سوء استفاده خریدار مجازی و قلابی استقلال از ساده لوحان!

بخش خصوصی سالهای زیادی است که در فوتبال ایران ورود کرده و از دیرباز تاکنون شاهد تیمداری بخش خصوصی در فوتبال بوده‌ایم. در این میان کم نبودند افرادی که در غالب بخش خصوصی در عرصه فوتبال وارد شدند و منشاء خدمات شایسته ای هم به فوتبال بودند. از جمله آنها می توان به مرحوم درویش […]

2

بخش خصوصی سالهای زیادی است که در فوتبال ایران ورود کرده و از دیرباز تاکنون شاهد تیمداری بخش خصوصی در فوتبال بوده‌ایم. در این میان کم نبودند افرادی که در غالب بخش خصوصی در عرصه فوتبال وارد شدند و منشاء خدمات شایسته ای هم به فوتبال بودند. از جمله آنها می توان به مرحوم درویش مالک اسبق باشگاه شموشک نوشهر اشاره کرد که هنوز هم بازیکنانی از آن تیم در سطح اول فوتبال ایران حضور دارند. یا عبدالله صوفیانی که مالک شخصی تیم سازنده «پورا» در تهران بود.

کمی جلوتر برادران شفیعی زاده مالکان باشگاه استقلال اهواز که سالیان سال در غالب بخش خصوصی در فوتبال حضور داشتند. هرچند آنها در سالهای آخر با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده و سرانجام عطای تیمداری را به لقای آن بخشیدند، اما منصفانه باید گفت خدمات زیادی به فوتبال به خصوص فوتبال خوزستان داشتند.

اما در بخش خصوصی فوتبال ایران تنها مالکان دلسوز و بی دردسر که منشاء خدمات خیر بودند حضور نداشتند. در مقاطع مختلف شاهد حضور مالکان پر دردسر هم بوده ایم. بعضا هم افرادی بودند که نمایشی از تمول داشتند تا با استفاده و یا بهتر است بگوییم سوء استفاده از فضای فوتبال شهرتی برای خود کسب کنند. اخیرا نیز فردی ناشناس و ساکن خارج از کشور با صرف هزینه هایی در فضای مجازی خود را خریدار باشگاه استقلال نشان داد و مدتها با حربه‌های مختلف هواداران این تیم را در فضای مجازی سرگرم و از این راه برای خودش یک شهرت نسبی دست و پا کرد.

به بهانه ورود این فرد به فضای خرید باشگاه بزرگ استقلال، در این گزارش شرح حالی از بعضی افرادی که قصد داشتند با ورود به فضای خرید تیم‌های لیگ برتری شهرتی برای خود دست و پا کنند می پردازیم.

*  کل دارایی مالک متمول یک آپارتمان مسکن مهر بود

اوایل دهه نود فردی از فضای متشنج یکی از تیم‌های پر هوادار، قدیمی و شهرستانی استفاده و خود را خریدار این تیم معرفی کرد. فرد مزبور با نمایشی جالب از خود شخصیتی ثروتمند به نمایش گذاشت. وی جلسات متعددی با نمایندگانی از استان و مدیران باشگاه مربوطه برگزار کرد و همواره صحبت از مخارج چند صد میلیاردی برای این تیم داشت. این فرد حتی مدعی بود حاضر است برای این تیم ورزشگاهی مجهز و مجلل با استانداردهای روز جهان بسازد.

این فرد مدعی بود املاک زیادی در تهران دارد که با فروش اندکی از آن می‌تواند تا سالهای زیادی هزینه‌های این تیم را حتی بدون داشتن اسپانسر تامین کند. وی مذاکراتش را چند هفته با مسئولین استان مربوطه انجام داد و در این ایام اسم و رسمی برای خود در آن شهر و در فضای فوتبال دست و پا کرد.

بعد از چند روز مشخص شد کل دارایی های این فرد که در لفظ عنوان می کرد مالک نیمی از تهران است، به یک واحد آپارتمان مسکن مهر در شهرک پرند خلاصه می‌شد.

* خریدار تیم لیگ برتری هزینه شارژ موبایلش را نداشت

چهار سال قبل فرد دیگری مدعی بود یکی از تیم های نه چندان قدیمی اما دارای افتخار در لیگ برتر را که در بین تیم های انتقالی قرار داشت را خریداری نماید. این فرد هم ادعاهای زیادی در خصوص ثروت کلانش می‌کرد. اما وقتی برای جلسه نهایی در دفتر استانداری آن استان حضور پیدا کرد از یکی از حاضران در جلسه خواست تا تلفن همراهش که یک خط اعتباری بود را به مبلغ ۵ هزار تومان شارژ کند تا بتواند با همکارانش تماس بگیرد! بعد از این درخواست بود که حاضران جلسه را ترک کرده و دیگر مذاکره با وی را ادامه ندادند.

* طرف با پراید آمد پرسپولیس را بخرد!

یکی از معروف ترین افرادی که با نمایش ثروت خواست از فرصت حضور در فوتبال برای دستیابی به شهرت استفاده کند، فرد خواهان خرید پرسپولیس بود. این فرد که حتی در مزایده خرید هم شرکت کرده بود تا قبل از رویت شدن در انظار عمومی تصور فردی بسیار ثروتمند از او بود. اما این فرد برای اولین بار که در انظار عمومی ظاهر شد با خودروی پراید رویت شد. طرف با پراید آمد پرسپولیس را بخرد و دست آخر هم از همان راهی که آمده بود برگشت.

* در فضای مجازی استقلال را ۳۰۰ میلیارد خریدند

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم چند روزی است که فردی در فضای مجازی مدعی خرید استقلال شد. این فرد که با همکاری عده ای توانست در فضای مجازی و حتی در برخی از رسانه‌های رسمی جولان دهد، مدعی بود صاحب یک شرکت موسیقی است. این فرد که ساکن خارج از کشور است ادعا کرده بود پکیج خرید باشگاه استقلال را از طریق وکیلش به وزارت ورزش ارائه داده و داستانسرایی را در این زمینه به حد اعلا رسانده بود. وی حتی مدعی پرداخت مبلغی از قرارداد جباروف در فصل گذشته شده بود و ادعا می کرد در این فصل هم حاضر است کل مبلغ قرارداد تیام را بدون چشم داشت پرداخت کند.

در این ایام خیلی از هواداران ساده اندیش و حتی برخی از اطرافیان باشگاه اقدام به گرفتن ارتباط با او کردند تا از این نمد کلاهی برای خود ببافند. حتی تعدادی هم به زعم خود پس جلب اطمینان وی برای حمایتش شماره حساب و شماره کارتهای خود را هم برای وی ارسال فرستادند.

فرد مزبور البته مبالغ بسیار ناچیزی هم به حساب برخی‌ها در ایران ریخت تا با نشان دادن در باغ سبز بتواند اهدافش را همچنان پیش ببرد. وی مدعی شده بود با اتومبیل شخصی‌اش و از استانبول به تهران آمده اما مشخص شد که حتی این هم یک ادعای واهی بوده است.

این فرد نخستین نفری نبوده که با استفاده از فضای فوتبال قصد کسب شهرت داشت و قطعا هم آخرین نفر نخواهد بود. این افراد از خلاء های قانونی و فقر نسبی مالی و فرهنگی موجود در فوتبال استفاده کرده و در مدتی کوتاه شهرتی برای خود دست و پا می کنند تا از قبل آن رانت هایی ایجاد کنند.