دلایل موفقیت تیم ملی فوتسال ایران و قهرمانی در آسیا

تیم ملی فوتسال ایران در حالی توانست برای دوازدهمین بار عنوان قهرمانی فوتسال جام ملت‌های آسیا را از آن خود کند که برای تکرار این موفقیت دلایل خاصی وجود دارد.به گزارش مهر، تیم ملی فوتسال ایران با غلبه بر ژاپن در فینال جام ملتهای آسیا توانست برای دوازدهمین بار عنوان قهرمانی آسیا را به دست […]

تیم ملی فوتسال ایران در حالی توانست برای دوازدهمین بار عنوان قهرمانی فوتسال جام ملت‌های آسیا را از آن خود کند که برای تکرار این موفقیت دلایل خاصی وجود دارد.به گزارش مهر، تیم ملی فوتسال ایران با غلبه بر ژاپن در فینال جام ملتهای آسیا توانست برای دوازدهمین بار عنوان قهرمانی آسیا را به دست بیاورد تا همچنان با اختلاف نسبت به سایر کشورها بر بام قاره آسیا باشد. ایران در مرحله گروهی این مسابقات کار سختی نداشت و حتی برابر حریفان قدرتمندی چون تایلند، ازبکستان و ژاپن هم به چالش جدی نخورد. قدرت تیم ملی فوتسال ایران آنقدر بالا بود که سرمربیان تیم های مقابل از جمله تایلند و ازبکستان معتقد بودند هیچ تیمی توانایی رویارویی با ملی پوشان ما را ندارد.

* کادر فنی بادانش و بی ادعا

ناظم الشریعه در کادر مربیگری خود با افرادی همکاری می کند که در عین دانش بالا، بی ادعا و به دور از هیاهو و جنجال فقط به فکر موفقیت ایران هستند. علی صانعی، محمد هاشم زاده، امیر فراشی، جلیل دوران و دیگر مربیان و اعضای کادر تیم ملی علاوه بر پختگی و تجربه زیاد، در آماده سازی، آنالیز و چینش تیم خبره بوده و عصای دست ناظم الشریعه در روزها و مسابقات سخت هستند.

* بازیکنانی که همدل هستند و اشباع نمی شوند

یکی از چشمگیرترین ویژگی های تیم ملی ایران از زمان حضور ناظم الشریعه، استفاده از بازیکنانی است که همدل هستند و برابر دستورات کادر فنی سرکشی نمی کنند. هرچند در این دوره از جام ملتها یکی، دو بازیکن از کم بازی کردن خوشحال و راضی نبودند اما ناظم الشریعه با ایجاد فضای دوستانه و رقابتی در تیم ملی، یکی از ضلع های موفقیت تیمش را پررنگتر کرده است.

*ریکاوری مناسب بازیکنان در اوج خستگی بعد از لیگ

در کنار عوامل بالا از نحوه ریکاوری بازیکنان تیم ملی هم نمی توان به راحتی گذشت. بازیکنان ملی پوش چند ماه متوالی و فشرده در لیگ برتر بازی کرده بودند و همین فشردگی و خستگی باعث مصدومیت چند ملی پوش از جمله حمید احمدی شد. با این حال کادر فنی تیم ملی که برنامه های ریکاوری را از جام جهانی گذشته و با شیوه های جدید و به روز انجام می داد، در این دوره از جام ملتها هم همان برنامه را ادامه داد تا اهمیت نحوه ریکاوری یکبار دیگر خودش را نشان بدهد.

* کمیته فنی و فوتسال پیگیر بازی های تدارکاتی

در کنار تمام انتقاداتی که به کمیته فوتسال در خصوص نحوه برگزاری لیگ و ضعف های آن وارد است، می توان به پیگیری این کمیته و همچنین کمیته فنی برای برگزاری مسابقات دوستانه اشاره کرد. کمیته فنی چند ماه پیش توانست تورنمنت اصفهان را با حضور قزاقستان، روسیه و آذربایجان فراهم کند تا خیال ناظم الشریعه برای برگزاری بازی های تدارکاتی پیش از جام ملتهای آسیا تا حد زیادی راحت شود. این کمیته همچنین بلافاصله بعد از لغو سفر به کشور اسلوونی، با رایزنی با کشور آذربایجان موفق شد تیم ملی را برای برگزاری بازی راهی این کشور کند.