سایه روشن حفاظت از جنگل ها

ساری-گروه اجتماعی// جنگل‌های شمال جزو جنگل‌های هیرکانی به‌حساب می‌آید که بیش از 40 میلیون سال قدمت دارند و یکی از ارزشمندترین و منحصربه‌فردترین جنگل‌های جهان به‌شمار می‌آید و از آن به‌عنوان موزه طبیعی یاد می‌شود. حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر با 313 هزار هکتار جنگل و 197هزار هکتار مرتع، از رامسر […]

ساری-گروه اجتماعی//

جنگل‌های شمال جزو جنگل‌های هیرکانی به‌حساب می‌آید که بیش از 40 میلیون سال قدمت دارند و یکی از ارزشمندترین و منحصربه‌فردترین جنگل‌های جهان به‌شمار می‌آید و از آن به‌عنوان موزه طبیعی یاد می‌شود. حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر با 313 هزار هکتار جنگل و 197هزار هکتار مرتع، از رامسر تا رُویان را پوشش می دهد.

جنگل‌های شمال جزو جنگل‌های هیرکانی به‌حساب می‌آید که بیش از 40 میلیون سال قدمت دارند و یکی از ارزشمندترین و منحصربه‌فردترین جنگل‌های جهان به‌شمار می‌آید و از آن به‌عنوان موزه طبیعی یاد می‌شود. این اکوسیستم ارزشمند نه‌ تنها در ایران مهم است، بلکه به‌واسطه ارزش اکولوژی که دارد، میراثی جهانی به شمار می‌رود. اما عدم مدیریت صحیح و بهره‌برداری بیش از اندازه سبب شده تا عواملی از جمله تغییرات اقلیمی بیش از پیش پا را بر گلوی این جنگل‌ها بفشارد و راه نفس آن را تنگ کند؛ به‌طوری که بسیاری از کارشناسان معتقدند با ادامه روند فعلی، تا 30 سال آینده خبری از این جنگل‌ها نخواهد بود.

اما با وجودی که این وضعیت آشفته، اهتمامی همگانی را برای نجات جنگل‌های هیرکانی می‌طلبد، انتشار برخی اخبار، آخرین کورسو‌های امید برای نجات جنگل‌ها را از بین می‌برد. از جمله خبری مبنی بر اینکه «سازمان جنگل‌ها اخیراً تصمیم به عدم تمدید قرارداد با نیرو‌های حفاظتی شرکت‌های بهره‌بردار در جنگل‌های شمال کشور گرفته است.» اگرچه کامران پورمقدم، رئیس شورای عالی جنگل‌ها در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا این نظر را رد می‌کند.

کامران پورمقدم، رئیس شورای عالی جنگل‌ها می‌گوید: سازمان جنگل‌ها به هیچ عنوان قصد تعطیلی طرح‌های حفاظتی را ندارد، بلکه اولویت این سازمان انعقاد قرارداد‌های حفاظتی با شرکت‌هایی است که نیرو‌های توانمندتری دارند و به تعهدات حفاظتی خود پایبند هستند.

به گفته پورمقدم، صحبت‌هایی که در مورد تعطیلی حفاظت از جنگل‌ها با عدم انعقاد قرارداد با نیرو‌های حفاظتی شرکت‌های بهره‌بردار مطرح می‌شود، سوءتفاهم است و سازمان جنگل‌ها تصمیم گرفته بر اساس یک سری تشریفات قانونی، شرکت‌هایی که توانایی حفاظت از جنگل را دارند -از جمله شرکت‌هایی که مجریان سابق طرح‌های جنگلداری بودند- انتخاب کند و با این شرکت‌ها قرارداد ببندد.

وی گفته در ارزیابی‌های که صورت گرفته، متوجه شدیم که طی سال گذشته پرداخت‌هایی که برای حفاظت از جنگل به نیرو‌های حفاظتی شرکت‌ها صورت می‌گرفت متناسب با زحمت این نیرو‌ها نبود و بخشی از پرداخت‌هایی که باید مستقیم به دست نیرو‌های حفاظتی می‌رسید، به دلیل هزینه‌های بالای شرکت‌های بهره‌بردار در محل‌های دیگری صرف می‌شد.

تجمع جنگلبانان

جمعی از جنگلبانان مازندران در روزهای گذشته خواستار تمدید قراردادهای شغلی خود در قالب طرح تنفس جنگل و پرداخت معوقات شدند. حدود یکصد نفر از جنگلبانان و نیروهای شرکتی پیش از ظهر چهارشنبه با حضور مقابل استانداری مازندران خواستار تمدید قراردادهای خود برای ادامه کار شدند.

آنان پیگیری مشکلات و عقد قرارداد برای فعالیت کاری خود را خواستار و پرداخت مطالبات هفت ماهه را طلب کردند. رضا شیرازی مدیرکل امنیتی انتظامی استانداری مازندران با حضور در جمع نمایندگان کارگران، رسیدگی به مشکلات کارگران را دغدغه مسئولان بیان کرد و گفت: برای جلوگیری از تضییع حق کارگران تمام تلاش را انجام خواهیم داد.به گزارش مهر، براساس اعلام رئیس سازمان جنگل‌ها، شرکت‌ها قرارداد با نیروی بخش حفاظت جنگل را از اول خردادماه لغو کرده‌اند.

علی شادمان فرماندار نور نیز به ایرنا گفت: تعدادی از نیروهای حفاظتی جنگلهای شمال به خیال اینکه با تغییر پیمانکار ، از ادامه کار آنان جلوگیری می شود در مقابل این فرمانداری تجمع کرده بودند.

فرماندار نور افزود: این افراد فکر می کردند که با اتمام قرارداد پیمانکار قبلی، ازکار برکنار خواهند شد.

وی ادامه داد: در این راستا در تماسی که با مدیر کل منابع طبیعی استان گرفته شد اعلام شد که تنها پیمانکار جدید جایگزین پیمانکار قدیمی خواهد شد و این افراد به کارشان ادامه خواهند داد و حقوق آنان بدون وقفه پرداخت می شود.

فرماندار نور گفت: قرارداد پیمانکار قدیمی از اول خردادماه خاتمه می یابد و تمامی این نیروها با پیمانکار جدید فعالیت خود را خواهند داشت.

بیکاری با اجرای طرح جدید حفاظت از جنگل‌ها

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی در گفت  وگو با خانه ملت گفته است: سازمان جنگل‌ها طرحی را برای حفاظت از جنگل‌های شمال ارائه کرده که مطالعه شده و کارشناسی نیست، از طرفی مبلغی که برای حفاظت از جنگل‌ها پیش بینی شده بسیار اندک بوده و به هیچ عنوان کفاف این کار را نمی‌کند. از طرفی اگر این طرح اجرایی شود، بخش زیادی از کارگران موجود در طرح‌های جنگل‌داری بیکار می‌شوند.علی محمد شاعری با بیان اینکه اجرای طرح جدید حفاظت از جنگل‌ها موجب بیکاری بسیاری از نیروهای حفاظتی می‌شود، اظهار کرد: با توجه به وضعیت بیکاری در جامعه اضافه شدن، بیکاران جدید می‌تواند برای جنگل نشینان شمال کشور فاجعه بار باشد.

استانداران شمال کشور موضوع بیکاری نیروهای حفاظتی را در شورای تامین استان مطرح کنند

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه موضوع بیکاری احتمالی نیروهای حفاظتی را به صورت مکرر پیگیری کرده‌ایم، اضافه کرد: در حال حاضر از استانداران شمال کشور می‌خواهم که این موضوع را در شورای تامین استان مطرح کرده و به عنوان یک موضوع اجتماعی که می‌توان یک تهدید امنیتی ایجاد کند، نگاه کنند و تصمیم گیری‌های لازم را با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی داشته باشند، بی تردید نمایندگان مجلس نیز هر کاری در توانشان باش دریغ نخواهند کرد.

پیمانکاران جدید در راهند

سرپرست امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران_ منطقه ساری گفت: قرارداد شرکت‌ها با نیروهای حفاظت از جنگل تا تاریخ ۳۱ اردیبهشت‌ماه امسال بوده و تمدید نشد‌‌.

فتح‌الله غفاری درباره تجمع اعتراضی جنگل‌بانان مقابل استانداری مازندران در اعتراض به تمدید نشدن قراردادهای شغلی خود مقابل استانداری مازندران به فارس گفته: قرارداد شرکت‌ها با نیروهای حفاظت از جنگل تا تاریخ ۳۱ اردیبهشت‌ماه امسال بوده و تمدید نشد‌‌.

وی افزود: از روز گذشته آگهی کردیم تا هرچه سریع‌تر قراردادهای حفاظتی بسته شود.

سرپرست امور جنگل اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ منطقه ساری خاطرنشان کرد: در زمان تنظیم قرارداد با توجه به شاخص‌های تعریف‌شده از نیروهای موجود استفاده خواهیم کرد.