سهم زنان در توسعه مازندران؛ از واقعیت تا شعارزدگی

الناز پاک نیا:در دولت اخیر، توجه به زنان به‌ویژه سهم زنان در پست‌های مدیریتی افزایش‌یافته است؛ دولت‌های روحانی سهم ویژه‌ای به زنان در پست‌های دولتی اختصاص داده است، فرمانداران و بخشداران زن و معاونین فرماندار زن از اقداماتی بوده است که در این مدت در راستای جلب رضایت زنان صورت گرفته است. باوجوداینکه زنان، سهم […]

الناز پاک نیا:در دولت اخیر، توجه به زنان به‌ویژه سهم زنان در پست‌های مدیریتی افزایش‌یافته است؛ دولت‌های روحانی سهم ویژه‌ای به زنان در پست‌های دولتی اختصاص داده است، فرمانداران و بخشداران زن و معاونین فرماندار زن از اقداماتی بوده است که در این مدت در راستای جلب رضایت زنان صورت گرفته است. باوجوداینکه زنان، سهم تقریباً برابری با جمعیت مردان در جامعه دارند اما این شقه از جمعیت معتقدند سهم واقعی آنان به دست نیامده است.

سوای سخنان شعاری و مقطعی در حمایت از بانوان، نمی‌توان سهم این بانوان را حداقل در این استان نادیده گرفت. سهم ویژه زنان مازندرانی در اقتصاد کشاورزی و نیز سهم قابل‌توجه زنان و دختران مازندرانی در تحصیلات تکمیلی و دانشگاهی نشان می‌دهد که در این حوزه نیاز به برنامه‌ریزی و برنامه محوری ویژه‌ای است.در آخرین آمار اعلام‌شده؛ انتصاب زنان در مدیریت استان‌ها بوشهر، گیلان و چهارمحال و بختیاری در صدر انتصاب مدیران زن و قم از آخر اول است و مازندران در رتبه هفدهم قرار دارد!

سهم واقعی زنان مازندرانی

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران با اشاره به همکاری و تلاش زنان در دوران هشت سال دفاع مقدس گفت: زنانِ سرداران و شهدای مطرح استان به‌عنوان افرادی که در این دوران دوشادوش همسران خود حضور داشتند و تجربیات و خاطراتی از این دوران را با خود به همراه دارند به‌عنوان راوی به بیان خاطرات آن دوران خواهند پرداخت.

سمیه قاسمی طوسی افزود: در دوران هشت سال دفاع مقدس ما زنانی را سراغ داریم که همراه و هم‌پای همسران خود در مناطق جنگی ساکن شدند و زیر بار بمباران دشمنان، ایستادگی کردند و شاهد حوادث و موقعیت‌هایی از دوران هشت سال دفاع مقدس و رشادت‌های رزمندگان بودند که بخش‌هایی از آن هنوز به‌خوبی برای جوانان امروز تبیین نشده است.

وی با اشاره به اینکه سال‌ها از دوران دفاع مقدس گذشته و شاید سرداران و سلحشوران آن دوران در بین ما نباشند، تأکید کرد: این بانوان به‌عنوان بازماندگان دوران هشت سال دفاع مقدس بابیان مسائل آن دوران می‌توانند اذهان مردم به‌ویژه نسل جوان و نوجوان را روشن کنند.

قاسمی طوسی توضیح داد: لشکر ویژه ۲۵ کربلا به‌عنوان لشکر خط‌شکن از استان مازندران در زمان جنگ با حضور در موقعیت‌های حساس با عملکرد عملیاتی خود توانست نقش مهمی را در پیروزی‌های آن دوران ایفا کند و در آن زمان بودند خانواده‌های سرداران و شهدای شاخص این لشکر که در شرایط سخت بمباران در کنار همسران خود در اهواز حضور داشتند و وقایع و حوادث آن زمانِ جنگ بی‌واسطه را دیدند.

زنان در معرض تبعات ناشی از بیکاری

سمیه قاسمی طوسی در دیدار با رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران و بانوان شاغل در این سازمان، بر ضرورت همکاری دستگاه‌ها برای مقابله با بیکاری تأکید کرده و گفته: تَبَعات و عوارض منفی بیکاری، در گام نخست زنان و کانون گرم خانواده‌ها را مورد هدف قرار می‌دهد و سبب‌ساز بروز انواع مشکلات و آسیب‌های اجتماعی می‌شود. ‎

وی در این نشست، ضمن اشاره به سخنان استاندار مازندران در اختتامیه جشنواره شهید رجایی مبنی بر حرکت به سمت تحقق سهم 30 درصدی حضور بانوان در کرسی‌های مدیریتی، گفت: هم مصوبه دولت در این زمینه تصریح دارد و هم نماینده عالی دولت در استان از این اقدام، حمایت می‌کند و در این شرایط توقع ما از مدیران دستگاه‌ها این است که از ظرفیت بانوان در حوزه مدیریت بیشتر بهره ببرند تا مازندران در شمار نخستین استان‌هایی باشد که به این جایگاه برسد.

قاسمی طوسی همچنین به استان مازندران به‌عنوان یکی از استان‌هایی که در این بخش، ظرفیت بالایی دارد اشاره کرد و گفت: به هر اداره و سازمانی وارد شوید، حضور بانوان تحصیل‌کرده و دانش‌آموخته را مشاهده می‌کنید و ما نیز به همین دلیل اصرار داریم از این ظرفیت در حوزه‌های مدیریتی نیز استفاده شود.

از سهم‌های نمایشی تا سهم واقعی

امروز زنان آسیب‌پذیرترین اقشار در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی به شمار می‌روند؛ زنان در جامع کشاورزی محور مازندران، به سهم کارگری بسنده کرده‌اند. در وادی صنعت نیز سهم زنان در این بخش همان سهم کارگری است درحالی‌که در شهرهای بزرگ کشور سهم مدیریت زنان از مدیریت بخش خصوصی نیز چشمگیر است.

مازندران از دارا بودن یک نماینده زن در مجلس شورای اسلامی بی‌بهره است؛ این سهم نه‌تنها از محل شعار دادن حاصل نمی‌شود که از توجه به زنان و بانوان توانمند بدون توجه به سهم جنسیتی آنان به دست خواهد آمد. امروز مهاجرت زنان توانمند مازندرانی به مرکز کشور زنگ خطر دیگری برای رشد و بالندگی بانوان این حوزه به شمار می‌رود.

توجه به سهم مدیریت زنان فارغ از جناح‌بندی، ارتباطات خاص و نگاه منطقه‌ای و شهرستانی موجب امیدواری زنان فرهیخته و توانمند استان خواهد شد.

دیده نشدن زنان در مباحث مدیریتی دانشگاه‌ها و مراکز علمی باوجود جایگاه‌های بالای علمی، موجب شده است که سهم بانوان مازندرانی در دانشگاه‌های مرکز کشور افزایش یابد.

از نکات مهم در این بخش، توجه به لابی‌هایی است که تلاش می‌کند با شعار دولت همسو شده و از این امر برای رسیدن به جایگاه‌ها تلاش کند، این همان سهم نمایشی و آفتی است که موجب دلسردی بانوان توانمند خواهد شد.

زنان در حوزه اقتصادی و بازرگانی نیز در مازندران دچار چالش هستند، کانون زنان بازرگان مازندران درگیر و دار انتخاب هیئت‌مدیره و ریاست آن باقی‌مانده و نتوانسته است در این حوزه به ارتقای زنان مازندرانی کمک کند.

توجه به گردآوردن کانون‌های هم‌اندیشی بانوان فارغ از نگاه‌های انتخاباتی و سیاسی از نکاتی است که در مازندران دیده نشده است و محفلی و شعارزدگی سهم زنان در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی و اقتصادی جدی‌ترین آسیبی است که این حوزه را تهدید می‌کند؛ ازاین‌رو به نظر می‌رسد درراه توانمندسازی زنان و بانوان مازندرانی مهم‌ترین نکته پالایش و شناسایی زنان توانمند و تشکیل کارگروه‌هایی از بانوان نخبه مازندرانی در حوزه‌های مختلف است. این امر موجب می‌شود که در کنار دوری از شعارزدگی سهم واقعی زنان مازندرانی  از توانمندی واقعی آنان شناسایی شود.