داروی احتمالی کرونا و بروز مشکلات چشمی

بعد از انجام آزمایشاتی بر روی داروی «هیدروکسی کلروکین» (HCQ) در جهت درمان بیماری کووید ۱۹، حال محققان به گزارشات متناقضی در مورد کارآیی این دارو دست یافته اند. اگرچه داروی HCQ یکی از ایمن ترین داروهای مورداستفاده برای اختلالات خود ایمنی و روماتیسمی مزمن است، اما گزارشات موجود در مورد تأثیرات سمی احتمالی این […]


بعد از انجام آزمایشاتی بر روی داروی «هیدروکسی کلروکین» (HCQ) در جهت درمان بیماری کووید ۱۹، حال محققان به گزارشات متناقضی در مورد کارآیی این دارو دست یافته اند.

اگرچه داروی HCQ یکی از ایمن ترین داروهای مورداستفاده برای اختلالات خود ایمنی و روماتیسمی مزمن است، اما گزارشات موجود در مورد تأثیرات سمی احتمالی این دارو، به خصوص برای شبکیه چشم وجود دارد.

مهم‌ترین فاکتور پرخطر بروز مسمومیت شبکیه‌ای مرتبط با HCQ، مصرف دوز بالاتر و مدت طولانی‌تر این دارو است.

در حال حاضر هیچ اجماعی در مورد دوز مناسب HCQ در درمان بیماری کووید ۱۹ وجود ندارد، اما گزارشات اولیه حاکی از آن است که دوز مصرفی ۶۰۰-۸۰۰ mg در روز برای مدتی کوتاه (معمولاً بیش از ۱۰ روز نباشد) ممکن است برای درمان مطلوب باشد.

برآوردها نشان می‌دهد شیوع مسمومیت شبکیه‌ای ناشی از مصرف HCQ در زمان مصرف طولانی مدت دارو ۷.۵ درصد است.

تحت نظر بودن بیماران از لحاظ ابتلاء به این مشکل حائز اهمیت است چراکه این آسیب غیرقابل بازگشت است. این آسیب می‌تواند منجر به نابینایی شود.

محققان تاکید می‌کنند در صورت تأیید مصرف طولانی مدت HCQ به منظور درمان کووید ۱۹، ارزیابی شبکیه چشم باید در نظر گرفته شود.