دست تمام جناح‌ها و مردم را برای حفظ وحدت می‌بوسم

رئیس‌جمهور تأکید کرد باید به دنیا نشان دهیم سختی و مشکلات را تحمل می‌کنیم اما استقلال و آزادی و اسلامیت نظام را معامله نمی‌کنیم.  حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در نشست هم‌اندیشی مدیران اجرایی سراسر کشور با تأکید بر حفظ وحدت در داخل کشور در شرایط کنونی گفت: نمی‌شود که ما در برابر آمریکا بایستیم و […]

1 (2)

رئیس‌جمهور تأکید کرد باید به دنیا نشان دهیم سختی و مشکلات را تحمل می‌کنیم اما استقلال و آزادی و اسلامیت نظام را معامله نمی‌کنیم.  حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در نشست هم‌اندیشی مدیران اجرایی سراسر کشور با تأکید بر حفظ وحدت در داخل کشور در شرایط کنونی گفت: نمی‌شود که ما در برابر آمریکا بایستیم و اختلافات درونی خودمان را نیز ادامه بدهیم. یکی بگوید برجام خیلی خوب بود، یکی بگوید برجام بسیار بد بود، یکی بگوید برجام هیچ بود و … آیا الان زمان این حرف‌ها است؟

وی افزود: البته می‌شود ما در داخل روبه‌روی هم بایستیم و با هم دعوا کنیم این هم می‌شود که یک عده‌ای مطالبات مردم را هر روز بالاتر ببرند. می‌شود هم گفت شرایط بسیار عادی است. چرا ارز اینچنین و چرا سکه آنچنان است و چرا بازار اینگونه است و مطالبات مردم بالا برده شود می‌توانیم دعوای داخلی را بیشتر کنیم، می‌توانیم به دولت توهین کنیم و خدای ناکرده دولت هم به دیگران توهین کند، خوب نتیجه چه می‌شود. نتیجه این می‌شود که این مقاومت ما با بالاترین هزینه برای مردم ایران و بالاخص برای فقرا و برای اقشار کم درآمد همراه باشد و مردم بیشترین هزینه را پرداخت کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما در تاریخ باید در برابر ملت، وجدان‌مان و در برابر خدا پاسخگو باشیم، اظهار داشت: اینکه ما در مقابل هم بایستیم و به هم نیش و کنایه بدهیم نتیجه‌اش ایستادگی ملت در برابر آمریکا با بالاترین هزینه است و هزینه‌ بالایی را با این روش پرداخت خواهیم کرد وضع ما، اقتصاد و فرهنگ ما بدتر و وحدت‌مان شکننده‌تر و افتراق‌مان بیشتر و شکاف میان ملت بیشتر می‌شود.

روحانی خاطرنشان کرد:‌ راه دیگر این است که در برابر آمریکا تسلیم نمی‌شویم، عزت تاریخی و ملی‌مان را حفظ می‌کنیم و در این مبارزه اراده‌ها آمریکا را به زانو درمی‌آوریم و ملت ایران مثل همیشه تاریخ سربلند خواهد بود و زورگویان و قلدرمآبانه خواهند فهمید که راه غلط و اشتباهی را انتخاب کردند.

رئیس جمهور اظهار داشت: امروز رئیس جمهور دست همه را می‌بوسد. در برابر تمام جناح‌ها و مردم حتی آنهایی که تا امروز بدترین اهانت‌ها را به دولت کرده‌اند خم می‌شوم. من دست آنها را هم می‌بوسم. امروز روز به اهتزاز درآوردن پرچم عزت و عظمت ملت ایران است. ما باید به دنیا نشان دهیم که سختی‌ها و مشکلات را تحمل می‌کنیم اما استقلال‌ و آزادی، و مردم‌سالاری‌ و جمهوریت و اسلامیت نظام و دین و فرهنگ‌مان را معامله نمی‌کنیم.

* دولت از مشکلات نمی‌ترسد

رئیس جمهور اظهار داشت: دولت می‌ایستد اگر کسی فکر می‌کند دولت می‌ترسد و استعفا می‌دهد و کنار می‌دهد اشتباه می‌کند.روحانی خاطرنشان کرد: همه ما در کنار هم در آخرین روز دولت دوازدهم به عهدمان وفا می‌کنیم ما به مردم وعده دادیم و امانتدار مردم هستیم و من تا پای جان و آبرو و حیثیت با افتخار می‌ایستم. هیچ ترس و هراسی هم نداریم اما شرط این کار این است که اول ما دولتی‌ها فشار را تحمل کنیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: اگر مردم در شرایط جدید باید صرفه‌جویی کنند، ما باید به عنوان دولت شروع‌کننده باشیم.نمی‌شود که سفرهای خارجی ما شرکت‌های ما در سال 97  با سال 96 و 95 یکی باشد. اگر ما در سال 96 در قالب یک هیأت پنج نفره به خارج می‌رفتیم امروز این هیأت باید به دو نفر تقلیل یابد. اگر در سال 96 کارمان را در عرض یک هفته انجام می‌دادیم امروز باید آن را دو روزه انجام بدهیم. اگر با بلیت فرست کلاس یا تجاری می‌رفتیم امروز باید با بلیت اکونومی برویم. باید شرایط ما عوض شود و مردم باید این را ببینند. ببینند که ما را از خودمان صرفه‌جویی را آغاز کرده‌ایم.

* چهار برنامه ویژه

رئیس جمهور اظهار داشت:‌ ما امروز باید برنامه خاص و ویژه‌ای حداقل در چهار، پنج مسئله مدنظر قرار دهیم. موضوع اشتغال، مبارزه با فقر، تنظیم بازار و تولید چهار رکنی است که اگر درست در مورد آنها کار کنیم موفق می‌شویم.

روحانی خاطرنشان کرد:‌ در شرایط سخت بیکاری فشارش مضاعف است اگر فرد بیکار تا دیروز فشاری را تحمل می‌کرده از امروز فشار بیشتری را متحمل خواهد شد. وی افزود: اگر ما بخواهیم با سبک کاری سال 96 کشور را اداره کنیم باید بدانیم که ناموفقیم ما باید شرایط جدید را مدنظر قرار دهیم. وزیر کار باید هر ماه در دولت بگوید که برای اشتغال چه کاری کرده است. وزیر مسکن باید بگوید که برای اشتغال چه کار کرده است. ما می‌توانیم در بخش صنعت ساختمان اشتغال ایجاد کنیم.روحانی اضافه کرد: اگر ببینم بخشی، زمینی بدون استفاده را واگذار نکرده در سال 97 حتماً بدانید این زمین را از آن دستگاه خواهیم گرفت، ما همه باید به میدان بیاییم، باید  اشتغال را درست کنیم.

* ما می توانیم

وی افزود: ما باید تولیدمان را به حرکت در آوریم، من به همه تولیدگران سراسر کشور می‌گویم و به همه کارآفرینان، پشتیبانان آنها، بانک‌ها، واردکنندگان و صادرکنندگان می‌گویم ما امروز می‌توانیم تولیدمان را به حرکت در بیاوریم با تعهدی که من می‌کنم که مواد اولیه کارخانجات تولیدی که از خارج باید وارد شود تعهد می‌کنیم به قیمت ارز رسمی، ارز در اختیار او قرار دهیم و این تعهد ما است. من از همه تولیدگران خواهش می‌کنم در صف مقدم در کنار دولت بیایند، بازار در کنار ما بیاید، ما در کنار آنها می‌رویم، تولیدکنندگان و کارآفرینان در کنار ما بیایند.

* کاندیداها توقع مردم را افزایش ندهند

روحانی تصریح کرد: آنهایی که می‌خواهند بعداً و سال آینده برای مجلس کاندیدا شوند در استان‌ها و شهرستان‌ها تبلیغاتشان را خیلی زود شروع کرده‌اند و توقعات مردم را بالا می‌‌برند استانداران و فرمانداران مصاحبه کنند و به مردم بگویند سوءاستفاده نکنند و بفهمند در این شرایط کشور اگر راه دیگری را انتخاب کردند مردم به آنها رأی نمی‌دهند این کار وظیفه ما است همه به میدان بیاییم و آن را انجام دهیم.

وی گفت:‌ ما توقعاتمان را پایین بیاوریم و همزمان تولید را بالا ببریم. من از مردم سؤال می‌کنم مردم عزیز، سروران ما، ولی‌نعمتان ما که ما خادم شما هستیم شما به ما بگویید که راه چیست؟ باید همه ما به تولید کمک کنیم و همه به تولید داخلی کمک کنیم، امروز یک فرصت برای تولید داخلی است، وقتی ما دهها و صدها قلم کالای مصرفی را ممنوع می‌کنیم یعنی ایجاد فرصت برای تولید داخلی.

رئیس جمهور یادآور شد: بیایید یک حرکت بزرگ در تولید ایجاد کنیم ما به حمایت تعهد می‌کنیم، من دیروز از قوه قضاییه خواهش کردم قوه قضاییه از فضای کسب و کار حمایت کند، مجلس از فضای کسب و کار حمایت کند. من قول می‌دهم هر چه لازم است در جلسه سران سه قوه تصویب خواهیم کرد و دنبال می‌کنیم. دیروز مقام معظم رهبری یک جمله‌ای به من فرمودند که شما مصوبات این دو جلسه را تصویب کردید و برای من فرستادید و صبر کردید تا من تأیید کنم هر چه تصویب می‌کنید همان لحظه ابلاغ کنید و من از شما حمایت می‌کنم.

* مدیران با گرانی مقابله کنند

وی ادامه داد: تنظیم بازار امروز به عنوان یک وظیفه بزرگ است، قیمت‌گذاری یک مرکزیت خواهد داشت یک جا قیمت تعیین می‌کند و محصولاتی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد اولین وظیفه، وظیفه دولتی‌هاست و شرکت‌های دولتی؛ شما باید کنترل کنید، استانداران، فرمانداران، بخشداران؛ مدیر کل‌ها و فرمانداران در همه سطوح خودمان باید نظارت کنیم و بالای سر آن بایستیم، نگذاریم جنس گران شود.

* مدیران به با مردم حرف بزنند

روحانی ادامه داد: من خواهش می‌کنم همه فرهیختگان، دانشگاهیان، هنرمندان، آنهایی که مراجع اجتماعی هستند، تمام ورزشکاران به حمایت بیایند. امروز روزی نیست که چه ما و چه دیگران دنبال حاشیه‌سازی باشیم، من خواهش می‌کنم تمام دستگاه‌های دولتی با مردم مرتب حرف بزنید و از مردم کمک بگیرید اما به حاشیه‌ها جواب ندهید آنچه مربوط به اقتصاد می‌شود خوب جواب دهید چون روی اعتماد و زندگی مردم مؤثر است؛ حالا در فضای مجازی خوشی و تفریح می‌کنند و ممکن است یک مسئولی را با یک زبانی برخورد کنند نرنجیم مهم نیست مردم خودمان هستند اما اگر کسی می‌خواهد اخلال کند و تشویش افکار عمومی کند و آنها را ناامید کند پاسخ دهیم، روابط عمومی‌ها امروز یک مسئولیت سنگین‌تری بر دوش دارند. همان لحظه که حرفی گفته می‌شود و نارواست آنی پاسخ و جواب دهیم. مردم بدانند و وقتی مردم بدانند حمایت می‌کنند و در کنار ما می‌آیند.

رئیس جمهور اظهار داشت: باید ما به مردم بگوییم که مخصوصا در ابتدای سال 97 به چه کسی و با چه قیمتی و برای چه کالایی ارز داده‌ایم و فرد مورد نظر چه مقدار کالا وارد می‌کند. وی افزود:ما در برابر فشارهای بیرون نباید عصبانی شویم و نباید عجله کنیم و نباید سست شویم بلکه باید قاطع و محکم ایستادگی کنیم، من شک ندارم که اگر همه باهم باشیم و با تدبیر عمل کنیم و در کنار هم باشیم از این وضعیت عبور می‌کنیم.