فریدونکنار نیازمند جراحی

حرف آنلاین: چند روزی است که از حضور علی ادیبی فرماندار جدید فریدونکنار در این شهرستان می‌گذرد و تمامی مردم خطه‌مبارک چشمان خود را به عملکرد نماینده ارشد دولت در فریدونکنار دوخته‌اند. حضور ادیبی به عنوان فرماندار فریدونکنار در دولت یازدهم در حالی اتفاق می‌افتد که از آغاز دوران خدمت‌رسانی دولت تدبیر و امید، علی […]

حرف آنلاین: چند روزی است که از حضور علی ادیبی فرماندار جدید فریدونکنار در این شهرستان می‌گذرد و تمامی مردم خطه‌مبارک چشمان خود را به عملکرد نماینده ارشد دولت در فریدونکنار دوخته‌اند.

حضور ادیبی به عنوان فرماندار فریدونکنار در دولت یازدهم در حالی اتفاق می‌افتد که از آغاز دوران خدمت‌رسانی دولت تدبیر و امید، علی قاسمی به مدت و محمد حسین‌زاده هر کدام به مدت هشت ماه، حجت‌الله عصمتی یک دوره کوتاه سه ماهه و مهرداد ابراهیمی حدود یکسال در این جایگاه حضور داشته‌اند و این فرماندار پنجمین فرمانداری است که در دولت یازدهم در فریدونکنار مشغول به فعالیت می‌شود.

در این یادداشت به دنبال چرایی تغییرات پی‌در‌پی در فریدونکنار و تاثیر منفی آن بر رشد و آبادانی این شهرستان نیستم بلکه به منظور تسهیل در شناسایی مهم‌ترین مشکلات این خطه که مردمانی با غیرت و ولایی، سختکوش و زحمت‌کش و اهل ایثار و شهادت دارد برخی از آنها را به ادیبی فرماندار جدید این شهرستان معرفی می‌کنیم.

در همین ابتدا آنچه ادیبی به عنوان فرماندار این شهرستان باید به آن توجه کند این است که ویرانه‌های این شهرستان آنقدر زیاد است که حتی سفر یک‌روزه رئیس جمهور نیز نتوانست مشکل‌‌گشای مردم و جوانان این شهرستان باشد اما لازم است برخی از این معضلات بیان شود تا به نحو احسنت گامی در مسیر پیشرفت و آبادانی فریدونکنار برداشته شود.

اگر بخواهیم به مهم‌ترین مشکل این شهرستان که تبدیل به یک عقده در بین مردم فریدونکنار شده است اشاره کنیم، می‌توانیم از کمربندی 14 ساله جنوبی فریدونکنار نام ببریم، کمربندی که مسئولان از پیشرفت 90 درصدی کار در آن نام می‌برند اما با گذشت 14 سال هنوز نتوانستند 10 درصد باقیمانده را برطرف کنند.

در حالی که مسئولان بارها از روند اجرایی این پروژه ملی نام بردند، همچنان حرکت در احداث آن به کندی صورت می‌پذیرد و به‌نظر می‌رسد وعده افتتاح این کمربندی به‌صورت رسمی که از سوی مسئولان استان و شهرستان تا قبل از آغاز سال 1395 داده شده بود، به نتیجه نرسد، بنابراین آنچه که در این فرصت فرماندار فریدونکنار باید آن را به صورت جدی دنبال کند و در دستور کار خود قرار دهند آن است که با رایزنی‌های بسیار زیاد شرایط را برای تأمین ملزومات احداث و افتتاح این پروژه صورت دهند و به وعده‌ها دلخوش نشوند چرا که فریدونکنار سال‌ها است که با این وعده‌ها روند پسرفت را به‌جای آبادانی پیش‌رو گرفته است.

بارها مسئولان این شهرستان از ناکارآمدی بندر خصوصی این شهرستان سخن گفته‌اند و مسئولان بندر فریدونکنار نیز عدم توجه دولت به خواسته‌های یک بخش خصوصی را عامل عقب‌ماندگی‌ها اعلام کردند، حتی حضور هفت دقیقه‌ای معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در بندری که هفت سال با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند نیز نتوانست گره‌ای از کار آنها بگشاید، بنابراین به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین مناطقی که می‌توان از آن برای اشتغال‌زایی و به کارگیری نیروهای جوان بومی با گسترش و رونق آن در فریدونکنار بهره‌ برد در اولویت‌های کاری ادیبی قرار بگیرد.

مشکلات پروژه‌های ورزشی این شهرستان که همچنان در سر جای خود باقی است نیز می‌تواند گزینه‌های خوبی برای رایزنی و دفاع از جوانان فریدونکنار از سوی فرماندار در جلسات مختلف استانی و شهرستان و تخصیص یک اعتبار خوب باشد، استادیوم شهید کریم آزادی و مشکلات حقوقی آن همچنان منتظر نتیجه وعده‌ای است که از وزیر تا رئیس اداره ورزش و جوانان نسبت به آن داده‌اند، استادیومی که تنها زمین استاندارد برگزاری مسابقات مختلف ورزشی در این شهرستان است.

سالن کشتی اختصاصی فیروزآباد و سالن ورزشی کاردگرمحله نیز از دیگر پروژه‌های ورزشی هستند که نیازمند رایزنی‌ها و تلاش‌های مناسب از سوی مسئولان این شهرستان هستند.

یکی دیگر از پروژ‌ه‌های این شهرستان که از سوی دو فرماندار گذشته فریدونکنار وعده داده شده بود افتتاح شهر «آستانه‌نو» در بخش دهفری بود که چند سالی مسکوت ماند.

بدون شک تبدیل شدن دهستان به شهر در بخش دهفری اثرات زیادی برای مردم منطقه دارد که مسئولان می‌توانند بر روی آن مانور دهند.

از جمله طرح‌های دیگری که مسئولان این شهرستان باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند مسئله برندسازی برنج فریدونکنار است، برنجی که قطب اقتصادی این شهرستان محسوب می‌شود و بارها از سوی برخی از مسئولان مورد هجمه و ناملایمتی قرار گرفت و مسئولان ارشد شهرستان باید برای شناسنامه‌دار کردن و معرفی آن به عنوان یک برند ملی تلاش کنند.

طراحی و برنامه‌ریزی مناسب برای استفاده از 9 کیلومتر ساحل بکر، برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از زیستگاه‌های پرندگان و طبیعت زیبای منطقه و طراحی برنامه‌ای مناسب برای استفاده از آب‌بندان‌ها نیازمند نگاهی فرامنطقه‌ای است که مسئولان باید آن را مورد نظر قرار دهند.

مهم‌ترین نکته حائز اهمیت و درخور توجه که نیازمند پیگیری مجدانه مسئولان است رایزنی درباره تبدیل و معرفی فریدونکنار به منطقه آزاد است، هرچند مسئولان از تلاش خود برای این امر خبر دادند اما با توجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های موجود در این شهرستان به نظر می‌رسد این امر شدنی است و این وظیفه مسئولان را سنگین‌تر می‌کند.

پروژه‌ای که بارها فرماندار سابق فریدونکنار وعده تحقق آن را داد و در نهایت نیز مردم این شهرستان همچنان منتظر این امر هستند.

البته پروژه‌های دیگری نیز در این شهرستان همچون احداث شهرک صنعتی، ایجاد کارخانجات صنایع تبدیلی، مطالبه درخصوص ایجاد شغل‌های جدید، رفع مسائل بیکاری و ازدواج جوانان نیز می‌تواند مورد پیگیری قرار بگیرد.

مشکلات بیمارستان نیز در جای خود قابل تامل است و فضای کتابخانه هم نیازمند توجه ویژه مسئولان است.

مردم فریدونکنار قدردان تلاش‌ها و زحمات افرادی هستند که خود را خالصانه به عرصه خدمت‌رسانی آورده‌اند و امید دارند تا مسئولانی قدرتمند با قرار گرفتن در راس امور بتوانند بخشی از مهم‌ترین مشکلات و در برخی اوقات خواسته‌های به حق آنان را برطرف کنند.

قطعا آنچه فرماندار جدید باید آن را مورد توجه قرار دهد این نکته است که مردم فریدونکنار، مردمی ولایی و پشتیبان ولی‌فقیه هستند و هرگز در هیچ جریان و طیف سیاسی قرار نمی‌گیرند و خود را مطیع محض رهبری می‌دانند، بنابراین توجه و جریان‌سازی حزبی در این شهرستان قطعا نتیجه‌ای جز پسرفت و عدم آبادانی ندارد و به جد باید از آن پرهیز شود.

ابوالقاسم فرجی