سد “فینسک” تکرار یک اشتباه!

گزارش-زهرا اشکیود:  طرح ملی سد فینسک در منطقه حفاظت شده پرور بدون تایید مطالعات زیست محیطی اجرایی شد، که بیشتر آب رودخانه سفیدرود (اسپه رو) که به رودخانه تجن ساری می‌پیوست را ذخیره و به سمت سمنان منحرف می‌کند. در صورت ساخت این سد، علاوه بر بهم خوردن تعادل محیط‌زیست منطقه حفاظت شده دودانگه و […]

1گزارش-زهرا اشکیود:  طرح ملی سد فینسک در منطقه حفاظت شده پرور بدون تایید مطالعات زیست محیطی اجرایی شد، که بیشتر آب رودخانه سفیدرود (اسپه رو) که به رودخانه تجن ساری می‌پیوست را ذخیره و به سمت سمنان منحرف می‌کند.

در صورت ساخت این سد، علاوه بر بهم خوردن تعادل محیط‌زیست منطقه حفاظت شده دودانگه و چهاردانگه تهدید حیوانات در معرض انقراض و جنگل‌ها و خشک شدن چشمه‌ها و آبشارهای این مناطق، شاهد نابودی مزارع کشت برنج و معیشت روستاییان بندبن چهاررودبار، کمرکلا، سعیدآباد و ذکریاکلا خواهیم بود.

ساخت این سد که در منطقه‌ای حساس و شکننده، با توپوگرافی پیچیده با مجاورت چهار منطقه حفاظت شده دودانگه، پرور، بولا و کیاسر واقع شده، می‌تواند آثار مخرب و جبران ناپذیری را به این مناطق و روستاهای هم‌جوار این سد وارد کند.

مسئولان سمنان به جای اندیشیدن به توسعه ناپایدار شهر سمنان به حفظ  ذخیره‌گاه‌های طبیعی و بکر منطقه خود باشند. منطقه فینسک در گذشته جزیی از مازندران بوده و هم‌اکنون با سو مدیریت سیاسیون اهل سمنان، کمر به نابودی خود و مازندران بستند و پوزخندی به سد شهید رجایی ساری می‌زنند و آبش را از بالادست قطع می‌کنند. آیا مسئولان مازندران بیدارند؟

اگر آب از مازندران به سمنان برود آیا بازگشتی وجود خواهد داشت؟ اگر اندکی به چرخه زیست محیطی توجه کنیم می‌توان دریافت که آب در مازندران پس از تبخیر به شکل بارش باران برمیگردد در حالی که وقتی وارد سمنان شود بازگشتی ندارد و اگر همینطور از آب مازندران برداشت کرده به کویر ببریم فقط هزینه کرده و آب را هدر می‌دهیم و مازندران نیز همانند خود سمنان خواهد شد . در این زمان آیا مسئولان مازندران راه‌ حلی برای سرسبزی دوباره این خاک دارند؟ چرا مسئولان مازندران برای دفاع از غارت آب خود کاری نمی‌کنند؟ چطور سمنان را خدا سرزمینی خشک خلق کرد و مسئولان سمنانی در حال غارت آب از مازندران برای آنجا هستند اما مسئولان مازندران برای حفظ و صیانت از این نعمت خدادادی هیچ واکنش و دفاعی نمی‌کنند. مسئولان مازندرانی خود می‌بینند که استانشان سالیان سال در زمینه کشاورزی فعال بوده اما خودشان نیز با کمبود آب مواجه هستند در حالی که هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند.

امید است که مسئولان آب منطقه‌ای استان مازندران برای حفظ و صیانت از آب استان تلاش جدی‌تری را اتخاذ کنند.

محمدرضا محمودی معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان مازندران طی گفت و گویی، اظهار کرد: در زمینه انتقال آب بین حوزه‌ای دولت تصمیم می‌گیرد و باید هر طرحی که اجرا می‌شود، مشکلات زیست محیطی ایجاد نکند.

محمودی افزود: باید از اجرای طرح‌های انتقال آب در زمینه انتقال بین حوزه‌ای درس گرفت به طور مثال آب زاینده‌رود به یزد انتقال پیدا کرد و در حال حاضر مشکلات زیست محیطی در اصفهان ایجاد شد بنابراین باید با تجربیات اجرای چنین طرحهای زیان بار این اقدامات را تکرار نکنند که حوزه‌ای را از بین ببرند تا حوزه دیگری را آبدار کنند.

وی تصریح کرد: هر چند در استان‌ها معمولا مدیریت مصرف به جای انتقال بین حوزه‌ای اعمال می‌شود اما ظاهرا به درستی اجرایی نشد.معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان مازندران، عنوان کرد: اگر منطقه‌ای می‌خواست دارای آب باشد خود خداوند در آن منطقه باران را فراوان و آنجا را سرسبز می‌کرد و اگر جریان آبی از حوزه‌ای به حوزه دیگر ایجاد می‌شد خود نظام هستی این کار را انجام می‌داد و نیازی به بندگانش نبود و در صورتی که نظام طبیعت را از ساختمان اصلیش بهم بزنیم خود آن حوزه دچار مشکل خواهد شد اما با توجه به این که ایران در حال رفتن به سمت خشکی است و انتقال آب بین حوزه‌ای نیز در این کشور مشکلاتی ایجاد کرده در این زمینه باید حساسیت بیشتری نشان داد.

به گزارش حرف مازندران، انتقال آب بین حوزه‌ای از سد فینسک به سمنان نیز در آینده با توجه به اینکه خود استان مازندران در زمینه آب با بحران کشاورزی مواجه است این اقدامات وزارت نیرو خارج از بخش زیست محیطی بوده و تنها در حال صرف هزینه و بودجه هنگفت هستند در حالی که می‌توان این بودجه را در راستای تولید محصولات مهمی بکار برد که نیاز به آب نباشد.