دومین موفقیت ایران در استرداد آثار تاریخی+عکس

حرف آنلاین: بامداد امروز چهارشنبه (2 اردیبهشت)، 108 اثر تاریخی منحصربه‌فرد از محوطه‌ی چغامیش در استان خوزستان که 51 سال پیش با هدف انجام مطالعات علمی توسط موسسه‌ی شرق‌شناسی شیکاگو از کشور خارج شده بودند،‌ به کشور استرداد و از فرودگاه امام‌خمینی (ره) به موزه‌ی ملی ایران منتقل شدند. محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی […]

حرف آنلاین:

بامداد امروز چهارشنبه (2 اردیبهشت)، 108 اثر تاریخی منحصربه‌فرد از محوطه‌ی چغامیش در استان خوزستان که 51 سال پیش با هدف انجام مطالعات علمی توسط موسسه‌ی شرق‌شناسی شیکاگو از کشور خارج شده بودند،‌ به کشور استرداد و از فرودگاه امام‌خمینی (ره) به موزه‌ی ملی ایران منتقل شدند.

محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اعلام این خبر به خبرنگار ایسنا گفت: 12 فروردین 1343 (1 آوریل 1964) حدود 264 اثر گِلی از این محوطه‌ی تاریخی با هدف انجام کار علمی خارج شدند و قرار بود پس از سه سال مطالعه‌ی علمی با ارائه‌ی نتایج آن این آثار تحویل مرکز باستان‌شناسی تهران در ایران شود، اما این کار انجام نشد.

وی با اشاره به برگرداندن 156 اثر تاریخی از این محموله در سال‌های گذشته به ایران اظهار کرد: در طول چند سال گذشته امور حقوقی ریاست جمهوری و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پروسه‌ای طولانی در بحث استرداد دیگر آثار این محوطه‌ی تاریخی که 51 سال پیش از کشور خارج شدند داشت و سرانجام سال گذشته با اقدامات حقوقی فشرده در استرداد این آثار نیز موفق شدیم.

طالبیان بازگشت 108 شیء تاریخی از چغامیش را دومین پیروزی حقوقی بین‌المللی ایران پس از چهار ماه از استرداد آثار «خوروین» دانست.

او همه‌ی آثار بازگردانده شده را آثار منحصربه‌فرد و از جنس گِل دانست و افزود‌: این آثار متعلق به 6000 سال پیش یعنی اواخر هزاره‌ی هفتم تا اواخر هزاره‌ی اول میلادی است و شامل ظروف سفالی، ‌قفل‌های گِلی شبیه مُهر و موم‌های امروزی، لوح‌ها یا ژتون‌های گلی است که مربوط به مدیریت اقتصادی و بازرگانی محوطه‌ی چغامیش است.

وی ادامه داد: در 6000 سال پیش آن منطقه پیوسته منطقه‌ای آباد بوده و این سایت تا قبل از این که شوش دوران شکل‌گیری و شکوفایی را در نیمه‌ی اول هزاره‌ پنجم داشته باشد، کلیدی‌ترین و مهمترین محوطه‌ی استقرار زیستی در کنار رود دز در دشت شوشان بود.

او سایت تاریخی چغامیش را یکی از مهمترین سایت‌ها در آغاز دوران کشاورزی دانست و تاکید کرد: اشیای چغامیش آثاری به ظاهر ساده هستند، اما از نظر علمی بسیار اهمیت دارند، چون این آثار قبل از آغاز نگارش خط به دست آمده و همگی منحصر به فرد هستند.

بازگشت آثار تاریخی چغامیش