سرطان، دومین علت مرگ‌ومیر در استان؛ شبیخون سرطان معده

بنا بر اعلام مرکز تحقیقات سرطان مازندران؛ سرطان‌ها جزء دومین علت مرگ‌ومیر بعد از بیماری قلبی و عروقی در استان است؛ با توجه به اینکه مازندران جز مناطق مسافر خیز است و حوادث مرگ‌ومیر جاده‌ای در این استان شایع است اما دومین علت  مرگ‌ومیر سرطان  است که از تصادفات جاده‌ای نیز بیشتر است. شایع‌ترین سرطان […]

بنا بر اعلام مرکز تحقیقات سرطان مازندران؛ سرطان‌ها جزء دومین علت مرگ‌ومیر بعد از بیماری قلبی و عروقی در استان است؛ با توجه به اینکه مازندران جز مناطق مسافر خیز است و حوادث مرگ‌ومیر جاده‌ای در این استان شایع است اما دومین علت  مرگ‌ومیر سرطان  است که از تصادفات جاده‌ای نیز بیشتر است.

شایع‌ترین سرطان (کنسر) در مازندران تومور دستگاه گوارش که شامل معده،مری و روده بزرگ است و شایع‌ترین سرطان (کنسر) در بین خانم‌ها تومور پستان و بعدازآن تومور غده لنفاوی است.

علل محیطی از مهم‌ترین علت سرطان (کنسر) است که باعث تغییرات ژنتیکی در سلول‌های بدن می‌شود و سبب ایجاد سرطان می‌شود.از عوامل محیطی در استان که می‌توانند سرطان‌زا باشند انواع سموم کشاورزی مانند حشره‌کش‌ها،علف‌کش‌ها و آلودگی آب آشامیدنی به فاضلاب‌ها است.اقدامات درمانی برای سرطان‌ها( کنسرها ) شامل جراحی،شیمی‌درمانی و رادیوتراپی است  و هر  نوع اقدامات درمانی بسته به نوع تومور دارد که  از یکی از درمان‌ها و یا ترکیبی از این موارد استفاده می‌شود که بستگی به نوع تومور و میزان پیشرفت آن را دارد.

ثبت 535 سرطان معده در مازندران

یک فوق تخصص خون و آنکولوژی به خبرگزاری صداوسیما گفته است: سرطان یکی از علت‌های شایع مرگ و میز در ایران و استان مازندران است.براساس آمار منتشره وزارت بهداشت، سرطان معده سومین علت مرگ‌ومیر در کشور به شمار می‌رود. او گفت: بر اساس آمارگیری سال ۹۵ ابتلای ۵۳۵ نفر به سرطان معده در مازندران ثبت شد که از این تعداد ۳۷۵ نفر مرد و ۱۶۰ نفر خانم بودند. دکتر زابلی بابیان اینکه شایع‌ترین عوامل خطر در استان مازندران استفاده از مواد حاوی ترکیبات نیترات است، افزود: بیشترین میزان نیترات در سموم کشاورزی، باغبانی و در فست فود‌ها وجود دارد که می‌تواند سبب ابتلا به سرطان معده را در افراد مستعد افزایش دهد. فوق تخصص خون و آنکولوژی گفت: ابتلا به میکروب معده که از طریق آب‌های آلوده منتقل می‌شود از دیگر موارد ابتلا به سرطان معده تشخیص داده شد. او افزود: مصرف دخانیات، افزایش وزن و عوامل ژنتیکی از دیگر عوامل ابتلا به سرطان معده در استان‌های شمالی بخصوص مازندران است.

شیوع سرطان‌های سینه و معده در زنان و مردان

همچنین رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران ماه گذشته از شیوع سرطان‌های سینه و معده در زنان و مردان استان خبر داده بود. دکتر موسوی پیش‌ازاین در هشتمین همایش ملی راهکار‌های ارتقا سلامت و چالش‌ها با موضوع سرطان (شهرستان ساری) بابیان اینکه ۴ هزار و ۱۷۹ مازندرانی مبتلابه سرطان هستند گفت: استان‌های کشور در زمینه شناسایی سرطان (بیشترین به کمترین) به ۵ دسته طبقه‌بندی‌شده و این استان در طبقه دوم شیوع و رتبه ۶ کشوری قرار دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران سبک زندگی و افزایش طول عمر را عامل اصلی شیوع سرطان در استان اعلام کرد و افزود: آخرین آمار سرطان کشور مربوط در سال ۹۴ ثبت‌شده است. دکتر موسوی، خواستار توجه به‌سلامت وزندگی سلامت‌محور در برنامه‌ریزی‌ها برای کاهش این بیماری و عوارض در مانی، اقتصادی و اجتماعی آن در کشور شد و گفت: با توجه به شرایط اقتصادی احتمال قادر نبودن دولت برای حمایت کامل از بیماران سرطانی وجود داشته بنابراین حضور خیران و گروه‌های مردم‌نهاد در این امر مهم ضروری است.