شرایط ورزشکاران لژیونر برای کمیسیون ورزشکاران

انتخابات کمیسیون ورزشکاران در حالی در دستور کار کمیته ملی المپیک قرار گرفته که برخی ورزشکاران به خاطر شرایط خاص شان، وضعیتی مبهم برای حضور در این انتخابات دارند. انتخابات کمیسیون ورزشکاران یکی از مهمترین برنامه های پیش روی کمیته ملی المپیک است که نتیجه آن حتی در انتخابات این کمیته هم تاثیرگذار خواهد بود […]

انتخابات کمیسیون ورزشکاران در حالی در دستور کار کمیته ملی المپیک قرار گرفته که برخی ورزشکاران به خاطر شرایط خاص شان، وضعیتی مبهم برای حضور در این انتخابات دارند. انتخابات کمیسیون ورزشکاران یکی از مهمترین برنامه های پیش روی کمیته ملی المپیک است که نتیجه آن حتی در انتخابات این کمیته هم تاثیرگذار خواهد بود از این حیث که ٦ نفر از اعضای کمیسیون ورزشکاران برای مجمع کمیته ملی المپیک حق رای خواهند گرفت.

این موضوع یعنی ورود ۶ نفر از اعضای کمیسیون ورزشکاران به مجمع کمیته ملی المپیک یکی از مواردی است که در اساسنامه جدید این کمیسیون قید شده است. این اساسنامه تائیدیه کمیته بین المللی المپیک (IOC) را دارد و قرار است انتخابات ٢٠ مهر ماه هم بر اساس آن برگزار شود.

طبق اساسنامه جدید کمیسیون ورزشکاران که البته برخی بندهای آن بر اساس نظرات اصلاحی IOC باید تا پیش از انتخابات پیش رو اصلاح شود، ١٥ کرسی برای این کمیسیون تعریف شده است. قاعدتا «ورزشکار بودن» برای گرفتن هر یک از این کرسی ها، رکن اصلی است اما “آیا صرف ورزشکار بودن برای حضور در انتخابات و گرفتن رای مجمع کافی است؟”

البته در مورد بندهای اساسنامه کمیسیون ورزشکاران هیچ اطلاع رسانی نشده است اما آنچه مسلم است ورزشکاران فعال در رشته های المپیکی و آسیایی می توانند کاندیدای انتخابات کمیسیون ورزشکاران شوند ضمن اینکه بیشتر از سه دوره المپیک نباید از عمر ورزش قهرمانی و حرفه ای آنها گذشته باشد. دیگر اینکه  ورزشکاران باید مورد تائید فدراسیون خود و مسئولانش باشند و در واقع از طریق آنها برای شرکت در انتخابات به عنوان کاندیدا اعلام آمادگی کنند.

اینکه معرفی ورزشکاران کاندیدا برای حضور در انتخابات کمیسیون ورزشکاران باید از طریق فدراسیون ها انجام شود، موضوعی است که کمیته بین المللی المپیک تاکید ویژه ای روی آن دارد و بر همین اساس در اساسنامه جدید هم لحاظ شده است. به هرحال مسئولان فدراسیون ها بیشتر از هر فرد دیگری حتی مسئولان کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش در جریان وضعیت قهرمانان خود هستند بنابراین برای انتخابات کمیسیون ورزشکاران و معرفی کاندیداهای آن، باید روسای فدراسیون ها و نظرات آنها اعتماد شود.

بررسی وضعیت بازیکنان دوپینگی، لژیونر و دوتابعیتی

به گزارش مهر، دسته بندی ورزشکاران برای حضور در انتخابات مهم کمیسیون ورزشکاران اما به همین جا – یعنی ورزشکاران مورد تائید فدراسیون و ورزشکارانی که به هر دلیل با فدراسیون خود مشکل دارند – ختم نمی شود. در میان ورزشکاران هستند افرادی که به خاطر برخی مسائل و شرایط خاصی که دارند، برای حضورشان در انتخابات ۲۰ مهرماه به عنوان عضو مجمع یا کاندیدا علامت سوال ایجاد شده است؟ مثلا ورزشکارانی در رشته المپیکی فعالیت دارند و بعضا مدال این رویداد را هم در اختیار دارند اما دوپینگی هستند! قاعدتا پاسخ هر مسئولی در مورد این دسته ورزشکاران منفی است چون ارتکاب به دوپینگ بزرگترین تخلف ورزشی است و فردی که متخلف است، قانونا جایی در ورزش ندارد که اگر غیر از این بود برای ورزشکار دوپینگی محرومیت چندساله از هر گونه فعالیت در نظر گرفته نمی شد. علاوه بر این، هستند ورزشکارانی که دو تابعیتی هستند، دو پاسپورت دارند و یا حتی به عنوان لژیونر در کشوری دیگر فعالیت دارند. آیا این دسته ورزشکاران مجاز به حضور در انتخابات کمیته ملی المپیک هستند؟ظاهرا اساسنامه کمیسیون ورزشکاران بند و تبصره ای ویژه برای این دسته ورزشکاران ندارد اما قطعا نادیده گرفتن این مسئله، برگزاری اولین انتخابات کمیسیون ورزشکاران را تحت الشعاع قرار داده و آن را با حاشیه و اعتراضات زیادی همراه خواهد کرد. برای جلوگیری از این تبعات کمیته ملی المپیک چه راهکارهایی خواهد اندیشید؟