راه‌یابی استارتاپ ها به محیط‌زیست و پسماند مازندران

گروه اجتماعی  | کاهش آلودگی‌های محیط زیستی به یکی از دغدغه‌های مهم بشر و سازمان حفاظت از محیط‌زیست تبدیل‌شده است. آلودگی‌ها علاوه بر اینکه به محیط‌زیست چهره بدی می‌دهند برای سلامتی انسان‌ها نیز مضر می‌باشد. از طرفی جمع‌آوری این آلودگی‌ها فقط با بر عهده گیری یک ارگان کاری دشوار و پرهزینه‌ای می‌باشد. ازاین‌رو کارآفرینان به […]

گروه اجتماعی  | کاهش آلودگی‌های محیط زیستی به یکی از دغدغه‌های مهم بشر و سازمان حفاظت از محیط‌زیست تبدیل‌شده است. آلودگی‌ها علاوه بر اینکه به محیط‌زیست چهره بدی می‌دهند برای سلامتی انسان‌ها نیز مضر می‌باشد. از طرفی جمع‌آوری این آلودگی‌ها فقط با بر عهده گیری یک ارگان کاری دشوار و پرهزینه‌ای می‌باشد. ازاین‌رو کارآفرینان به دنبال راه‌حل‌هایی بوده‌اند که با همکاری مردم این آلودگی‌ها را کاهش دهند.

استارتاپ محیط‌زیست چیست؟

آلودگی‌های محیط‌زیست یکی از مشکلات دیرینه می‌باشد که بشر همیشه در راستای کاهش آن به دنبال راه‌حل‌هایی بوده است. استارتاپ حفاظت از محیط‌زیست درواقع ایده‌هایی را ارائه می‌دهد که کمک به کاهش آلودگی‌ها و حفظ محیط‌زیست خواهد کرد. در ادامه به تعدادی از این ایده‌ها که به کاهش آلودگی‌ها کمک می‌کند می‌پردازیم:

– استارتاپی که در آن شما زباله‌های خود را در منزل تفکیک کرده و از طریق اپلیکیشن هایی آدرس خود را به شرکت‌های داوطلب برای جمع‌آوری انواع زباله ارائه داده و از طرف شرکت برای تحویل زباله به درب منزل مراجعه می‌کنند.

– به‌جای آنکه در سطح شهر سطل‌هایی برای انواع زباله نصب شود از طریق تکنولوژی پیشرفته زباله‌ها به‌طور هوشمند تفکیک شوند.

– فروش زباله، به این صورت می‌باشد که با نصب دستگاه‌های جمع‌آوری زباله در سطح شهر، شما درازای انداختن انواع زباله درون دستگاه مبلغی را دریافت می‌کنید؛ درواقع شما زباله‌ی خود را به فروش می‌رسانید.

– یکی دیگر از ایده‌های ارائه‌شده سازمان محیط‌زیست برای کاهش آلودگی استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای به‌جای کیسه‌های پلاستیکی غیرقابل بازیافت برای خرید و یا بسته‌بندی وسایلمان می‌باشد.

– با افزایش خرید های اینترنتی شرکت‌ها چاره‌ای برای کاهش استفاده از بسته‌بندی پلاستیکی اندیشیدند. درواقع آن‌ها از مشتری‌های خود می‌خواهند پس از دریافت سفارش خود بسته‌بندی را مجدداً به شرکت ارسال نمایند تا برای سفارشت بعدی استفاده شود؛ این کار از تولید کیسه‌های زباله بیشتر جلوگیری می‌کند.

– یکی دیگر از ایده‌های ارائه‌شده سازمان محیط‌زیست استفاده از کیسه‌های زباله غیرقابل بازیافت یا کیسه‌های آغشته شده به مواد غذایی که قابل بازیافت نیستند، می‌باشد که از این کیسه‌ها برای تولید رنگ و لباس نایلونی و کفی کفش و غیره بهره می‌برد.

-یکی دیگر از عوامل ایجاد آلودگی گازهای گلخانه‌ای می‌باشد که با استفاده از تکنولوژی‌ای که در این زمینه ارائه‌شده است با جذب کربن و با استفاده از مواد واسطه‌ای آن را تبدیل به پلیمری می‌کند که از آن برای ساخت مبلمان منازل استفاده می‌شود.

– راه دیگر برای جلوگیری از ایجاد زباله‌های بیشتر استفاده از میوه‌ها و سبزی‌هایی که به دلیل رسیده بودن قابل‌استفاده یا عرضه به مشتری نیستند. شرکت‌هایی به وجود آمده‌اند که از این میوه‌ها و سبزی‌ها برای تولید مربا و رب و غیره استفاده می‌کند.

همه این‌ها ایده‌هایی می‌باشند که در راستای کاهش آلودگی زیست‌محیطی به وجود آمده‌اند که با همکاری مردم با شرکت‌ها می‌توان مدل استارتاپی آن را ایجاد نمود و با کمک آن‌ها به نجات زمین بیشتر امیدوار شد.

استارتاپ محیط‌زیست چه کمکی به بهبود زندگی ما می‌کند؟

آلودگی محیط‌زیست علاوه بر این‌که با ایجاد بیماری‌ها شرایط زندگی را سخت‌تر می‌کند باعث می‌شود ما از محیط‌زیست زیبا و هوای پاک بهره نبریم. ازاین‌رو با اجرای این ایده‌ها کمک زیادی به کاهش آلودگی‌ها خواهد شد. درواقع این ایده‌ها نه‌تنها آلودگی را کاهش می‌دهند بلکه با اجرا کردن آن‌ها از مزایای زیادی نیز بهره‌مند خواهیم شد.

مثلاً اگر زباله‌های خود را به دستگاه‌های تفکیک زباله تحویل دهیم علاوه بر این‌که به کاهش آلودگی کمک کرده‌ایم در قبال انداختن زباله در دستگاه مبلغی را نیز دریافت خواهیم کرد. همچنین زمانی که از میوه‌ها و سبزیجات برای تهیه رب و مربا و غیره استفاده می‌کنیم درواقع از هدر رفتن هزینه‌ای که صرف خرید آن‌ها کرده‌ایم نیز جلوگیری نموده‌ایم.

همچنین همکاری با سازمان حفاظت از محیط‌زیست و شرکت‌های جمع‌آوری زباله‌های تفکیک‌شده یا شرکت‌های بازیافت زباله باعث تداوم کار آن‌ها و درنتیجه ایجاد زمینه اشتغال بیشتر می‌شود. درواقع همه این فعالیت‌ها در راستای کاهش آلودگی می‌باشد و علاوه بر حفظ سلامتی ما، باعث سالم ماندن محیط‌زیست برای نسل‌های بعد می‌گردد.

راه‌یابی استارتاپ ها به محیط‌زیست و پسماند مازندران

مهدی رازجویان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران در جلسه بررسی و برنامه‌ریزی برگزاری اولین رویداد استارت آپی پسماند و محیط زیست عنوان کرد : این رویداد مهم با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی کشور و با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و شهرداری‌ها در  مازندران  برگزار می‌شود 

وی افزود : بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته مقرر شد در سه ماه آینده ترتیبی اتخاذ گردد که  ضمن فراهم شدن شرایط مذاکره شهرداری‌ها با شرکت‌های دانش‌بنیان در خصوص موضوعات پسماند از محل قراردادهای منعقده  به‌صورت تسهیلات کم‌بهره توسط صندوق نوآوری و شکوفایی  حمایت مالی شوند

رازجویان تصریح کرد  : تسریع در پرداخت تسهیلات کم‌بهره ازجمله مسائلی است که می‌بایست منجر به خروجی مناسب از این رویداد استارت آپی گردد .

وی یادآور شد :  فراخوان و دعوت از شرکت‌های تخصصی در حوزه شیمی پلیمر کمپوست در راستای توانمندسازی در حوزه پسماند و بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های فوق می‌بایست از اولویت‌های اصلی این رویداد باشد تا به‌نوعی موجب اقدامات مساعد در حوزه پسماند و محیط‌زیست گردد