درخشش مازندرانی‌ها در جام یاشاردوغو ترکیه

در رقابت‌های جام یاشاردوغو ترکیه هر سه مدال تیم ملی ایران را مازندرانی‌ها کسب کردند تا شاهد درخشش مازندرانی‌ها در این مسابقات باشیم. رقابت‌های بین‌المللی کشتی آزاد جام یاشاردوغو ترکیه که جز سیستم رنکینگ اتحادیه جهانی کشتی نیز محسوب می‌شد روزهای ۵ تا ۷ مردادماه در شهر استانبول ترکیه برگزار شد و در پایان تیم […]

1

در رقابت‌های جام یاشاردوغو ترکیه هر سه مدال تیم ملی ایران را مازندرانی‌ها کسب کردند تا شاهد درخشش مازندرانی‌ها در این مسابقات باشیم. رقابت‌های بین‌المللی کشتی آزاد جام یاشاردوغو ترکیه که جز سیستم رنکینگ اتحادیه جهانی کشتی نیز محسوب می‌شد روزهای ۵ تا ۷ مردادماه در شهر استانبول ترکیه برگزار شد و در پایان تیم ایران توسط محمدباقر یخکشی، مهران نصیری و محمدجواد ابراهیمی در اوزان ۶۱، ۶۵ و ۹۲ کیلوگرم صاحب مدال طلا شد و علیرضا کریمی، مجتبی گلیج و یداله محبی در اوزان ۹۲، ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم به مدال نقره رسیدند.

تیم منتخب کشتی آزاد ایران با کسب 3 مدال طلا و 3 مدال نقره به کار خود در رقابت های جام یاشاردوغو ترکیه پایان داد و در این رقابت‌ها هر سه مدال تیم ملی ایران را مازندرانی‌ها کسب کردند تا شاهد درخشش بی‌نظیر مازندرانی‌ها در این مسابقات باشیم.

یخشکی، نصیری و ابراهیمی سه کشتی‌گیر مازندرانی در وزن‌های ۸۶، ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم صاحب مدال نقره شدند.

نتایج کشتی‌گیران مازندرانی و سایر کشتی‌گیران کشورمان در این مسابقات به شرح زیر است؛

در وزن ۵۷ کیلوگرم مهران رضازاده در دور نخست با نتیجه ۲ بر ۲ احمت پکر از ترکیه را مغلوب کرد وی در دور بعد و در مرحله یک چهارم نهایی مقابل ویکی از هند با نتیجه ۱۰ بر صفر شکست خورد و با توجه به شکست این هندی در دور بعد، رضا زاده از دور مسابقات کنار رفت و نهم شد.

در وزن ۶۱ کیلوگرم محمدباقر یخکشی پس از استراحت در دور اول در دور دوم با نتیجه ۵ بر ۴ روسلان قاسیم اف از آذربایجان را مغلوب کرد وی در دور سوم مقابل مهساد حسن اف از بلاروس با نتیجه ۱۱ بر یک به پیروزی رسید و به مرحله نیمه‌نهایی راه یافت.

یخکشی در این مرحله نیز با نتیجه ۳ بر ۲ از سد آندری بکرنیف از بلاروس گذشت و راهی دیدار فینال شد؛ وی در این دیدار با نتیجه ۸ بر ۲ ساندیپ تومار از هند را مغلوب کرد و صاحب مدال طلا شد.

در وزن ۶۵ کیلوگرم مهران نصیری در دور نخست با توجه به حاضر نشدن گئورگ کولایف از بلاروس به پیروزی رسید وی در دور بعد نیز با نتیجه ۱۰ بر صفر آندری سویارد از اوکراین را مغلوب کرد و راهی مرحله یک چهارم نهایی شد، نصیری در این مرحله مقابل مسعود نیازی از هلند با نتیجه ۱۰ بر صفر به برتری رسید و راهی مرحله نیمه نهایی شد.

وی در این مرحله دولت نیاز بیکوف دارنده مدال برنز جهان و قهرمان آسیا از قزاقستان را با نتیجه ۵ بر ۳ از پیش رو برداشت و راهی دیدار فینال شد،نصیری در دیدار نهایی علی رحیم زادا از آذربایجان را با نتیجه ۲ بر صفر مغلوب کرد و به مدال طلا دست یافت.

حسن مرادقلی دیگر نماینده کشورمان در وزن ۶۵ کیلوگرم پس از استراحت در دور نخست در دور دوم مقابل آمیت از هند با نتیجه ۳ بر یک پیروز شد و در مرحله سوم نیز نیروهان اسکرابین از بلاروس را با نتیجه ۶ بر ۲ مغلوب کرد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت اما در این مرحله مقابل علی رحیم زادا از آذربایجان با نتیجه ۴ بر ۳ شکست خورد و به دیدار رده بندی رفت. مرادقلی در این دیدار نیز مقابل مادیار بورخان از قزاقستان با نتیجه ۱۴ بر ۹ مغلوب و پنجم شد.

در وزن ۷۰ کیلوگرم یونس امامی پس از استراحت در دور نخست در دور دوم مقابل حیدر یاووز از ترکیه با نتیجه ۱۰ بر صفر به پیروزی رسید.

وی در دور بعد الیاس ژومای از قزاقستان را با نتیجه ۱۰ بر ۲ مغلوب کرد و راهی مرحله نیمه‌نهایی شد. امامی در این مرحله مقابل باجرانگ قهرمان آسیا از هند در یک کشتی نزدیک با نتیجه ۱۰ بر ۱۰ مغلوب شد و به دیدار رده‌بندی رفت، وی در دیدار رده‌بندی نیز مقابل مصطفی کایا از کشور ترکیه با نتیجه ۱۲ بر ۵ شکست خورد و پنجم شد.

در وزن ۷۴ کیلوگرم سعید داداش‌پور در دور اول مقابل موهامت دمیر از  ترکیه با نتیجه ۲ بر یک پیروز شد، وی در دور بعد جیتندر از هند را با نتیجه ۷ بر ۵ مغلوب کرد و راهی مرحله نیمه‌نهایی شد. داداش‌پور در این مرحله مقابل فرانک چامیزو قهرمان جهان و دارنده مدال برنز المپیک (۷۰ کیلوگرم) از کشور ایتالیا با نتیجه ۶ بر صفر شکست خورد و به دیدار رده‌بندی رفت. وی در این دیدار با نتیجه ۴ بر ۴ مغلوب نورلان بکژانوف از قزاقستان شد و به مقام پنجم رسید.

در وزن ۹۲ کیلوگرم محمدجواد ابراهیمی در دور اول با نتیجه ۶ بر ۵ از سد حاجی رجب اف از بلاروس گذشت.وی در دور دوم مقابل اسلام عزیزاف از قزاقستان با نتیجه ۱۳ بر ۲ به برتری رسید و به مرحله نیمه نهایی راه یافت. ابراهیمی در این مرحله با توجه به حضور نیافتن سردار بوکه از کشور ترکیه به پیروزی رسید و راهی دیدار فینال شد. وی در دیدار پایانی در یک کشتی نزدیک با نتیجه ۲ بر ۲ از سد علیرضا کریمی گذشت و به مدال طلا دست یافت.

علیرضا کریمی دیگر نماینده کشورمان در وزن ۹۲ کیلوگرم پس از استراحت در دور نخست در دور دوم با نتیجه ۱۰ بر صفر لیوبومیر ساگالیوک از اوکراین را مغلوب کرد و راهی مرحله نیمه نهایی شد وی در این مرحله مقابل ایوان یانکوفسکی از کشور بلاروس با نتیجه ۱۰ بر صفر به پیروزی رسید و به دیدار فینال راه یافت. کریمی در دیدار نهایی مقابل  ابراهیمی با نتیجه ۲ بر ۲ شکست خورد و به مدال نقره رسید.

در وزن ۹۷ کیلوگرم مجتبی گلیج در دور اول با توجه به حاضر نشدن مامد ابراگیم اف از قزاقستان به پیروزی رسید وی در دور دوم با نتیجه ۱۱ بر صفر فاتح یاشارلی از کشور ترکیه را از پیش رو برداشت و راهی مرحله نیمه نهایی شد. گلیج در این مرحله مقابل والری آندریتسف دارنده مدال نقره المپیک و برنز جهان از اوکراین با نتیجه ۷ بر صفر به برتری رسید و راهی دیدار فینال شد. وی در دیدار پایانی مقابل اصلان بک آلبروف دارنده مدال برنز جهان از کشور آذربایجان با نتیجه ۱۰ بر صفر شکست خورد و صاحب مدال نقره شد.

علیرضا گودرزی دیگر نماینده کشورمان در وزن ۹۷ کیلوگرم در دور نخست مقابل مورازی مچدلیدزه از اوکراین با نتیجه ۷ بر صفر به پیروزی رسید. وی در دور دوم در مصاف با کایل اسنایدر قهرمان جهان و المپیک از آمریکا با نتیجه ۱۰ بر صفر شکست خورد و با توجه به شکست ۳ بر ۳ اسنایدر مقابل اصلان بک آلبروف دارنده مدال برنز جهان از کشور آذربایجان در مرحله نیمه نهایی، گودرزی از دور رقابت ها کنار رفت و هشتم شد.

در وزن ۱۲۵ کیلوگرم یدالله محبی در دور نخست مقابل اونگور رمضان از ترکیه با نتیجه ۱۱ بر صفر پیروز شد. وی در دور بعد با نتیجه ۷ بر صفر دانیلو کارتاوی از اوکراین را مغلوب کرد و راهی مرحله نیمه نهایی شد. محبی در این مرحله مقابل حسین جلولیک از ترکیه با نتیجه ۱۴ بر ۳ به پیروزی دست یافت و به دیدار فینال رفت. وی در این دیدار مقابل الکساندر خوتسیانیوسکی از اوکراین با نتیجه ۹ بر ۶ مغلوب شد و به مدال نقره رسید.

رده‌بندی تیمی: ۱- آمریکا ۱۵۰ امتیاز ۲- ایران ۱۴۶ امتیاز ۳- ترکیه ۱۲۵ امتیاز ۴- آذربایجان ۱۲۱ امتیاز ۵- اوکراین ۱۱۷ امتیاز