سهمیه‌هایی که بر باد رفت!

کاهش سهمیه وزنه‌برداری ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو به عنوان یکی از رشته‌های مدال آور به چالشی تازه برای کسب حداکثر مدال برای کشورمان در این رویداد بزرگ تبدیل شده است. فدراسیون بین المللی وزنه برداری به تازگی در تصمیمی جدی و عجیب، با شعار مبارزه با دوپینگ وارد گود شد و اعلام کرد سهمیه […]

1

کاهش سهمیه وزنه‌برداری ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو به عنوان یکی از رشته‌های مدال آور به چالشی تازه برای کسب حداکثر مدال برای کشورمان در این رویداد بزرگ تبدیل شده است.

فدراسیون بین المللی وزنه برداری به تازگی در تصمیمی جدی و عجیب، با شعار مبارزه با دوپینگ وارد گود شد و اعلام کرد سهمیه کشورهایی که ورزشکاران آنها در چند سال اخیر مرتکب دوپینگ شده اند در المپیک ۲۰۲۰ توکیو کاهش می یابد. همین تصمیم کافی بود تا سهمیه های وزنه برداری ایران هم به عدد دو کاهش یابد و از هم اکنون شانس کسب مدال های رنگارنگ در این رشته پرافتخار در المپیک کمرنگ تر از دوره های قبل شود.

بلافاصله بعد از تصمیم فدراسیون بین المللی وزنه برداری، متولیان ورزش ایران و اهالی این رشته نیز وارد گود شدند و واکنش‌های همسو و هماهنگی به این اتفاق نشان دادند.

علی مرادی به عنوان سکان‌دار فدراسیون وزنه برداری نخستین فردی بود که در این خصوص واکنش نشان داد و اعلام کرد: هر چند فدراسیون بین المللی تصمیمات بسیار خوبی را در رابطه با مبارزه با دوپینگ اتخاذ کرد، اما تصمیم جدید آنها به ضرر بسیاری از کشورهای مدعی و عنوان دار همچون ایران است.

به گزارش مهر، وی با اشاره به عزم جدی ایران برای مبارزه با دوپینگ در وزنه برداری نیز گفت: طی سه سال اخیر بیش از  ۴۰۰ نمونه تست دوپینگ و کنترل آن در مراکز بین المللی و داخلی صورت گرفته که همین موضوع نشانگر این ادعاست. ما انتظار داشتیم با این اقدامات مورد توجه فدراسیون بین المللی قرار گیریم اما طبق تصمیمات جدید، سهمیه های ما نیز کاهش یافت!

بهداد سلیمی، قهرمان جهان و المپیک نیز یکی دیگر از معترضین به این تصمیم است. تصمیمی که به گفته سلیمی می تواند در جدول مدالی کاروان ورزشی ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو تاثیرات منفی داشته باشد. وی صراحتا خطاب به متولیان کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش گفت: تغییر نظر فدراسیون بین المللی و مخالفت با کاهش سهمیه ایران در المپیک نیازمند تلاش و عزم فراملی است که باید در دستور کار متولیان ورزش ایران قرار گیرد.

سلیمی معتقد است بخش عمده ای از بار مدال آوری ایران در المپیک ۲۰۱۲ لندن با ۴ مدال (دو طلا و دو نقره) و المپیک ۲۰۱۶ ریو با ۲ مدال طلا بر دوش وزنه برداری بوده و نباید اجازه داد کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۰ دچار مشکل در جدول مدالی شود.

مرد طلایی المپیک و جهان به نکته جالبی در خصوص افت کیفیت پیکارهای وزنه برداری در المپیک بعدی نیز اشاره کرد و گفت: طبیعتا با اجرایی شدن تصمیم جدید فدراسیون بین‌المللی، کشورهای مدعی از جمله ایران، روسیه، آذربایجان، ارمنستان، چین و … نیز با کاهش سهمیه مواجه خواهند شد و طبیعتا رقابت با یک یا دو وزنه بردار از این کشورها در دسته های مختلف می تواند سطح و کیفیت پیکارها را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

در همین راستا مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک نیز در صدد رفع مشکل و ورود به این مساله بر آمدند. به عنوان مثال شاهرخ شهنازی، دبیر کل کمیته ملی المپیک از برپایی نشستی فوری با حضور وزیر ورزش و رئیس کمیته ملی المپیک خبر داد و گفت: وزیر ورزش با تاکید ویژه مبنی بر پیگیری عاجل موضوع، از فدراسیون وزنه برداری خواست تا تلاش و رایزنی های خود برای تغییر در تصمیم هیات رئیسه  فدراسیون بین المللی  را آغاز کند. ضمن اینکه وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک نیز پشتیبانی و حمایت لازم را از فدراسیون بعمل خواهد آورد.

آنچه مسلم است به گفته متولیان ورزش کشورمان، پیگیری این موضوع جزو اولویت‌های آنهاست و باید با پیگیری جدی به نتایج خوبی برسد، اما بعید به نظر می رسد فدراسیون بین المللی به سادگی از مواضع خود عقب نشینی کند.

فدراسیون بین المللی وزنه برداری با هدف اثبات جدیت و قاطعیت خود در عرصه مبارزه با دوپینگ، سهمیه برخی از کشورها از جمله ایران برای حضور در المپیک ۲۰۲۰ توکیو را کاهش داد تا به قول معروف، «علاج واقعه قبل از وقوع» را انجام داده باشد. طبق قوانین جدید فدراسیون بین المللی هر کشوری که در زمینه دوپینگ ورزشکاران دارای ۲۰ تخلف یا بیشتر (در فاصله سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۰) باشد تنها دو سهمیه در المپیک ۲۰۲۰ خواهد داشت که برخی مدعیان از جمله روسیه، قزاقستان، آذربایجان، ارمنستان و بلاروس شامل همین قوانین سختگیرانه هستند.

ضمن اینکه برخی کشورها که درهمین بازه زمانی با ۱۰ تخلف در زمینه دوپینگ ورزشکاران خود همراه بودند هم با محدودیت سهمیه‌ المپیک روبرو خواهند شد. بطوریکه تنها سهمیه حضور ۲ وزنه‌بردار مرد و ۲ وزنه‌بردار زن را در بازیهای المپیک خواهند داشت. در بین این کشورها مدعیانی مثل بلغارستان، ایران و هند هم وجود دارند.