روستای” دروپی” اسیر مشکلات طرح هادی

حرف آنلاین / سرویس روستا: قرار بود با اجرای طرح هادی روستایی، روستاها در مدار توسعه و عمران قرار گیرند، این طرح توسط بنیاد مسکن و مشارکت شورا و دهیارها و اهالی روستا در کشور و درمازندران آغاز شد، تعدادی از این طرح ها به سرمنزله مقصود رسیدند وبسیاری نیز نیمه تمام رها شدند. طرح […]

حرف آنلاین / سرویس روستا: قرار بود با اجرای طرح هادی روستایی، روستاها در مدار توسعه و عمران قرار گیرند، این طرح توسط بنیاد مسکن و مشارکت شورا و دهیارها و اهالی روستا در کشور و درمازندران آغاز شد، تعدادی از این طرح ها به سرمنزله مقصود رسیدند وبسیاری نیز نیمه تمام رها شدند.

طرح هادی روستايی طرحی است که ضمن ساماندهی و اصلاح بافت موجود ، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکرد های مختلف از قبیل مسکونی ، تولیدی ، تجاری و کشاورزی و تأسیسات و تجهیزات و نیازمندی‌های عمومی روستایی را بر حسب مورد در قالب مصوبات طرح‌های ساماندهی فضا و سکونت‌گاه‌های روستایی یا طرح‌های جامع ناحیه ای تعیین می کند.

طرح هادی روستایی طبق قانون باید هر 10  سال بازنگری شود اما تعدادی از طرح های اجرا شده در مازندران به مرز10 سال رسیدند وهمچنان پس از گذشت 10سال نیمه تمام رها شده است. پراکندگی روستاها، عدم دسترسی به مصالح مرغوب ومحدودیت های بودجه و اعتبارات، از جمله مشکلاتی بوده که آغاز کنندگان این طرح را در ادامه مسیر با مشکلاتی رو به رو کرد البته نباید ازسبک انگاری بعضی از مسئولان نیز غافل ماند چرا که آن‌طور که باید طرح هادی روستایی را جدی نگرفتند.

دهیار واعضای شورا برای اجرای این طرح همکاری خوبی را با بنیاد مسکن داشتند و دارند و توانستند مشارکت جدی اهالی روستا را برای اجرای طرح هادی جذب کنند اما در ادامه مسیر به دلیل نبود بودجه و اعتبارات، طرح هم به صورت نیمه تمام درروستاها رها می‌شود و پیگیری‌های دهیار و شورا نیز بی نتیجه می ماند.

یکی از مشکلات اغلب روستاها که در گفتگو با بسیاری از دهیاران و اعضای شورا به آن اشاره شد، اجرای نیمه تمام طرح هادی در روستایشان بود که همگی عنوان داشتند پیگیری های آنها برای ادامه طرح هادی روستایی نتیجه ای در پی نداشت چرا که به دلیل مشکلات اقتصادی و عدم تخصیص بودجه امکان ادامه طرح فعلا وجود ندارد.

روستای” دروپی” بخش کلیجانرستاق نیز از این قاعده مستثنی نیست و اجرای نیمه تمام طرح، اهالی را با مشکلات زیادی روبرو کرده است.

میثم امامی دهیار روستای”دروپی” با بیان اینکه این روستا در12 کیلومتری شهرستان ساری قرار دارد، گفت: “دروپی” در بخش کلیجانرستاق قرار دارد و از سمت شمال به جنگل، از جنوب به رودخانه تجن و زارم رود، از شرق نیز به جنگل” سه خم” و از غرب به روستای بالاکولا متصل است.

وی همچنین در مورد وجه تسمیه روستا گفته است: به دلیل اینکه” دروپی” در کناره دره واقع شده به آن” دروپی” می‌گویند البته در گذشته ” دره پی” بود که کم کم به” دروپی” تغییر نام یافت .

امامی، شغل اهالی روستا را کشاورزی و دامداری عنوان می‌کند و به دلیل وجود خاک حاصلخیز، محصولات کشاورزی منطقه نیز مرغوب است.

به گفته دهیار”دروپی”، این روستا دارای70خانوار و جمعیتی بالغ بر245 نفر است که در شش ماه نخست سال این جمعیت افزایش می یابد، حتی در ایام محرم نیز ” دروپی” پذیرای2 هزار نفر است.

وی با بیان اینکه طرح هادی روستا در سال 89 مصوب شد و در سال90 نیز به مرحله اجرایی رسید، گفت: در اواسط سال90 عقب نشینی ها را با مشارکت اهالی روستا انجام دادیم.

امامی با اشاره به تعریض4 هزار و200 متر معابر روستا در طرح هادی، افزود: این روستا در شیب40 درجه ای قرار دارد و اجرای این طرح هزینه های زیادی را به همراه داشته ضمن اینکه باید این نکته را نیز یاد آوری کنم که دهیاری بودجه مستقلی ندارد تا بتواند از عهده اجرای طرح برآید.

وی ادامه داد: طرح عقب نشینی ها به صورت مشارکتی توسط  دهیاری و اهالی روستا انجام شد و دهیاری بخش زیادی از هزینه عقب نشینی را تقبل کرده است و زیر بار قرض200 میلیون تومانی رفته است،  در فاز نخست، مصالح را خریداری کردیم اما در فاز دوم مصالح توسط اهالی خریداری که قرار شد در صورت تامین بودجه، هزینه را به مردم بپردازیم.

این مسئول با بیان اینکه تاکنون علاوه بر تخریب دیوار، 15 انبار و طویله نیز تخریب شده است، تصریح کرد: حدود 10 ملک نیز باید تخریب شود که تاکنون دوملک در راستای عقب نشینی تخریب شده است، برای تخریب ملک نیز باید هزینه زیادی پرداخت شود که از عهده دهیاری خارج است.

وی افزود: مگر درآمد یک روستایی چقدر است که از آنها بخواهیم خودشان مصالح را تهیه کنند؟!! مکاتبات زیادی را انجام دادیم، مشکلات روستا را به نماینده ها، فرمانداری، استانداری و… منتقل کردیم و همچنان منتظر مساعدت مسئولان هستیم.

امامی با اشاره به وجود تیرهای برق به ویژه برق فشار قوی در وسط معابر، گفت: اهالی روستا عقب‌نشینی ها را انجام دادند حالا نوبت اداره برق است که بیاید تیرهایی که وسط راه عبور و مرور اهالی مانده است را جابجا کند اما تاکنون این اقدام انجام نشد، قرار بود طبق برنامه در بودجه سال94، جدول و پیاده رو سازی نیز انجام شود اما بنیاد مسکن به قولش عمل نکرده است.

دهیار روستای” دروپی” با اشاره به وجود جوی آبی که در گذشته توسط اداره آبخیز داری درروستا ساماندهی شد، افزود: با اجرای عقب نشینی ها این جوی آب در وسط روستا قرار گرفت،علاوه بر وجود تیر برق و برق فشاری قوی، وجود این جوی در وسط خیابان نیز بسیار خطر آفرین است، هر روز یک اتصادف در روستا اتفاق می افتد.

وی با اشاره به مشکل تامین آب آشامیدنی 42 روستای بخش کلیجانرستاق، گفت: لوله ها فرسوده و قدیمی است و هدر رفت آب بسیار زیاد است، برای شکستگی لوله های آب روستا800  هزارتومان هزینه کردیم اما هنوز ریالی به ما پرداخت نکردند.

رانشی بودن بیشتر روستاهای بخش کلیجانرستاق از دیگر مشکلاتی است که امامی به آن اشاره کرد که در اثر وقوع کوچک ترین بارندگی رانش در منطقه اتفاق می افتد.

به گفته امامی، این روستا در دوران دفاع مقدس هشت شهید تقدیم کشور کرده است.

روستا ” دروپی” در منطقه جنگلی واقع شده و علاوه بر وجود چشم اندازهای زیبا دارای یک تپه باستانی و غار تاریخی” پلنگ لی” است.

وی بیان کرد: بارها به میراث فرهنگی مراجعه کردیم تا نسبت به بازگشایی این غار اقدام کند و مسئولت حفظ و نگهداری آن را به اهالی روستا واگذار کند تا بتوانیم با جذب گردشگر به رونق اقتصادی روستا کمک کنیم اما نتوانستیم نظر مساعد این سازمان را جلب کنیم. روستای” دروپی” در سال93از داشتن نعمت گاز طبیعی نیز برخوردار شدند.