رودربایسی برای جوانگرایی در تیم ملی فوتسال!

در حالی که تیم ملی فوتسال ایران با پایان جام جهانی ۲۰۲۱ لیتوانی نیاز به جوانگرایی دارد و این موضوع باید در اولویت‌ قرار بگیرد اما هنوز سیاست فدراسیون فوتبال و کمیته فوتسال مشخص نیست. میانگین سنی تیم ملی فوتسال ایران در جام جهانی ۲۰۲۱ لیتوانی که چند ماه پیش برگزار شد، ۳۲ سال بود. […]


در حالی که تیم ملی فوتسال ایران با پایان جام جهانی ۲۰۲۱ لیتوانی نیاز به جوانگرایی دارد و این موضوع باید در اولویت‌ قرار بگیرد اما هنوز سیاست فدراسیون فوتبال و کمیته فوتسال مشخص نیست.

میانگین سنی تیم ملی فوتسال ایران در جام جهانی ۲۰۲۱ لیتوانی که چند ماه پیش برگزار شد، ۳۲ سال بود. بسیاری از کارشناسان معتقد بودند همین موضوع و شرایط بدنی بازیکنان از جمله دلایل ناکامی تیم ملی در این دوره از رقابت ها و ناکامی در صعود به مرحله نیمه نهایی بود. هرچند که سیدمحمد ناظم الشریعه سرمربی تیم ملی اعتقاد داشت این بازیکنان، بهترین نفرات فوتسال ایران محسوب می شوند و در لیگ ایران نمی توان بازیکن بهتری پیدا کرد.

با اتمام جام جهانی و با توجه به فرصت سه ساله تا شروع جام جهانی بعدی فوتسال، این انتظار وجود داشت تیم ملی دست به جوانگرایی بزند و با کنار گذاشتن بازیکنان پا به سن گذاشته، میانگین سنی بازیکنان را پایین بکشد.

این موضوعی است که در جلسات سیدمحمد ناظم الشریعه سرمربی تیم ملی با اعضای کمیته فوتسال و حسن کامرانی فر دبیر کل فدراسیون فوتبال هم مطرح شده اما ظاهراً فدراسیون هنوز درباره آن به نظر قطعی برای اجرای صد درصد برنامه ها نرسیده است.

ناظم الشریعه صبح امروز در گفتگو با برنامه «تهران ورزشی» درباره برنامه اش برای جوانگرایی و پشتوانه سازی تیم ملی فوتسال گفت: هم جوانگرایی و هم آینده سازی صورت می گیرد. این برنامه مورد تایید دوستان در کمیته فوتسال هم هست. دغدغه فعلی بازی با ایتالیا است. اینکه تیم جوان ببریم و نتیجه اش مهم نباشد، چیزهایی است که باید فکر شود. اگر واقعاً قرار است این اتفاق رخ بدهد، باید با فدراسیون فوتبال و با آقای اصولی صحبت کنیم!

این اظهارات سرمربی تیم ملی فوتسال نشان می دهد که باوجود تاکیدهای فراوان برای جوانگرایی در تیم ملی، فدراسیون و کمیته فوتسال هنوز سیاست و موضع خود را در این مورد مشخص نکرده است.

ناظم الشریعه در پاسخ به این سئوال که یعنی فدراسیون فوتبال باید بگوید این جوانگرایی صورت بگیرد؟ تاکید کرد: خیر ولی هدفمان باید مشخص باشد. اگر جوانگرایی را با شیب زیاد انجام بدهیم مشکلاتی در نتیجه گیری ایجاد می شود.

سرمربی تیم ملی فوتسال همچنین اعلام کرد که برنامه هایش را در این خصوص به فدراسیون فوتبال ارائه داده است. وی گفت: باید بعد از جام جهانی تغییر نسل صورت بگیرد. اگر برای آینده می خواهیم برنامه ریزی کنیم نیاز به جوانگرایی است. برنامه ریزی فقط مربوط بازی با ایتالیا نیست. برنامه باید جام ملتها و جام جهانی بعدی باشد. تیم زیر ۱۹ سال حتماً باید تشکیل شود و به مسابقات آسیای مرکزی برود. خود همین تورنمنت باعث می شود بازیکنان هفت، هشت بازی ملی را تجربه کنند. این آینده نگری است. اگر می خواهیم فکر آینده نگری و جوانگرایی باشیم، باید بازی دوستانه داشته باشیم؛ حالا هرکسی می خواهد سرمربی باشد. مهم این است این اتوبوس حرکت کند. اینها را در برنامه ام آورده ام. در دو جلسه ای که داشتم اینها را عنوان کردم. تقریباً همه اش تایید شده است ولی باید روی کاغذ ابلاغ شود.

به نظر می رسد ناظم الشریعه برای اینکه با خیال راحت در تیم ملی دست به جوانگرایی بزند، هنوز با تردیدهایی مواجه است. او از یک طرف تاکید دارد که برنامه هایش را به کمیته فوتسال داده اما از سوی دیگر می گوید اگر قرار است «واقعا» این اتفاق رخ بدهد، باید با فدراسیون فوتبال و سرپرست کمیته فوتسال صحبت کند.

نگرانی سرمربی تیم ملی فوتسال احتمالاً از آنجا نشات می گیرد که جوانگرایی نیازمند پرداخت هزینه هایی است و فدراسیون باید تضمین کند که حتی در صورت عدم نتیجه گیری با تیم جوان، خللی در برنامه های سرمربی و آینده کاری او ایجاد نمی کند.

موضوع دیگری که ناظم الشریعه در مصاحبه خود به آن اشاره کرد، سن بالای لیگ فوتسال است. این در حالی است که ایران از دو تیم زیر ۲۰ سال خود در پنج سال گذشته بازیکنانی دارد که در حال حاضر در لیگ برتر هم بازی می کنند و می توانند در تیم ملی هم به کار گرفته شوند تا از آنها برای پشتوانه سازی استفاده شود اما در نهایت همه اینها نیازمند برنامه ریزی گسترده، دقیق و منظم برای انجام بازی های تدارکاتی است تا این نفرات جوان پیش از جام جهانی، رویارویی با تیم های بزرگ و تیم های دیگر از قاره های مختلف را تجربه کنند.