شناسایی 5 هزار خانوار عشایر در مازندران

رئیس اداره امور عشایر جهاد کشاورزی مازندران گفت: حدود 20 هزار خانوار بهره‌بردار مرتع در مازندران هستند که با طرح مطالعات شناسایی و امکان‌سنجی عشایر 5 هزار و 920 خانوار عشایر در استان شناسایی شدند. به گزارش حرف، سیدصمد کاظمی اظهار کرد: حدود 20هزار خانوار بهره‌بردار مرتع در مازندران هستند که با طرح مطالعات شناسایی […]

cd2f9c4b-c8ef-441e-a84f-8fcf6dbde3b5

رئیس اداره امور عشایر جهاد کشاورزی مازندران گفت: حدود 20 هزار خانوار بهره‌بردار مرتع در مازندران هستند که با طرح مطالعات شناسایی و امکان‌سنجی عشایر 5 هزار و 920 خانوار عشایر در استان شناسایی شدند.

به گزارش حرف، سیدصمد کاظمی اظهار کرد: حدود 20هزار خانوار بهره‌بردار مرتع در مازندران هستند که با طرح مطالعات شناسایی و امکان‌سنجی عشایر 5هزار و 920 خانوار عشایر در مازندران شناسایی شدند که نام و نام خانوادگی، کدملی و سامانه عرفی آنان کاملا مشخص شده است.

وی افزود: تعداد خانوار در شورای عشایری مازندران به ریاست استاندار مازندران مطرح شده و تا سرشماری عشایری سال 1398 مورد تایید قرار گرفت و به تمام دستگاه‌ها اعلام شده است.

رئیس اداره امور عشایر جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه عمده اقدامات در بحث‌های عمرانی و خدماتی است، اضافه کرد: همچنین طرح عشایر کوچنده با خدماتی ازجمله بحث مرمت جاده، نصب پنل خورشیدی در مرتع، آب‌رسانی سیار، لوله‌کشی در مراتع ییلاقی و تأمین علوفه عشایر با قیمت دولتی در دستور کار قرار دارد.

کاظمی با بیان اینکه فعالیت رسمی  اداره امور عشایری جهاد کشاورزی مازندران از سال 94  آغاز شده است، اظهار کرد: طی سال 94 تاکنون مرمت جاده و آب‌رسانی سیار در  شهرستان‌های آمل، سوادکوه و بابل انجام شده به این دلیل که بیشترین جمعیت عشایر در این شهرستان‌ها حضور دارند.

وی درباره میزان اعتبار این سازمان گفت: اعتبارات از سال گذشته مستقل شد که سال گذشته 500 میلیون تومان و امسال 550 میلیون تومان از محل تملک دارایی و210 میلیون تومان اعتبار ملی برای آب‌رسانی به این اداره اختصاص یافته است.

رئیس اداره امور عشایر جهاد کشاورزی مازندران یادآور شد: سال گذشته باتوجه به مشکلات تنش آبی و خشکسالی و همچنین کمبود آب در مراتع عشایر با مشکلاتی مواجه شدند و خشکی برخی از مراتع را فراگرفته بود؛ به‌طوری که طرح آب‌رسانی سیار در دستور کار قرار گرفت.

کاظمی با اعلام اینکه وضعیت عشایر مازندران ازنظر امکانات مطلوب نیست، خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه به نوعی با همه دستگاه‌ها در ارتباط هستیم  درخواست همکاری بیشتر همه دستگاه‌ها را داریم.

وی در پایان گفت: درخواست ما از فرمانداری‌ها این است که از  اعتبارات ارزش‌افزوده سهم مناطق عشایری مازندران را درنظر بگیرند چراکه برخی فرمانداری‌ها در این زمینه کوتاهی می‌کنند./ فارس