سایه توافق یا تبانی‌ در رده‌بندی لیگ برتر والیبال

پس از اعلام رضایت تیم‌های والیبال شهرداری تبریز و پیکان تهران برای عدم برگزاری دیدار رده بندی و اختصاص عنوان سوم مشترک به دو تیم از سوی سازمان لیگ اهالی والیبال چنین تصمیماتی را مصداق بارز تبانی دانستند و به تاثیر فشارهای خارجی اشاره کردند. با اعلام سازمان لیگ والیبال مرحله نهایی لیگ برتر قرار […]

1

پس از اعلام رضایت تیم‌های والیبال شهرداری تبریز و پیکان تهران برای عدم برگزاری دیدار رده بندی و اختصاص عنوان سوم مشترک به دو تیم از سوی سازمان لیگ اهالی والیبال چنین تصمیماتی را مصداق بارز تبانی دانستند و به تاثیر فشارهای خارجی اشاره کردند.

با اعلام سازمان لیگ والیبال مرحله نهایی لیگ برتر قرار است روز چهارشنبه از ساعت ۱۷ با برگزاری نخستین  دیدار فینال تیم‌های بانک سرمایه و خاتم اردکان در خانه والیبال انجام شود. براساس خبر چند روز قبل سایت فدراسیون والیبال مبنی بر اعلام برنامه نهایی لیگ برتر والیبال، قرار بود دیدار رده بندی بین تیم‌های شهرداری تبریز و پیکان تهران نیز روز چهارشنبه و پیش از بازی فینال برگزار شود، اما در خبر عجیبی که فردای روز اعلام برنامه نهایی بر روی سایت فدراسیون والیبال قرار گرفت مسئولان سازمان لیگ اظهار کردند که با اعلام رضایت دو تیم شهرداری تبریز و پیکان به کسب عنوان سومی مشترک دیدار رده بندی برگزار نمی‌شود.

با توجه به برگزاری رقابت های لیگ برتر والیبال به صورت چند مرحله ای که طبق آن پس از دور گروهی هشت تیم برتر راهی مرحله پلی‌آف می‌شوند و سپس تیم‌ها به صورت حذفی تا مراحل پایانی پیش می‌روند، نیاز است تا رده‌بندی کامل در پایان رقابت‌ها اعلام شود اما با توجه به رویه‌ای که مسئولان سازمان لیگ در پیش گرفته‌اند دیگر هیچ تیمی حائز عنوان چهارمی نمی‌شود.

عدم برگزاری دیدار رده‌بندی در  حالی است که رییس سازمان لیگ پیش از این اعلام کرده بود که بازی رده‌بندی قطعا انجام می‌گیرد و حتی سونامی نیز نمی‌تواند جلوی برگزاری این دیدار را بگیرد.

به‌ گزارش ‌ایسنا، در این خصوص و برای بررسی ابعاد چنین تصمیماتی مصاحبه‌ای را با منوچهر پورحسن، محمد حسین شفقی و همچنین علیرضا معمری ، کارشناس والیبال ترتیب دادیم و نظرات این افراد را درباره چنین تصمیماتی جویا شدیم.

*پورحسن: مخالف بودم که این دیدار برگزار نشود

منوچهر پورحسن که به تازگی از ریاست سازمان لیگ والیبال کناره گیری کرده است درباره برگزار نشدن دیدار رده بندی و دلیل اخذ چنین تصمیماتی گفت: معقدم که اصلا در لیگ والیبال عنوانی با نام سوم مشترک نداریم. باید حتما دیدار رده بندی برگزار شود مگر این که شرایطی پیش بیاید که نتوان بازی را برگزار کرد. در زمانی که من رییس سازمان لیگ بودم یک بار دیدار رده بندی بین تیم‌های شهرداری ارومیه و پیکان به دلیل بارش شدید برف لغو شد و حتی در آن زمان هم من مخالف این بودم که آن دیدار برگزار نشود  ولی مسئولان گفتند که نمی‌شود دیدار رده بندی بعد از دیدار فینال انجام شود.او ادامه داد: تا زمانی هم که من رییس سازمان لیگ بودم تنها همین یک بار چنین اتفاقی رخ داد. مطمئناً تیم‌های  حاضر در رده بندی باید بر اساس متن آیین‌نامه‌ با هم بازی کنند تا تکلیف تیم‌های سوم و چهارم مشخص شود. عدم برگزاری دیدار رده بندی در فصل جاری در حالی است که برای تیم‌های اول تا سوم بازیکنان برتر پاداش در نظر گرفته بودیم که این مورد هم در آیین‌نامه‌ آمده است. قرار بود برای سه تیم برتر به ترتیب مبالغ ۱۵۰، ۱۰۰ و ۷۰ میلیون تومان جایزه اهدا شود و به بازیکنان برتر چهار دیدار مرحله نهایی مبلغ ۱۰ میلیون تومان پاداش تعلق بگیرد. همچنین بهترین بازیکن لیگ مبلغ ۲۰ میلیون تومان جایزه دریافت می‌کند. به نظرم اگر با عدم  بازی کردن تیم‌ها در دیدار رده بندی بخورد بدنی نشود این مساله بین تیم‌ها باب می‌شود.

پورحسن تصریح کرد: در آیین‌نامه‌ آمده است که تیم‌ها باید در دیدار رده بندی بازی کنند و در جواب این که گفته می‌شود تیم‌ها با رضایت خودشان حاضر به برگزاری بازی نشده اند باید بگویم که برگزاری یا عدم برگزاری یک دیدار به هیچ عنوان ربطی به تیم‌ها ندارد. در زمان ریاست من بر سازمان لیگ تنها یک بار دیدار رده بندی انجام نشد  ولی باید اذعان‌ کنم که هر سال ما با این بی نظمی ها روبرو بودیم و فشارهای مختلفی به سازمان لیگ وارد می‌کردند تا این دیدار را برگزار نکنند. باید خاطر نشان کنم که علاوه بر دیدار رده بندی باید تیم‌ها برای کسب عناوین پنجم تا هشتم با هم دیدار کنند، چرا که نیاز داریم تا رده بندی کلی و نهایی را داشته باشیم. بازی‌ها برای کسب عناوین پنجم تا هشتم هم فقط یک بار انجام شد و در سال‌های بعد گفتند که فرقی بین تیم‌های پنجم تا آخر نیست پس نیازی هم نیست که این دیدارها برگزار شود. در زمان ریاست من بر سازمان لیگ برای جلوگیری از تخلفات تیم‌ها هیچ حمایتی از ما نمی‌شد تا در صورت برخورد با خاطیان پشتمان به جای گرم باشد.

*شفقی: برای سال‌های آینده به فکر اقدامات جدیدی هستیم

محمد حسین شفقی، رئیس سازمان لیگ والیبال نیز درخصوص اتخاذ چنین تصمیمی با وجود پافشاریش بر انجام دیدار رده بندی گفت: دیدار رده‌بندی لیگ برتر والیبال قرار بود که برگزار شود اما براساس نامه‌ای که از سوی هر دو باشگاه دریافت کردیم هر دو تیم به عدم برگزاری این دیدار تاکید کردند. در این نامه مسئولان دو تیم به دلیل ناآماده بودن بازیکنانشان تقاضا کردند که بازی رده‌بندی انجام نشود. ما هم طبق معمول باید به درخواست باشگاه‌ها رسیدگی کنیم. توجه کنید که چون هر دو باشگاه با هم تقاضا کردند قبول کردیم که بازی برگزار نشود و اینکه به چه صورت این دو تیم با هم توافق کرده و به تفاهم رسیدند را من اطلاع ندارم و تنها نامه ای که به سازمان لیگ فرستادند در اختیار من است. مدیران این دو تیم اظهار کردند که بازیکنانشان آماده نیستند و همچنین تعداد مصدوم هایشان آنقدری است که تعداد بازیکنان تیم به حدنصاب برای بازی نمی‌رسد. ما هم تابع مقرراتیم و باید به درخواست باشگاه‌ها رسیدگی کنیم.

او در پایان با اشازه به اصلاح آئین نامه برای لیگ سال بعد گفت: برای سال‌های آینده به فکر اقدامات جدیدی هستیم. وقتی گوییم رقابت‌ها به صورت پلی‌آف است یعنی اینکه تیم بازنده باید از گردونه رقابت‌ها حذف شود و با توجه به این سیستم به هر تیمی که بازنده شود  عنوانی تعلق نمی گیرد. در این سیستم رده بندی دور گروهی ملاک رده بندی تیم های حذف شده در مراحل بعد می‌شود. این اقدامات در دست بررسی است و در آیین نامه به آن اشاره خواهد شد.