در جریان هجدهمین اجلاس شورای همکاری‌های تجاری اتاق‌های بازرگانی حاشیه دریای خزر

هجدهمین اجلاس شورای همکاری‌های تجاری اتاق‌های بازرگانی حاشیه دریای خزر icbc صبح روز دوشنبه در شهرستان بابلسر استان مازندران آغاز شد. در این مراسم عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی استان مازندران ضمن خیرمقدم به‌تمامی حاضران به اهداف برگزاری این اجلاس و تأثیر آن در بهبود روابط تجاری و مبادلات اقتصادی کشورهای […]

هجدهمین اجلاس شورای همکاری‌های تجاری اتاق‌های بازرگانی حاشیه دریای خزر icbc صبح روز دوشنبه در شهرستان بابلسر استان مازندران آغاز شد. در این مراسم عبدالله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی استان مازندران ضمن خیرمقدم به‌تمامی حاضران به اهداف برگزاری این اجلاس و تأثیر آن در بهبود روابط تجاری و مبادلات اقتصادی کشورهای حاشیه خزر پرداخته و گفت: این اجلاس از 23 سال قبل راه‌اندازی شده است. وی در ادامه به‌ضرورت ارزیابی عملکرد این اجلاس اشاره‌کرد و افزود: دریای خزر دارای ظرفیت‌های زیادی است که تاکنون به آن‌ها توجه جدی نشده است. وی افزود : اگر از دریای خزر به‌درستی استفاده ‌شود، هیچ تحریمی اثرگذار نخواهد بود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی استان مازندران همچنین در ادامه گفت: نتوانستیم از ظرفیت اجلاس برای حل مشکلات تجارت منطقه‌ای استفاده کنیم.در همین راستا ضرورت دارد تا از این توان منطقه‌ای برای ایجاد بازارهای تجاری میان کشورهای عضو بهره بیشتری ببریم. وی ابراز امیدواری کرد تا این اجلاسیه بتواند مشکلات پیش روی گسترش روابط تجاری و اقتصادی کشورهای حوزه دریای خزر را بردارد.

رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه نیز به‌عنوان سخنران بعدی مراسم گفت: در این اجلاس پنج کشور حاشیه خزر هستیم اما کشورهای دیگری را می‌توانیم به‌عنوان دوستان این اجلاس به عضویت درآوریم. تیزهوش تابان رقم صادرات به روسیه را نامطلوب دانست و ادامه داد: می‌توان به صادرات 10 میلیارد دلاری با یک برنامه‌ریزی خوب رسید و مبادلات حاشیه خزر را افزایش داد. وی همچنین گفت: پیمان‌نامه اوراسیا مورد موافقت قرارگرفته است و اگر مجلس مصوب کند، می‌توانیم با این کشورها ارتباط بهتری داشته باشیم. رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه تصریح کرد : باید با تهاتر و شیوه‌های جدید مبادلات اقتصادی را افزایش دهیم تا تحریم‌ها اثر نداشته باشد. تیزهوش تابان افزود: راه‌اندازی سرای تجاری ایرانیان در استراخان حدود یک سال و نیم افتتاح‌شده و امورات آن را در خصوص یک شبکه مویرگی صادرات و واردات پیگیری کنیم.

نماینده بازرگانی روسیه در ایران سخنران دیگر هجدهمین اجلاس شورای همکاری‌های تجاری اتاق‌های بازرگانی حاشیه دریای خزر icbc بود. رستم ژیکانشین در این مراسم با تأکید بر برقراری روابط دوجانبه و چندجانبه و ایجاد فضای ارتباطی گفت: روسیه و ایران علی‌رغم فشارهای امریکا دارای روابط مناسبی هستند و این ارتباط در سال 2018 دو درصد افزایش‌یافته است. وی در ادامه گفت: روسیه امیدوار است موافقتانه تشکیل منطقه از بین کشورهای اوراسیا و ایران زودتر به تصویب برسد. این سند فرصت جهش خوبی برای شرکت‌های روسی و ایران است و اکنون نیز های فرصت سرمایه‌گذاری خوبی میان دو کشور وجود دارد.

معاون اتاق بازرگانی آذربایجان هم در این مراسم بابیان اینکه دریای خزر فاکتور مهمی برای نزدیکی کشورها است گفت: اتاق‌ها و دولت‌ها باید نزدیک‌تر باهم کار کنند. مظاهیر  خاطرنشان کرد : مبادلات تجاری و آماری و توانایی شرکت‌ها باعث افزایش همکاری می‌شود. وی ادامه داد: کارفرمایان آذربایجان نه‌تنها در حوزه اتاق کار می‌کنند بلکه در کشور ما ساختارهای اقتصادی در حال رشد است. معاون اتاق بازرگانی آذربایجان تصریح کرد: پروژه جاده ابریشم در حال اتمام هست و این اتفاق باعث سهولت انتقال کالا از شرق به غرب می‌شود. همچنین قسمت دوم بندر باکو در حال احداث است و این مهم باعث افزایش روابط با کشورهای حاشیه خزر خواهد شد.

شکارین: پوتین علاقه‌مند به توسعه ارتباط تجاری با ایران است

در همین راستا ولادیمیر شکارین معاون استاندار ولگاگراد روسیه نیز ازعلاقه‌مندی پوتین به توسعه ارتباط تجاری با ایران خبرداده و گفت که سابقه تاریخی توسعه تجاری ایران و روسیه موجود است. وی با اشاره به اینکه افتخار بزرگی است که گام مهمی برای توسعه روابط دوستانه برداریم افزود: پوتین ایران را شریک مهم تجاری ایران می‌داندو سابقه تاریخی توسعه ارتباط تجاری ایران و روس مبین علاقه‌مندی به همکاری چندجانبه است. معاون استاندار ولگاگراد روسیه یادآور شد: همکاری بین منطقه‌ای یکی از عناصر اصلی ایران و روسیه است و روابط دوستانه قوی بین دو کشور وجود دارد. وی اضافه کرد: بر اساس نتایج این جلسه طرفین ایران و روس موافقت‌نامه‌های مناسب تجاری امضاء می‌کنند. شکارین افتتاح سرای تجاری ایران در ولگاگراد را یک رویداد بسیار مهم در توسعه ارتباطات اعلام کرد و افزود: مدیران شرکت‌های علاقه‌مند به توسعه همکاری ایران در ترکیب به ایران آمدند. وی ادامه داد: نمایندگان دانشگاه فنی ما در این همایش حضور دارند و حمایت لازم برای پروژه‌های روسی که سود متقابل به کشورها برساند را در دستور کار قرار می‌دهیم. وی اضافه کرد: مشکلات و موانع توسعه ارتباطات را موردبررسی قرار داده و به‌صورت ملی این موضوعات را موردبررسی قرار می‌دهیم. شکارین یادآور شد: همکاری بین استان‌های ما باید افزایش پیدا کند.

در ادامه رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: گسترش روابط با همسایگان حاشیه دریای خزر یکی از موضوعات مهمی است که باید پیگیری شود. شافعی با اعلام اینکه علاوه بر مراودات تجاری به لحاظ فرهنگی با کشورهای حاشیه دریای خزر نزدیکی خاصی داریم، تصریح کرد: باکمی تلاش می‌توانیم به مشترکات مناسبی دست پیدا کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: تجارت ما در حاشیه دریای خزر  ۷۰۰ میلیارد دلار است که این مقدار رقم مورد انتظار نیست و باید در این اجلاس چرایی این موضوع موردبررسی قرار گیرد و اگر موانعی وجود دارد بخش خصوصی دولت‌ها را مجاب به برداشتن موانع از سر راه توسعه تجاری کنند. وی اضافه کرد: نقش کشورهای حاشیه دریای خزر در توسعه جاده ابریشم باید به‌صورت پررنگ دیده شود. شافعی ادامه داد: اتاق‌های بازرگانی کشورها کمیته مشترک برای بررسی موانع تشکیل داده و برای رفع آن پیشنهادات خاص خودشان را ارائه کنند.

سفیر ایران در اسپانیا نیز به‌عنوان میهمان ویژه این مراسم گفت: کلیات پیوستن ایران به اتحادیه اورسیا در مجلس تصویب‌شده است که این اقدام می‌تواند زمینه کاهش تعرفه‌های تجاری بین کشورهای عضو را فراهم کند.حسن قشقاوی افزود: کلیات پیوستن ایران به اتحادیه اورسیا در مجلس تصویب‌شده است که این اقدام می‌تواند زمینه کاهش تعرفه‌های تجاری بین کشورهای عضو را فراهم کند. وی با اعلام اینکه بیشتر رؤسای کشورهای حاشیه دریای خزر از توسعه ارتباط با ایران استقبال می‌کردند، گفت: ظرفیت‌های تجاری و زیرساخت‌های مناسبی در استان مازندران وجود دارد.سفیر ایران در اسپانیا خاطرنشان کرد: نیازمندی‌های بسیار مناسبی در این کشور برای توسعه تجاری وجود دارد و علاقه‌مندی به توسعه تجاری وجود دارد.

 در ادامه وقار زینالوف معاون اتاق بازرگانی آذربایجان اظهار کرد: پروژه جاده ابریشم در کشور آذربایجان در حال اجراست و با اجرای این پروژه امکان انتقال کالاها وجود دارد. وی با اعلام اینکه در حال حاضر قسمت دوم احداث بندر باکو در حال انجام است، گفت: این پروژه زمینه توسعه روابط را دارد. معاون اتاق بازرگانی آذربایجان یادآور شد: توانایی شرکت‌ها باید بیشتر شود، هر چه مقدار تبادل بیشتر باشد، همکاری بیشتر می‌شود.

ولی‌الله نانواکناری رئیس مجمع نمایندگان مازندران دیگر سخنران این مراسم بیان کرد: از ظرفیت دریای خزر باید به‌صورت مناسب استفاده کرد. آلودگی دریای خزر یکی از نگرانی‌های جدی است که باید دراین‌ارتباط برنامه مدونی در دستور کار قرار دهیم. وی اضافه کرد: ظرفیت موجود در استان‌های شمالی کشور برای توسعه تجاری بسیار مناسب است اما حجم مبادلات تجاری با کشورهای حاشیه دریایی خزر مناسب نیست. رئیس مجمع نمایندگان مازندران خاطرنشان کرد: لازمه برون‌رفت از تحریم‌ها افزایش ظرفیت حجم مبادلات تجاری است. نانواکناری یادآور شد: مازندران قطب تجاری تولید گوشت سفید می‌تواند باشد، این موضوع در برنامه کاری متولیان قرارگرفته وباید بتوانیم بخشی از نیازمندی‌های کشورهای حاشیه دریایی خزر را تأمین کنیم.

احمد حسین زادگان استاندار مازندران  در این مراسم با اشاره بر اینکه تفاهم‌نامه‌ها،همایش‌ها و نمایشگاه‌های مختلفی برگزارشده است تأکید کرد: بخش خصوصی باید تحرک بیشتری داشته باشند تا از این ظرفیت استفاده شود.مازندران به‌اندازه یک کشور در همه حوزه‌ها ظرفیت دارد.

وی ادامه داد:آنچه باعث می‌شود که کشورهای منطقه واردات را به یکدیگر اختصاص ندهد،ریسک تجاری است . باید تلاش کنیم تا ریسک تجاری را کاهش دهیم.حمایت صندوق توسعه صادرات را به همین جهت فعال‌تر کردیم تا ریسک تجاری صادرکنندگان را کاهش دهند.

وی همچنین گفت: حذف موانع گمرکی،تعرفه‌های آزاد حمل نقل از موانع است . این اجلاس‌ها صرفاً همایش نباشد باید موافقت‌نامه‌ها پیگیری شود.

عدم برگزاری منظم این اجلاس نیز باعث کاهش کارایی آن شده است.

وی با اشاره به اینکه مازندران زیرساخت‌های لازم را برای ارتباط خوب با همه،کشورهای خزر دارد ادامه داد: با ولگاگراد ارتباط بهتری وجود دارد.بالای 80 درصد ظرفیت زیرساخت‌های همه  کشورهای حاشیه خزر بلااستفاده است.3 بندر موجود در استان مازندران دارای ظرفیت‌های کم‌نظیری است و ضرورت دارد دولت‌های منطقه به  توانمندی‌های اقتصادی استان‌های شمالی ایران موقعیت  توجه بیشتری کنند.

وی افزود:حدود 123 کالا و 3200 کارخانه در استان وجود دارد که قابل‌رقابت در بازارهای بین‌المللی هستند.

در مازندران نیاز به یک هلدینگ سرمایه‌گذاری داشتیم که به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد تا نیازهای صادراتی و سرمایه‌گذاری استان مازندران تأمین شود. در حوزه فرهنگی_ گردشگری مراودات کمی با کشورهای همسایه داریم اما در کنار آن از  کشورهای عربی بیشتر توریست بیشتری داریم وی ادامه داد:مراودات فرهنگی _گردشگری این کشورها باید افزایش یابد تا شاهد افزایش مبادلات اقتصادی باشیم.