خزر بیمار است آن را نکُشید!

بهزاد پورمحمد: جای تأسف است، عده‌ای تنها به‌واسطه اینکه مشکل آب استان‌های هم‌جوار شمال کشور را حل کنند با دستورات غلط و غیرکارشناسانه، حیات دریای خزر یعنی نگین شمال کشور را به خطر می‌اندازند. درگیر و دار مشکلات متعدد کشور طی سال‌های اخیر، متأسفانه عده‌ای از مدیران غیرکارشناس با تصمیمات غلط و تنها برای حفظ […]

بهزاد پورمحمد: جای تأسف است، عده‌ای تنها به‌واسطه اینکه مشکل آب استان‌های هم‌جوار شمال کشور را حل کنند با دستورات غلط و غیرکارشناسانه، حیات دریای خزر یعنی نگین شمال کشور را به خطر می‌اندازند.

درگیر و دار مشکلات متعدد کشور طی سال‌های اخیر، متأسفانه عده‌ای از مدیران غیرکارشناس با تصمیمات غلط و تنها برای حفظ جایگاه و موقعیت شخصی خود، برای رفع برخی از مشکلات در یک نقطه از کشور دستوراتی داده‌اند که تبعات و اثرات سوء آن را مردم همان دیار یا سایر نقاط کشور در سنوات بعد دیده و حس کرده‌اند. شاید یک مدیر برای دل‌خوشی عده‌ای خوب حرف بزند و یا خوب دستور بدهد، ولی باید گفت به چه قیمتی؟!

باید به نمایندگان استان‌های شمالی کشور به‌خاطر همکلامی و حفظ حریم دریای نیل‌گون خزر دست‌مریزاد گفت، حرکت آن‌ها در صحن علنی مجلس در روز دوشنبه ۲۲ مهر ۹۸ قابل‌تقدیر است، امید داریم مسؤولان شمال کشور نیز قاطعانه از این حرکت حمایت کنند و نگران جایگاه خود نباشند، چون مردم با آن‌ها هستند. این کلام حق، یعنی حفظ و حراست از دریای خزر، خواسته قلبی تمام ملت ایران است.

جای سؤال است چرا باید سازمانی به‌نام سازمان حفاظت محیط زیست به‌جای “حفاظت” از محیط زیست طبیعی خزر با تصمیمات غلط و غیرکارشناسانه برخی افراد، باعث تصمیم غلط و صدمه‌ای جبران‌ناپذیر به دریای خزر شود؟ ظاهراً باید از نام سازمان حفاظت محیط زیست کلمه حفاظت را خود عزیزان بردارند؟!

در کنوانسیون‌های  منطقه‌ای و بین‌المللی، کشور ما ملزم به حفظ محیط زیست و ذخایر خزر است. چرا باید مشکل بحران و کمبود آب یک استان را با ایجاد بحرانی منطقه‌ای و بین‌المللی جدید در شمال ایران حل کنیم؟

باید از سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو که در حال حاضر سردمدار این تصمیم غلط هستند، پرسید چه جمعیتی از متخصصین و کارشناسان مطلع کشور این طرح را تأیید کرده‌اند. مگر نه این است که اکثر اساتید دانشگاهی، کارشناسان و متخصصین در سطح کشور (نه فقط استان‌های شمالی)، این تصمیم و اجرای این طرح را ضرری جبران ناپذیر برای کشور دانسته‌اند؟

ما نه قصد داریم زحمات و خدمات ارزشمند نیروهای مجموعه سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو در جاهایی که اقدامات موثری انجام داده‌اند، را زیر سوال ببریم، بلکه بخاطر کارهای خوب در هر منطقه از کشور از آن‌ها متشکریم، ولی وظیفه ما ارشاد مدیران‌شان است تا تصمیمات غلط مقطعی آن‌ها ضرر جبران‌ناپذیر به کشور وارد نکند.

طبع انتقال آب دریای خزر، ذهن ما را به طرح انتقال آب خلیج فارس به کویر ایران (یزد و کرمان) و یا بحران ایجاد شده سالهای اخیر بخاطر انتقال آب زاینده رود به یزد، هدایت می کند. طی 14 سال اخیر در زمانی که رئیس جمهور دولت قبلی و رئیس جمهور فعلی ایران از خطه سمنان است، عده ای مسئول مرکز نشین تنها برای بقای حکومت خود، حاضرند هر اقدام غیر کارشناسانه‌ای، از جمله صدمه به دریای خزر را انجام دهند، تا بمانند و حکومت کنند و با طرح موضوعاتی از این قبیل رابطه تاریخی و ماندگار مردم سمنان و استان‌های شمالی کشور را خدشه‌دار کنند.

پیشنهاد ما به عزیزان سازمان حفاظت محیط زیست، حفاظت از محیط زیست خزر که ما میراث‌دار گذشتگان هستیم، برای آیندگان است، نه حذف تدریجی و تخریب و از بین بردن محیط زیست طبیعی آن.

عزیزان! خزر بیمار است و زخم‌دیده، درد خزر را بیشتر و مرگ آن را قطعی نکنید، پیشنهاد ما به عزیزان وزارت نیرو، مهار و استحصال بهینه آب رودخانه‌های کشور و جلوگیری از سیلاب است، نه خزر فروشی.

ما نمی‌گوئیم این دو مرجع مهم کشور در حوزه وظیفه سازمانی خود برای شمال کشور که سفره ای رنگین برای کل کشور است، چه کرده‌اند، قضاوت با مردم. اما می‌توان گفت، چه کارهای بزرگی که دارای اهمیت بیشتری برای حفظ محیط زیست و منابع و ذخایر آبی این خطه از کشور و سایر مناطق کشور است، کمتر به آن توجه می‌کنند.

عزیزان راهکار رفع مشکل سمنان، یزد، کرمان، اصفهان، دریاچه ارومیه و …، تصمیمات آنی و غیر کارشناسانه نیست، مشکل این مناطق بررسی‌های خردمندانه و مدیریت صحیح بر حفاظت از محیط زیست و ذخایر آبی آن است.

تیم کارشناسی استان‌های شمالی کشور که شامل جمعی از اساتید، متخصصان و کارشناسان خبره هستند حاضرند اگر وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست نمی‌تواند مشکل آب استان ارزشمندی همچون سمنان و حتی مشکل سایر استان‌های کشور را حل کند، در خدمت این دو مرجع مهم کشور باشند، تا علاوه بر هدایت عزیزان، راهکارهای کارشناسانه تری را برای رفع مشکلات کشور در دو حوزه حفاظت از محیط زیست و مدیریت بهینه منابع آبی کشور، مهار و استحصال آب ارائه دهند، تا بحران در همان منطقه بحران زده حل شود، نه اینکه نه تنها بحران را حل نکنیم، بلکه با تصمیمات، دستورات و اقدامات غیر کارشناسانه، باعث ایجاد یک بحران منطقه‌ای جدید شویم.

نمایندگان استان‌های شمالی کشور در مجلس شورای اسلامی، که باید به اقدام روز دوشنبه ۲۲ مهر ماه سال ۹۸ آن‌ها در صحن علنی مجلس دست‌مریزاد گفت، همچون مردم نجیب و مهمان نواز شمال کشور که میزبان لایقی برای مهمانان و گردشگران سراسر کشور هستند و با دلی شکسته و دردمند و قلبی بزرگ و با سختکوشی فراوان، بر طرف کننده بسیاری از نیازهای اساسی کشور در دوران تحریم‌های خصمانه دشمن هستند، یک کلام واحد دارند که سفره الهی را از جلوی ما نکشید، بلکه شما هم بیاید سر سفره ما تا آن را حفظ کنیم و از این نعمت الهی درست و بهینه استفاده کنیم و شاکر خداوند متعال باشیم.

هر بار که هر مسؤول ملی به شمال کشور سفر می‌کند و هر بار که در مجلسی  یا محفلی در سطح ملی نامی از شمال کشور به میان می آید، مردم نجیب و ولایت‌مدار انتظار دارند تا حمایتی از دولتمردان ببینند، نه اینکه دردهای نهان آن‌ها را با تصمیمات غلط آشکار سازند و بر زخم کهن آن‌ها نمک بپاشند.