زیان‌ده‌ شدن بیمه‌های تکمیلی

مدیر بیمه‌های اشخاص بیمه ایران اجرای طرح تحول سلامت را نکته مثبتی در کارنامه دولت دانست و در عین حال تاکید کرد باید در تداوم اجرای آن بازنگری‌های لازم صورت گیرد. طرح تحول سلامت که از سال 92 به اجرا درآمد چندی است که بحث‌برانگیز شده است. 2.5 برابر شدن تعرفه‌های درمان در گام سوم […]

مدیر بیمه‌های اشخاص بیمه ایران اجرای طرح تحول سلامت را نکته مثبتی در کارنامه دولت دانست و در عین حال تاکید کرد باید در تداوم اجرای آن بازنگری‌های لازم صورت گیرد.

طرح تحول سلامت که از سال 92 به اجرا درآمد چندی است که بحث‌برانگیز شده است. 2.5 برابر شدن تعرفه‌های درمان در گام سوم طرح تحول سلامت هزینه‌های بیمه‌های درمانی را به شدت افزایش داد و در عین حال از افزایش منابع خبری نبود، این وضعیت بیمه‌های درمان را به مراکز درمانی به شدت بدهکار کرد به گونه‌ای که دولت در اصلاحیه بودجه 95 پیشنهاد انتشار 8000 میلیارد تومان اوراق را مطرح و مجلس ناگزیر به آن رای داد، اوراقی که برخی نسبت به بازپرداخت آن ابراز تردید می کنند.

اما مسئله به بیمه‌های درمان ختم نشد و شرکت‌های بیمه تجاری که در سال‌های اخیر بیمه‌های تکمیلی درمان را در سبد خدمات خود قرار داده بودند هم از رهگذر این وضعیت بی‌نصیب نماندند. وضعیت موجود سبب شده است تورم بخش درمان در سال‌های اخیر بالاتر از تورم کل اقتصاد به پرواز درآید و آینده طرح تحول درمان را با ابهامات اساسی روبه رو کند.

فارس در این رابطه با بهروز ناظمی مدیر بیمه‌های اشخاص بیمه ایران که بحث بیمه تکمیلی درمان را نیز مدیریت می‌کند به گفت‌و‌گو پرداخت. ناظمی معتقد است طرح تحول سلامت نکته مثبتی در کارنامه دولت بوده است اما باید در تداوم روند اجرای آن بازنگری صورت گیرد.

* وضعیت شرکت‌های که خدمات بیمه درمان تکمیلی ارائه می‌کنند چگونه بوده است؟

طرح تحول سلامت که از آبان سال 93 به اجرا درآمد نکته مثبتی در کارنامه دولت بود. این واقعیت است و ما نمی توانیم منکر آن شویم، اما چون مسبوق به سابقه نبود مشکلاتی را در اجرا داشته است و الان هم دارد که طبیعی هم هست. جهشی که در سال 93 اتفاق افتاد به طور میانگین در برخی بخش ها تا 100 درصد و برخی بخش‌ها 80 و 50 درصد تعرفه‌های درمان را افزایش داد. به طور میانگین در بخش بستری حدود 100 درصد و در بخش خدمات پاراکلینیکی این افزایش حدود 70 تا 80 درصد بود.

اگر میانگین افزایش قیمت خدمات بیمارستانی و سرپایی را در سال 93 حساب کنیم تا 80 درصد افزایش قیمت را نشان می دهد. هزینه‌های درمان در سال 94 دیگر چنین جهشی نداشت و تعرفه‌ها کمتر افزایش پیدا کرد و در سال 95 هم تعرفه‌ها بر اساس طرح تحول سلامت به طور میانگین 12 تا 14.5 درصد رشد داشته است.در عین حال من معتقدم اثربخشی طرح تحول سلامت بیشتر از بیمه های تکمیلی درمان بوده است.

*چرا  بیمه درمان در زیان است؟

این را باید متولیان امر و کسانی که با مکانیزم بودجه سر و کار دارند توضیح دهند. آنچه ما می توانیم درباره‌اش تحلیل داشته باشیم این است که اگر به طرح تحول سلامت ملی نگاه کنیم و نه صنفی و بخشی، آثار مثبتی در زندگی مردم داشته است. این واقعیت است و نمی توانیم منکر آن شویم.

نکته‌ای که اما مهم است این است که آیا ما می توانستیم طرح را با اثربخشی و کارایی بالاتری اجرا کنیم؟ آیا می توانستیم جامعه هدف را دقیق‌تر شناسایی کنیم و آیا امکانپذیر نبود کسانی که در پرداخت هزینه درمان مشکل مالی دارند، از خدمات طرح استفاده کنند؟ به نظر من ابهامات طرح تحول سلامت در اینجاست.

هم اکنون چون طرح به همه اصابت می‌کنند و دارا و ندار را با هم در بر می‌گیرد، چیزی شبیه اعطای یارانه نقدی به خانوار‌ها و مردم شده است، در حالی که اولویت اول اجرای طرح باید کسانی ‌بودند که از امکانات درمانی محروم هستند. طرح در حال حاضر همه مردم را پوشش می‌دهد چه کسانی که توان مالی دارند و چه آنهایی که ندارند. به نظرم برای ادامه طرح تحول سلامت باید پالایش صورت گیرد و طرح دهک‌های پائین درآمدی را هدف قرار دهد تا آنها بتوانند از این طرح استفاده کنند.

* در این شرایط باید چکار کرد؟

اسم بیمه های تکمیلی رویشان است، یعنی باید خدماتی را ارائه دهند که تکمیل کننده بیمه های درمان باشد،لذابرای کارایی بیشترباید الگوی پوشش های درمانی تکمیلی از بخش سرپایی به سمت بستری تغییر یابد.

*پیش بینی ضریب نفوذ بیمه به 7 درصد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

می توان ضریب نفوذ را افزایش داد اما به نظرم مصوبه مجلس بسیارخوشبینانه است.

در سال‌های اخیر دو رشته شخص ثالث و درمان جور صنعت بیمه را کشیده‌اند، در سال 93 و 94 دیه رشد آنچنانی نداشت و حق بیمه شخص ثالث از رشد چندانی برخوردار نبود، اما حق بیمه‌های درمان 50 درصد رشد کردند.این 50 درصد رشد صنعت بیمه را مثبت کرد. امسال حق بیمه های درمان رشد چندانی نداشت اما حق بیمه های شخص ثالث رشد صنعت را بالا برده است. نتیجه این است که اگر حق بیمه های درمان و شخص ثالث رشدی نداشته باشند رشد صنعت بیمه منفی می‌شود.

این وضعیت خوبی نیست مگر اینکه صنعت بیمه بتواند در بیمه های زندگی فعالیت و پرتفوی خود را توسعه دهد.در برنامه ششم دیده شد نسبت بیمه زندگی از 12 به 50 برسد. این نسبت در دنیا 70 به 30 است و ما می خواهیم آن را به 50 برسانیم اما کار مشکلی است،نیازمند کار و فعالیت، ثبات درسیاست گذاری، ثبات اقتصادی، سوددهی متعارف دیگر بخش‌های اقتصاد و بسیاری از دیگر پیش زمینه هاست. ثبات و کنترل تورم در بیمه‌های زندگی یک اصل اساسی است. اگر تورم همچنان تک رقمی بماند بیمه های عمر رشد خوبی خواهند کرد.