شاگردان منصوریان خوشبختی را به آسیا می‌برند؟

لیگ قهرمانان آسیا در فصل ۱۸-۲۰۱۷ از فردا آغاز می‌شود و در روز نخست تیم‌های همنام ایرانی باید به میدان بروند. مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا برای فصل 2017 در حالی از فردا (دوشنبه) آغاز می‌شود که تیم‌های استقلال خوزستان، پرسپولیس، ذوب‌آهن اصفهان و استقلال 4 نماینده ایران در این رقابت‌ها هستند. این مسابقات امسال […]

لیگ قهرمانان آسیا در فصل ۱۸-۲۰۱۷ از فردا آغاز می‌شود و در روز نخست تیم‌های همنام ایرانی باید به میدان بروند.

مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا برای فصل 2017 در حالی از فردا (دوشنبه) آغاز می‌شود که تیم‌های استقلال خوزستان، پرسپولیس، ذوب‌آهن اصفهان و استقلال 4 نماینده ایران در این رقابت‌ها هستند. این مسابقات امسال در منطقه غرب برخلاف گذشته که روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه برگزار می‌شد، روزهای دوشنبه و سه‌شنبه برگزار خواهد شد.

در سال‌های اخیر، باشگاه‌های ایرانی موفقیتی در لیگ قهرمانان آسیا نداشته‌اند و صرفا «حضور» در این رقابت‌ها هدف برای تیم‌های ایرانی شده است. از قهرمانی یک تیم ایرانی 25 سال می‌گذرد و برای آخرین بار پاس تهران (که هم اکنون وجود خارجی ندارد) موفق به کسب عنوان قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا در فصل 93-1992 شده است. پاسی که بعدها با عنوان پاس همدان فعالیت کرد و اکنون در لیگ دسته دوم روزگار بدی را می‌گذراند. استقلال هم دو قهرمانی در سال‌های دور در کارنامه خود دارد.

نخستین دوره لیگ قهرمانان آسیا، با ترکیب دو تورنمنت باشگاهی سطح اول فوتبال قاره آسیا، یعنی جام برندگان جام آسیا و جام باشگاه‌های آسیا در فصل 2003-2002 برگزار شد که با قهرمانی العین امارات به پایان رسید. از این سال به بعد، سپاهان و ذوب‌آهن به فینال رسیدند، اما دست‌شان از رسیدن به جام کوتاه ماند. استقلال تهران در فصل 2013 و در حالی که ستاره‌هایی چون فرهاد مجیدی، آندرانیک تیموریان، جواد نکونام، پژمان منتظری، مهدی رحمتی و … را در اختیار داشت، تا مرحله نیمه‌نهایی بالا آمد، اما در این مرحله نتوانست از سد تیم اف‌سی سئول کره‌جنوبی بگذرد. موفقیت فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا برای فوتبال کشورمان حسرت شده و با توجه به پیشرفت تیم‌های شرق و غرب آسیا و عدم امکانات موجود برای تیم‌های ایرانی، بعید است با این شرایط تیمی از ایران بتواند به قهرمانی دست پیدا کند، مگر اینکه از روی نبوغ و تکنیک بازیکنان ایرانی به این عنوان دست پیدا کنیم.

در روز نخست لیگ قهرمانان آسیا در سال 2017، فردا تیم‌های استقلال و استقلال خوزستان تیم‌هایی خواهند باید به مصاف رقبای خود بروند.

استقلال خوزستان – الفتح عربستان

قهرمان فصل گذشته لیگ برتر با کوله‌باری از مشکلات مالی راهی عمان شد تا به عنوان میزبان دور رفت از الفتح عربستان پذیرایی کند. استقلال خوزستان مشکلات مالی زیادی دارد و حتی سفرش به عمان هم در هاله‌ای از ابهام قرار داشت، اما در نهایت شاگردان اکبر پورموسوی راهی عمان شدند. استقلال خوزستان در نخستین گام این شانس را پیدا کرده مقابل تیمی قرار بگیرد که حال و روز خوشی در لیگ عربستان ندارد.

الفتح در بین 14 تیم در رده سیزدهم قرار دارد و کاندیدای سقوط به لیگ پایین‌تر عربستان است. آنها پیش از رودررو شدن با استقلال خوزستان برابر التعاون حریف استقلال در گروه A با دو گل شکست خوردند. شاگردان پورموسوی هم در آخرین بازی خود در لیگ برتر با نتیجه 4 بر 3 نتیجه را به پیکان واگذار کردند. هر دو تیم به نوعی با بحران روبه‌رو هستند، با این تفاوت که تیم عربستانی شرایط بدتری حداقل به لحاظ فنی از استقلال خوزستان دارد. استقلال خوزستان در گروه B، با الفتح عربستان، لخویا قطر و الجزیره امارات همگروه است و مجبور است به دلیل عدم حضور تیم‌های عربستانی در ایران در عمان از حریف خود میزبانی کند.

الاهلی امارات – استقلال

استقلال با عبور از السد قطر در مرحله پلی‌آف در کنار تیم‌های الاهلی امارات، لوکوموتیو ازبکستان و التعاون عربستان در گروه A قرار گرفت. شاگردان علیرضا منصوریان در حالی در نخستین بازی میهمان الاهلی امارات خواهند بود که یک ماه رویایی را سپری کرده‌اند. شاید منصوریان و شاگردانش بهمن سال 95 را هیچ وقت فراموش نکنند. 5 برد پیاپی در لیگ برتر و از همه مهم‌تر برتری برابر پرسپولیس و عبور از السد قطر با حضور ژاوی.

استقلالی‌‌ها برابر الاهلی مجتبی حقدوست و هرایر مگویان را در اختیار ندارند و با توجه به درخشش فرشید اسماعیلی و خسرو حیدری نگرانی بابت این موضوع نخواهند داشت. از طرفی، منصوریان می‌تواند برابر الاهلی از مهدی رحمتی با تجربه استفاده کند. شاید تنها دغدغه سرمربی استقلال، عدم داشتن تجربه کافی شاگردان جوانش باشد. بهنام برزای، میلاد زکی‌پور، امید نورافکن، فرشید اسماعیلی و … تجربه کافی در آسیا ندارند. منصوریان به خوبی می‌داند که شرایط بازی‌های داخلی با آسیا متفاوت است و شاگردانش را به این نکته متوجه خواهد کرد که کوچکترین اشتباه می‌تواند سرنوشت بدی را برای بازی با الاهلی رقم بزند. منصوریان دوست دارد برابر الاهلی نتیجه بگیرد تا تیمش در آسیا هم خودنمایی کند.

الاهلی اما بازیکنان سرشناسی در ترکیب خود دارد. آنها احمد خلیل را دارند که عنوان بهترین بازیکن آسیا را یدک می‌کشد. آساموا ستاره غنایی نامی آشنا برای اهالی فوتبال است. شاید استقلال یک بار تجربه بازی با تیم السد قطر که ژاوی را در ترکیب خود داشت، بدست آورده، اما نباید فراموش کند که بازی با السد در تهران و در حضور تماشاگران پرتعداد ایرانی برگزار شد و این بار قرار است تیم استقلال برابر تیمی از امارات به میدان برود که به مراتب حرفه‌ای‌تر از نماینده قطر خواهد بود. الاهلی در لیگ امارات پس از الجزیره در جایگاه دوم قرار گرفته است.

باید دید مصاف شاگردان جوان منصوریان و تیم متمول اماراتی را چه کسی به سود به پایان می‌برد.

به گزارش تسنیم، برنامه بازی‌های نخست مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا به شرح زیر است:

دوشنبه 2 اسفند

گروه A

التعاون عربستان – لوکوموتیو تاشکند، ساعت 19:10

الاهلی امارات – استقلال تهران، ساعت 19:45

گروه B

استقلال خوزستان – الفتح عربستان، ساعت 14:30

لخویا قطر – الجزیره امارات، ساعت 17:20

ﺳﻪشنبه 3 اسفند

گروه C

العین امارات – ذوب‌آهن اصفهان، ساعت 18:45

الاهلی عربستان – بنیادکار ازبکستان، ساعت 20:45

گروه D

پرسپولیس – الهلال عربستان، ساعت 18:30

الریان قطر – الوحده امارات، ساعت 18:45

گروه E

بریزبن رور استرالیا – میوآنگتونگ یونایتد تایلند، ساعت 12:30

کاشیما آنتلرز ژاپن – اولسان هیوندای کره‌جنوبی، ساعت 13:30

گروه F

وسترن سیدنی استرالیا – اوراوارد ژاپن، ساعت 12:30

اف‌سی سئول کره‌جنوبی – شانگ‌های SIPG چین، ساعت 14

گروه G

چهارشنبه 4 اسفند

کاوازاکی ژاپن – سوون سامسونگ کره‌جنوبی، ساعت 13:30

گوانگژو چین – ایسترن هنگ کنگ، ساعت 15:30

گروه H

چهارشنبه 4 اسفند

آدلاید یونایتد استرالیا – گامبا اوزاکا ژاپن، ساعت 12:30

ججو یونایتد کره جنوبی – جیانگسو چین، ساعت 14:30