رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران در گفت وگو با حرف؛ قیمت مرغ به ضرر مرغدار است

ساری-خبرنگار حرف | اگرچه کرونا به شدت شرایط اقتصادی ایران را تحت تاثیر قرار داده است، افزایش قیمت کالاها و اقلام در کنار کاهش تقاضا، شرایط سختی را در این حوزه ایجاد کرده است. یکی از اقلامی که در حوزه مواد پروتئینی در بازار مصرف از اقبال زیادی برخوردار است و در زمره سبد غذایی […]

ساری-خبرنگار حرف | اگرچه کرونا به شدت شرایط اقتصادی ایران را تحت تاثیر قرار داده است، افزایش قیمت کالاها و اقلام در کنار کاهش تقاضا، شرایط سختی را در این حوزه ایجاد کرده است.

یکی از اقلامی که در حوزه مواد پروتئینی در بازار مصرف از اقبال زیادی برخوردار است و در زمره سبد غذایی خانوارها قرار می گیرد، مرغ است که آن هم در روزهای اخیر افزایش چندین برابری قیمت را تجربه کرده است.

اگرچه به اذعان مسئولان، مازندران از قطب های تولید مرغ کشور به شمار می رود اما افزایش بی رویه قیمت این محصول که ناشی از تغییر و تحولات ملی است بازار مازندران را تحت تاثیر قرار داده است.

در حالی که صنایع مرغداری در از  نبود مواد اولیه، نوسانات شدید قیمت، رکود ناشی از کرونا گلایه دارند اما با این وجود مازندران که در زمره قطب تولید این محصول است نتوانسته است بازار استان را در این حوزه راضی نگه دارد.

ستاد ملی نسخه ملی می پیچد نه استانی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران دراین باره می گوید: باید باور کنیم که اشتغال در مازندران نه بر مبنای صنعت و نه خدمات است که مازندران استانی کشاورزی است اما تصمیماتی که برای آن گرفته می شود بیشتر به حوزه کشاورزی ضرر می زند.

امیر میران آملی با بیان اینکه نباید تلاش کنیم صنعت جای کشاورزی را بگیرد بلکه در خدمت به کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد، عنوان کرد: متاسفانه در حوزه کشاورزی ستاد تنظیم بازار نسخه ملی می پیچد در حالی که باید براساس شرایط استان ها، دستوراتی صادر شود.

وی با بیان اینکه در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی مازندران، کارگروه های مختلفی تشکیل شده است که یکی از این کارگروه های کشاورزی، بخش صنعت مرغ است، بیان کرد: مازندران 200هزار تن مرغ مورد نیاز استان تهران را تولید می کند اما زمانی که در تهران رکود مصرف وجود دارد این میزان در مازندران دپو می شود. این امر جوجه ریزی برای فصل بعد را نیز دچار مشکل می کند و در بسیاری اوقات موجب کاهش قیمت به ضرر مرغدار می شود.

میران ادامه داد: مصرف مرغ در مازندران 30 تولید تولید آن است و برای بقیه آن باید به فکر صادرات و مصرف در استان های دیگر بود. امروز مازندران با وجود این میزان تولید، در قیمت بازار تعیین کننده نیست و این امر موجب افزایش قیمت مرغ در استان تولیدکننده این محصول می شود.

وی درباره قیمت مرغ در بازار که به 20هزار تومان در هر کیلو نیز رسیده بود اشاره کرد و گفت: امروز اگر به صورت واقعی قیمت توسط عرضه و تقاضا تعیین می شود، قیمت مرغ باید هر کیلوگرم 23هزار تومان بود و هنوز هم قیمت فعلی به ضرر مرغدار است.

میران کاهش مصرف مرغ به دلیل شرایط کرونا را به ضرر تولیدکننده دانست و تصریح کرد: در کشور سرانه مصرف مرغ 26 کیلوگرم است که برای تولیدکننده به صرفه نیست زیرا نوسان مصرف و قیمت وجود دارد.

وی افزود: امروز تولیدکننده دسترسی به مواد اولیه مورد نیاز خود ندارد، حتی توسط سامانه بازارگاه سهمیه معاونت امور دام نیز باید ماه ها، منتظر مجوزهای مواد اولیه بمانیم. به صورت واقعی باید بگوییم امروز تولید کننده به مواد اولیه ارزان قیمت برای ارزان شدن محصول دسترسی ندارد و به نوعی مرغ ارزان از جیب تولیدکننده به مصرف کننده تقدیم می شود.

میران با اشاره به اینکه هنوز خسارت های ناشی از کرونا به صنعت مرغداری استان برآورد نشده است، بیان کرد: بسیاری از آسیب ها در صنعت مرغ مازندران پنهان است که تاثیر آن را بر روی قیمت مرغ و تعطیلی واحدها می بینیم. معتقدیم باید یارانه های حمایتی به مرغداری ها اختصاص یابد تا بتوان تولید ارزان تری داشت، امروز تولیدکننده یارانه ای نمی گیرد که بتواند تولید داشته باشد.