رشد 610 درصدی بیمه شدگان تامین اجتماعی

مدیرکل تامین اجتماعی مازندران در نشست خبری با اشاره به اینکه این سازمان یکی از بزرگترین سازمان های بیمه گر کشور به شمار می رود که ماموریت بزرگ ارائه خدمات بیمه ای و خدمات درمانی را بر عهده دارد و تاکنون 40میلیون نفر را در کشور تحت پوشش بیمه ای قرار داده است، افزود: در […]

1

مدیرکل تامین اجتماعی مازندران در نشست خبری با اشاره به اینکه این سازمان یکی از بزرگترین سازمان های بیمه گر کشور به شمار می رود که ماموریت بزرگ ارائه خدمات بیمه ای و خدمات درمانی را بر عهده دارد و تاکنون 40میلیون نفر را در کشور تحت پوشش بیمه ای قرار داده است، افزود: در استان مازندران سه میلیون و 285 هزار نفری، یک میلیون و 900هزار نفر تحت پوشش بیمه قرار دارند که جمعیت 58 درصدی را شامل می شود، این جمعیت موجب شده است که این سازمان در مازندران بزرگترین سازمان غیردولتی عمومی به شمار برود از سویی این میزان افراد تحت پوشش موجب شده است که میزان تعهدات این سازمان افزایش یابد زیرا بیمه شدگان به امید بازنشستگی هزینه ماهیانه را پرداخت می کنند.

اصغر محمودی با بیان اینکه آمار و عملکرد 40سال گذشته این سازمان نسبت به قبل از انقلاب تغییرات بسیاری داشته است، عنوان کرد: تعداد بیمه شدگان پس از انقلاب در مازندران 610درصد رشد، مستمری بگیران دو هزار و 782 درصد، تعداد کارگاه های بیمه شده 596 درصد، تعداد افراد تحت پوشش 400درصد و تعداد افراد تحت پوشش 250درصد رشد داشته است.

محمودی با تاکید بر اینکه امروز فرهنگ بیمه پذیری در جامعه رشد کرده است و مردم نسبت به این امر اقبال بیشتری نشان می دهند، گفت: سازمان تامین اجتماعی در حوزه های مختلف تعهدات بسیاری دارد که موجب می شود مسائل درآمد هزینه ای که برابر مسائل سازمانی شیوه اداره این سازمان به شمار می رود، فشار سنگینی بر آن وارد آید. امروز با وجود همه مشکلات تمامی مستمری های بازنشستگان به موقع پرداخت می شود.

وی یکی از دلایل سنگین شدن تعهدات سازمان تامین اجتماعی را تحمیل گروه ها و اقشار مختلف به سازمان عنوان کرد و گفت: به عنوان مثال امسال دولت از سازمان تامین اجتماعی خواسته است 54 هزار کارگر ساختمانی بیمه شوند، در این بیمه هفت درصد توسط بیمه شده و مابقی توسط دولت پرداخت می شود، در مجموع دولت 26 صنف را برای برخورداری از یارانه دولتی بیمه تامین اجتماعی به این سازمان معرفی کرده است.

مدیرکل تامین اجتماعی مازندران با اشاره به اینکه امروز نمایندگان مجلس رسانه می توانند کمک کار این سازمان باشند زیرا اگر در زمان تصویب بودجه در خانه ملت، منابع افزوده شده اقشار مختلف به بیمه تامین اجتماعی در نظر گرفته نشود این سازمان با چالش بزرگی مواجه می شود، ادامه داد: امروز مجلس باید سازمان را دریابد. 135هزار مستمری بگیر در انتظار دریافت عیدی در مازندران هستند که در مجموع رقمی به اندازه 250میلیارد تومان باید به بازنشستگان پرداخت شود و این به غیر از مستمری ماهیانه ای است که به این قشر پرداخت می شود.

وی به مطالبات سازمان تامین اجتماعی از کارفرمایان اشاره کرد و افزود: 500میلیارد تومان مطالبه معوق از کارفرمایان در مازندران وجود دارد، نساجی مازندران 60میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکار است اما نمی توانیم برای وصول مطالبه فشار وارد کنیم زیرا تامین اجتماعی مانند سایر سازمان ها نیست، اگر به کارگاه ها فشار وارد کنیم مجبور به اخراج کارگران می شوند در این صورت یا باید بیمه بیکاری پرداخت کنیم و یا بازنشستگی کارگران را انجام دهیم از این روست که معتقدیم باید در این حوزه تدابیری مناسب اندیشیده شود.

اصغری با تاکید بر اینکه 70درصد منابع سازمان صرف مستمری بگیران می شود و مجموعه های شستا نیز نتوانست در این زمینه کمک حال باشد، اظهار کرد: بسیاری از این شرکت ها ورشکسته به تامین اجتماعی واگذار شدند و امروز نیز در شرایط خوبی قرار ندارند.

وی با بیان اینک سوابق بیمه ای از تمام بیمه ها به تامین اجتماعی قابل انتقال است، درباره مباحث مربوط به ادغام سازمان های بیمه گر در کشور افزود: این ادغام نشدنی خواهد بود زیرا تامین اجتماعی از محل درآمدهای اشخاص تامین می شود و نمی توان بیمه های دیگر را که سهم دولتی دارند به آن وارد کرد.

مدیرکل تامین اجتماعی مازندران با اشاره به اینکه 1590خبرنگار و هنرمند و نویسنده در استان بیمه تامین اجتماعی هستند بدون ذکر جزییات آمار خبرنگاران بیمه شده در مازندران که مورد سوال رسانه های حاضر در نشست بود، تصریح کرد: امروز 23 هزار قالیباف در مازندران بیمه هستند که در پالایش از طریق صنف مربوطه و سازمان صنعت، هفت هزار نفر شناسایی شده و بیمه آنان قطع شده و به این تعداد رسیده است. با این حال معتقدیم باز هم این تعداد بیمه شده قالیبافی در مازندران بسیار زیاد است زیرا اگر این تعداد قالیباف وجود داشته باشد باشد میزان قالی های بافته شده در استان بی شمار باشد.

وی در پاسخ به انتقاد خبرنگاری درباره افزایش سهم بیمه در صدور پروانه ساختمانی و تحمیل شدن هزینه بیمه اقشاری مانند کارگران ساختمانی بر شهروندان ادامه داد: در بیمه کارگران ساختمانی دولت تعهد کرده بود که سهم خود را به سازمان بپردازد اما هنوز این امر محقق نشده است از سویی نیز قرار بود که سهم سازمان تامین اجتماعی در صدور پروانه ساختمانی در شهرها افزایش یابد که این امر نیز محقق نشده است هر چند معتقدیم این افزایش سهم باری بر دوش شهروندان خواهد بود.

وی درباره شعبات بیمه ای زیان ده در مازندران نیز عنوان کرد: در شهرهایی مانند بابل و قائم شهر که جمعیت بالایی دارند و نیز جمعیت کارگری بسیاری دارد امروز این زیان  دیده می شود زیرا بسیاری به وضعیت مستمری بگیر رسیده اند و دیگر پرداختی به سازمان ندارند.

 

*بدهکاری سنگین شهرداری ساری به تامین اجتماعی

مدیرکل تامین اجتماعی مازندران همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره مطالبات این سازمان از شهرداری ساری نیز با اشاره به اینکه شهرداری ساری239 میلیارد تومان به این سازمان بدهکار است، تصریح کرد: این بدهی تا پایان آذر 97 محاسبه شده است و بدهی شهرداری ساری و 19 شرکت و سازمان تابعه است. شهرداری ساری به بدهی اعتراف دارد اما 100 میلیارد تومان سازمان را در مازندران بدهکار کرده است و ما به این بدهی اعتراض داریم.

وی ادامه داد: شهرداری ساری بابت سه ساختمان تامین اجتماعی این سازمان را بدهکار کرده است که یکی ساختمان پشت پرورشگاه است، این واحد مسکونی متعلق به سازمان تامین اجتماعی است که امروز خالی است اما در گذشته ده سال به عنوان شعبه دو ساری از آن استفاده شده است و شهرداری ساری معتقد است بابت استفاده دیگر از واحد مسکونی باید 25میلیارد تومان به شهرداری پرداخت کنیم که شاید ارزش ملک 10میلیارد تومان هم نباشد.

اصغری بیان کرد: درباره ساختمان سازمان تامین اجتماعی در بلوار پاسداران نیز چون این ساختمان با اداره کل تهاتر شده است اسنادی از دوران شهرداری صادقلو به دست آورده ایم که نشان می دهند تمام حق و حقوق شهرداری پرداخت شده است اما شهرداری ساری آن را نمی پذیرد و در این ساختمان نیز 50میلیارد تومان تامین اجتماعی را بدهکار کرده است.

وی با اشاره به اینکه 14تیرماه امسال اسلامی استاندار سابق مازندران تصمیم نامه ارائه و اعلام کرد که رسیدگی به این دعوی در حوزه استانداری نیست و خواست که از مراجع دیگر این پرونده پیگیری شود و از این رو سازمان تامین اجتماعی نیز به مراجع قضایی شکایت برده است، گفت: کمیته هفت نفره سازمان تامین اجتماعی کشور در تهران با حضور گروه شهرداری ساری به نتیجه نرسیده اند و از طریق دادستان مرکز استان نیز نشست های برگزار شده است که در انتظار جمع بندی آن هستیم.

 

*ثابت ماندن پرداخت بیمه بیکاری

مدیرکل تامین اجتماعی مازندران همچنین در پاسخ به سوالی درباره پرداخت بیمه بیکاری در استان اظهار کرد: میزان پرداخت بیمه بیکاری در مازندران در سال جاری نسبت به سال گذشته تفاوتی نکرده است، به این معنای کاهش تعداد بیکاران نیست اما به دلیل اینکه تعدادی نیز در سالجاری مشغول به کار شده و بیمعه دریافت کردند و تعدادی نیز بازگشت به کار شدند و تعدادی نیز جایگزین شدند این میزان ثابت مانده است اما  در سال جاری هفت تا هشت هزار نفر در مازندران بیکار  شده اند.