اضافه کرد: بارها مشاهده کردم که بز و خرگوش و گراز را نیز شکار کرده بودند و در این میان افرادی بودند که مجوز نداشتند اما همراه با افرادی که مجوز داشتند شکار می‌کردند که این موضوع نیز ناشی از نبود نظارت بوده است.احمدی‌پور گفت: به دلیل علاقه‌ای که به محیط زیست و حیات وحش داشتم رشته محیط زیست را خواندم و حتی پایان نامه خود را نیز برای کمک به شکار ممنوع شدن ارفه کوه با موضوع «بررسی توان اکولوژیک حوضه آبریز ارفه کوه برای ارتقاء سطح حفاظتی» دفاع کردم.این کارشناس محیط زیست، عنوان می‌کند: اگر سازمان محیط زیست منطقه را تحت حافظت قرار دهد به دلیل تنوع محیطی و گونه های وحشی سالانه تعداد زیادی توریست جذب می‌شوند.وی درباره مشاهدات خود از محوطه منطقه ارفه کوه، خاطرنشان کرد: از طریق دوربین تله توانستم عکس‌هایی از حیواناتی مانند پلنگ و مرال ثبت کنم که بسیار نادر هستند.