شلیک نهایی به خزر

تنها یک روز پس از برگزاری جلسه نمایندگان وزارت نیرو و شرکت مهاب قدس در سازمان حفاظت محیط‌زیست و با حضور معاونت محیط طبیعی و دریایی و نیز مدیران کل ارزیابی و مازندران، حالا نامه موافقت عیسی کلانتری با “طرح انتقال آب خزر به کویر” را اسکان نیوز منتشر کرده است.  عیسی کلانتری با انتقال […]

تنها یک روز پس از برگزاری جلسه نمایندگان وزارت نیرو و شرکت مهاب قدس در سازمان حفاظت محیط‌زیست و با حضور معاونت محیط طبیعی و دریایی و نیز مدیران کل ارزیابی و مازندران، حالا نامه موافقت عیسی کلانتری با “طرح انتقال آب خزر به کویر” را اسکان نیوز منتشر کرده است.

 عیسی کلانتری با انتقال آب خزر به کویر مرکزی ایران موافقت کرد.این درحالی است که “مطالعات ارزیابی اثرات زیست‌محیطی” این طرح نه به‌درستی انجام‌شده و نه مشکلاتی که “کمیته ارزیابی سازمان حفاظت محیط‌زیست آن‌ها را عنوان کرده برطرف شده است.

نامه موافقت رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست که تنها یک روز پس از جلسه پرتنش نمایندگان و مدیران این سازمان با نمایندگان وزارت نیرو و شرکت مهاب قدس امضاءشده است نشانگر این مطلب است که تصمیم‌ها پیش‌ازاین گرفته‌شده است؛ وگرنه چگونه ممکن است یک روز پیش، مدیران کل سازمان از تخریب‌های اجرای این طرح و نیز مطالعات ارزیابی ناقص و غیرعلمی آن بگویند و تنها یک روز بعدازاین جلسه، رئیس سازمان، خلاف نظرات تمام کارشناسان و مدیرانش، خود با این طرح پر ابهام و مناقشه برانگیز موافقت کند.

اگرچه در این نامه عنوان‌شده ” ضوابط اجرایی زیست‌محیطی موردنظر، بر اساس تفاهم صورت گرفته در صورت‌جلسه کمیته ارزیابی، ظرف مدت یک ماه به وزارت نیرو ابلاغ خواهد شد” اما گواهی شاهدان عینی جلسه این است که آنچه در این نشست رخ‌داده دقیقاً برعکس چیزی است که کلانتری در نامه خود بدان اشاره دارد. به گفته محمد الموتی دبیر شبکه سازمان‌های مردم‌نهاد محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور در گفت‌وگو با اسکان، در پایان این نشست قرار شد وزارت نیرو مطالعات کهنه و قدیمی خود را به‌روز کرده و پاسخ سؤال‌های کمیته ارزیابی سازمان حفاظت محیط‌زیست را درباره مسائل مهمی چون ساماندهی خاک‌های حفاری‌شده، نمک به‌جامانده از شیرین سازی آب دریا، جنگل‌هایی که در مسیر لوله‌گذاری تخریب می‌شوند و مسائل متعدد دیگر، منطبق با روش‌های علمی مورد تائید سازمان، بیابند و ارائه دهند.

از نشست دهم شبکه سازمان‌های غیردولتی محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور در اردبیل که کلانتری با صراحت در جمع کنشگران و اعضای شبکه اعلام کرد که آب خزر برای شرب به سمنان برده می‌شود و خودش نیز با این کار مخالف نیست تا امروز تنها دو ماه گذشته است.

در آن نشست کلانتری با متهم کردن فعالانی که درباره عوارض و پیامدهای این طرح سخن گفتند آن‌ها را دارای عقده خواند که با این سخنان، عقده‌گشایی می‌کنند.

او حتی توجهی به گزارش‌های “مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی” و “مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری” نکرد که در همان جلسه از آن‌ها یاد شد. در این دو پژوهشی که توسط این دو مرکز تحقیقاتی انجام‌شده بود، بر عوارض و تخریب‌های این طرح، اشاره‌شده و تأکید شده بود که اجرای این طرح، علاوه بر تخریب‌های بسیار در حوزه زیست بومی، اساساً دارای توجیه اقتصادی نیست.

پیغام یک نماینده برای رئیس‌جمهور

خبرگزاری فارس هم از دیدار ابتکار معاون رئیس‌جمهور در ساری گزارش داد و نوشته: قاسم احمدی‌لاشکی نماینده مردم چالوس و نوشهر در مجلس شورای اسلامی پس از اتمام جلسه شورای برنامه‌ریزی استان مازندران با حضور معصومه ابتکار با درخواست 30 ثانیه وقت کرده و اعلام کرده است که مردم استان مازندران مخالف طرح انتقال آب دریایی خزر هستند.

باوجود مخالفت‌های مردمی و زیست‌محیطی طرح انتقال آب دریای خزر همچنان مورد وثوق رئیس‌جمهور است. تشکل‌های زیست‌محیطی مخالف طرح انتقال آب دریای خزر با عنوان نه به انتقال آب دریایی به خزر به استان سمنان و فلات مرکزی تشکیل‌شده است.

در ماه‌های اخیر کشمکشی بین نمایندگان مجلس استان مازندران و رئیس محیط‌زیست کشور ایجادشده است که رئیس محیط‌زیست کشور در اظهاراتی نمایندگان مجلس مازندران و دیگر استان‌های شمالی را به هارت و پورت‌گویی متهم کرده و از عدم همکاری آن‌ها در ارتباط با تصویب بودجه پسماند و واگذاری اختیارات هزینه کرد این بودجه به محیط‌زیست انتقاد کرده است.

قاسم احمدی‌لاشکی نماینده مردم چالوس و نوشهر در مجلس شورای اسلامی پس از اتمام جلسه شورای برنامه‌ریزی استان مازندران با حضور معصومه ابتکار با درخواست 30 ثانیه وقت کرده و اعلام کرده است که مردم استان مازندران مخالف طرح انتقال آب دریایی خزر هستند.وی به استناد به شعارهای انتخاباتی رئیس‌جمهور با عنوان حمایت از بانوان، بیان کرد: 49 و 62 صدم درصد جمعیت استان مازندران با بانوان تشکیل می‌دهند و پیام این بانوان هم عدم انتقال آب دریای خزر است.وی خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور راهکار دیگری برای حل مشکل آب استان‌های دیگر داشته باشد.اما این سخنان نیز به نظر مؤثر واقع نشده و کلانتری بالاخره رأی به انتقال آب خزر به زادگاه رئیس‌جمهور داد.