زنگ پژوهش در مازندران نواخته شد

زنگ پژوهش به مناسبت فرارسیدن هفته پژوهش با حضور مسئولان استانی و دیگر مسئولین شهرستانی در مدرسه دخترانه دانش شهرستان ساری نواخته شد. به گزارش حرف، در استان مازندران 32 واحد پژوهشسرا فعال هستند که تمامی دانش آموزان مقطع ابتدایی و متوسطه اول با جمعیتی بالغ بر 400 هزار دانش اموز در آن فعالیت می […]

6
زنگ پژوهش به مناسبت فرارسیدن هفته پژوهش با حضور مسئولان استانی و دیگر مسئولین شهرستانی در مدرسه دخترانه دانش شهرستان ساری نواخته شد.
به گزارش حرف، در استان مازندران 32 واحد پژوهشسرا فعال هستند که تمامی دانش آموزان مقطع ابتدایی و متوسطه اول با جمعیتی بالغ بر 400 هزار دانش اموز در آن فعالیت می کنند.
این پژوهشسراها با هدف پژوهش ، نوآوری و خلاقیت و همچنین مهارت آموزی در حوزه های نانو تکنولوژی، زیست فناوری و علوم آزمایشگاهی فعالیت می کند. گفتنی است استان مازندران جزء هفت استان کشور است که دارای آزمایشگاه مجهز در زمینه نانو است که در پنج شهرستان رامسر، نور، بابلسر، ساری و بهشهر مستقر هستند. همچنین استان مازندران تنها استانی است که به عنوان پایلوت و با همکاری انستیتو (انجمن علمی)پاستور شمال، نخستین آزمایشگاه زیست فناوری را مستقر و فعال کرده است.
** پژوهش باید به اثر بخشی و کارایی منتهی شود
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت: یکی از مهم ترین عوامل حیات و استمرار پژوهش، اثر بخشی و کارایی است تا منجر به بهره وری در توسعه حوزه های مختلف اجتماعی ، علمی و اقتصادی شود. عسگری نیکزاد تاکید کرد: پژوهش باید در انتخاب تصمیمات درست اثر بخش و بر اجرای درست آن تاثیرگذار باشد تا نه تنها جامعه در مسیر درست حرکت کند، بلکه از اتخاذ تصمیمات اشتباه و غیر علمی جلوگیری و از هزینه و خسارات احتمالی تصمیمات اشتباه پیشگیری شود.
وی افزود: در غیر این صورت پژوهش با شکست مواجه خواهد شد و جز تحمیل هزینه های مالی و معنوی نتیجه ای دیگر نخواهد داشت.او گفت: آموزش و پرورش برای نهادینه کردن امر پژوهش اقداماتی از قبیل تاسیس پژوهشکده ها در سراسر کشور ، اجرای طرح معلم پژوهنده برای برطرف کردن علمی مشکلات آموزش و پرورش و انتقال نتیجه پژوهش های دانش اموزی در سریع ترین زمان به دستگاههای تصمیم ساز انجام داد.
مدیرکل آموزش و پرورش مازندران همچنین گفت: پژوهش سراهای دانش آموزی تاکنون موفق بودند که بستری فراهم آورند تا نه تنها دانش آموزان را وارد عرصه پژوهش و تحصیل بر پایه پژوهش کنند و بلکه پایه و اساس رفتار و فعالیت و زندگی جامعه را بر اساس نتایج بژوهشی تنظیم کنند. نیکزاد اعلام کرد که پژوهش سراهای آموزش و پرورش به تناسب رشته ، سال و شرایط دانش آموزان برنامه ریزی و مجهز شده اند تا بتوانند حداکثر بهره مندی را از ذهن خلاق دانش آموزان داشته باشند.
وی همچنین از مسئولان دستگاهها تصمیم گیری و اجرایی خواست تا برای انتخاب بهترین تصمیم ها و تقویت حوزه پژوهش در تصمیمات و مسیر اجرایی از نتیجه پژوهش ها بهره مند شوند. گفتنی است استان مازندران دارای حدود 538 هزار دانش اموز است که در چهار هزار مدرسه در حال تحصیل هستند.