خطر در کمین بیماران مبتلا به هپاتیت c

در حالی که وزارت بهداشت طی دو ماه گذشته خبر از رفع کمبود آمپول ایمونوگلوبین هپاتیت B در کشور داده بود ولی اکنون نه تنها این مشکل هنوز پا برجا است بلکه کارخانه‌ تولید داروی هپاتیت C نیز به دلیل سوء مدیریت تعطیل شده است. 6 مرداد روز جهانی هپاتیت است و کم‌کم به این […]

1

در حالی که وزارت بهداشت طی دو ماه گذشته خبر از رفع کمبود آمپول ایمونوگلوبین هپاتیت B در کشور داده بود ولی اکنون نه تنها این مشکل هنوز پا برجا است بلکه کارخانه‌ تولید داروی هپاتیت C نیز به دلیل سوء مدیریت تعطیل شده است.

6 مرداد روز جهانی هپاتیت است و کم‌کم به این روز نزدیک می‌شویم روزی که برای توجه هرچه بیشتر به این بیماری و ریشه‌کنی آن در نظر گرفته شده است. برنامه‌های شبکه هپاتیت ایران در این زمینه طی سال‌های گذشته با موفقیت همراه بوده و اقدامات گسترده‌ای در کشور انجام شده است.

بیماری جدی است و خطرناک و به دلیل امکان انتقال آن، تلاش برای کنترل و ریشه‌کنی آن در کشور مد نظر بوده است اما از ابتدای سال 97 شبکه هپاتیت کشور از کند شدن روند ریشه‌کنی و مقابله با هپاتیت خبر داده است که ابتدا کمبود آمپول ایمونوگلوبین مطرح شد، کمبودی که به دلیل آن سید موید علویان، رئیس شبکه هپاتیت، در اردیبهشت‌ماه نامه‌ای به وزیر بهداشت نوشت و  خواستار رفع هرچه سریع‌تر این مشکل شد.

* هپاتیت B در کمین نوزادان

سید موید علویان رئیس شبکه هپاتیت ایران، در خصوص نایاب شدن آمپول ایمونوگلوبولین اختصاصی هپاتیت B ، گفت: ما از این دریچه به هپاتیت B نگاه می کنیم که در طول 25 سال اخیر، هپاتیت B در کشور کاهش پیدا کرده و دلیل آن هم فعالیت های خوب وزارت بهداشت در تامین واکسن های هپاتیت B برای افراد نیازمند به این واکسن مانند نوزادان، افراد پرخطر، پزشکان، پرستاران و…، است.

وی با عنوان این مطلب که تا امروز واکسن هپاتیت B به 35 میلیون ایرانی تلقیح شده است، تاکید کرد: به همین دلیل شیوع بیماری طی سال های اخیر کاهش داشته است. اما نکته اینجاست که در حدود 2 درصد از زنان باردار در کشور هپاتیت B دارند.

به گفته علویان، مادران بارداری که دارای هپاتیت B هستند، در طول بارداری بیماری به جنین منتقل نمی‌شود، طبق پروتکل های جهانی و پروتکل ایران و همچنین مصوب وزارت بهداشت و شبکه هپاتیت ایران، همه زنان باردار باید از نظر هپاتیت B مورد آزمایش قرار بگیرند. اگر هپاتیت B در زن بارداری مثبت بود، باید در بدو تولد علاوه بر واکسنی که شبکه بهداشت به تمام کودکان تزریق می کند، ایمونوگلوبولین اختصاصی نیز تلقیح شود.

*سوء مدیریت علت کمیاب شدن دارو

حالا دو ماه از نامه سید مؤید علویان، رئیس شبکه هپاتیت ایران به وزیر بهداشت می‌گذرد ولی گویا مشکل نه تنها رفع نشده بلکه به شدت آن نیز افزوده شده است به طوری که امروز سید موید علویان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از کمبود جدی آمپول ایمونوگلوبین هپاتیت B در کشور خبر داد و گفت:مسئولان در خواب هستند و هنوز بیدار نشده‌اند. مشکلات حوزه ما برطرف نشده است.آمپول ایمونوگولوبین  برای مادران باردار بسیار ضروری است که از ابتدای سال نایاب شد. اگر این آمپول وجود نداشته باشد، نوزادی که مادرش هپاتیت B دارد ممکن است تا 10 درصد به بیماری دچار شود.

رئیس شبکه هپاتیت ایران، افزود: تصور کنید مادرِ باردار، هپاتیت B دارد، استرس حاملگی و زایمان دارد، استرس این را دارد که فرزندش مبتلا شود، و در این شرایط این آمپول نیز در دسترس او نباشد.

*مشکلات دارویی ناشی از سوءمدیریت است

وی افزود: صنعت دارویی به دلیل مشکل کمبود نقدینگی دچار مشکل شده و شرکت‌ها دریافتی خود را دیر از  بیمه‌ها می‌گیرند. داستان تحریم‌ها در این زمینه مطرح نیست و به نظرم همه چیز به سوءمدیریت بازمی‌گردد. واردات مواد اولیه بسیاری از داروها دچار مشکل شده و وزارت بهداشت برنامه منسجمی ندارد این در حالی است که وزیر بهداشت در مراسم رؤسای دانشگاهی اعلام کردند که مسئولین بهداشت و درمان کشور باید به فکر باشند ولی متأسفانه برخی به اهمیت این مسأله واقف نیستند.

*تعطیلی کارخانه تولید داروی هپاتیت c

رئیس شبکه هپاتیت ایران با بیان اینکه کنترل هپاتیت B و ریشه‌کنی هپاتیت C در کشور دچار مشکل شده است، گفت: مواد اولیه برای این داروها دیر به کشور می‌آید و متأسفانه یک کارخانه نیز که تولید داروی هپاتیت C داشت تعطیل شده و تا شش ماه آینده در صورتی که چاره‌ای اندیشیده نشود دچار مشکلات بیشتری خواهیم شد. علویان تصریح کرد: عدم کنترل هپاتیت B و عدم ریشه‌کنی هپاتیت C و هزینه‌های بیشتر در آینده از جمله عواقب بی‌توجهی به این مسأله است و باید هر چه سریعتر تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شود. وی عنوان کرد: یک میلیون و 400 هزار نفر در کشور مبتلا به هپاتیت B شناسایی شده و تا سال 1410 بنا داریم جلوی موارد جدید را بگیریم در مورد هپاتیت C نیز 186 هزار نفر مبتلا هستند که 10 هزار نفر درمان شده و 176 هزار نفر درمان نشده و نیاز به دارو دارند. همچنین تلاش می‌کنیم که سالانه 10 تا 12 هزار نفر مبتلا به هپاتیت C را درمان کنیم ولی اگر دارو نباشد به این موفقیت دست نخواهیم یافت.

*وعده‌هایی که محقق نمی‌شود

این درحالی است که در اردیبهشت ماه امسال کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و داروگفت: این دارو در حال برچسب‌گذاری به میزان کمبودهایی که ایجادشده بوده و کار ترخیص آنها به زودی صورت می‌گیرد و اوایل هفته آینده این آمپول در داروخانه‌ها توزیع می‌شود.وی با بیان اینکه تحولات ارزی سبب تأخیر در ثبت سفارش این دارو شده بود، گفت: کمبود مقطعی بوده و مردم جهت اطلاع از اینکه کدام داروخانه ایمونوگلوبین هپاتیت B را دارد با سامانه 190 تماس بگیرند. اما اکنون بیش از دو ماه از این گلایه مردمی می‌گذرد ولی هنوز نه تنها اقدامی صورت نگرفته بلکه مشکلات دو چندان شده و علاوه بر آمپول ایمونوگلوبین، تولید داروی هپاتیت c هم با مشکل مواجه شده است که با توجه به عواقب این مسئله باید هرچه سریع‌تر اقدامات و تمهیدات لازم توسط وزارت بهداشت اندیشیده شود.