خرید تضمینی یا دور زدن برنجکار؟

حرف آنلاین- حسین زحمتکش: خبری مبنی بر ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی به سازمان تعاون روستایی مبنی بر خرید تضمینی برنج توسط سازمان تعاون روستایی دریافت کردیم. فلسفه خرید تضمینی حمایت از تولید و تولیدکنندگان داخلی است تا از ضرر و زیان کشاورز جلوگیری و موقعیت اراضی زراعی را در محصولات استراتژیک حفظ کند. نمایندگان مردم […]

حرف آنلاین- حسین زحمتکش: خبری مبنی بر ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی به سازمان تعاون روستایی مبنی بر خرید تضمینی برنج توسط سازمان تعاون روستایی دریافت کردیم. فلسفه خرید تضمینی حمایت از تولید و تولیدکنندگان داخلی است تا از ضرر و زیان کشاورز جلوگیری و موقعیت اراضی زراعی را در محصولات استراتژیک حفظ کند. نمایندگان مردم نیز سال 84 در مجلس شورای اسلامی طرحی را جهت تثبیت قیمت خرید تضمینی برنج با توجه به نرخ تورم تصویب کردند. کشاورزان مازندرانی که 40 درصد تولید برنج کشور را عهده دار هستند با امید به این قضیه که دیگر دسترنج ان ها به تاراج واسطه ها و دلالان نمی رود دل به این خرید تضمینی محصولشان دادند. اما این قانون در اجرای بی قانونی مسئولان کشور مهر باطل خورد و قیمت خرید تضمینی برنج هر سال نصف قیمت بازار توسط دولت اعلام می گردد.

*قیمتی که پاسخگوی برنجکاران نیست

در این خصوص از قنبری معاون وزیر جهاد کشاورزی  در مازندران که نهاد متبوعش از عوامل قیمت گذاری در خرید تضمینی برنج می باشد موضوع را جویا شدم.  معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه خرید تضمینی برنج در عمل صورت نمی گیرد، بیان داشت: قیمت خرید تضمینی برنج به حدی نیست که کشاورزان علاقمند به داد و ستد با دولت باشند. رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی، اظهار داشت: این قیمت گذاری توسط دولت صورت می گیرد ولی به علت برخی شاخصه ها در قیمت گذاری نتوانسته که پاسخگوی کشاورزان باشند.قنبری در پاسخ به سوال خبرنگار حرف مبنی بر اینکه چرا با علم به اینکه قیمت خرید تضمینی برنج نصف قیمت بازار است اما شروع خرید را به سازمان تعاون روستایی ابلاغ کرده اید، گفت: دولت به این نتیجه رسیده است که قیمت خرید تضمینی بسته به شاخص های موجود در این مقدار مناسب است.

*معاون وزیر از پاسخ طفره رفت

شایان ذکر است قیمت تمام شده تولید برنج بسته به اعلام رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در جلسه ای که با تولید کنندگان برنج استان داشت، دو دلار اعلام شد و این موضوع مورد تایید تشکل های صنفی و تولیدی برنج کشور و استان می نیز می باشد. زماینکه این موضوع را با قنبری معاون وزیر جهاد کشاورزی  در جریان گذاشتم و مصوبه قانونی مجلس را در میان گذاشتم وی با طرح این موضوع که با استاندار قرار ملاقات دارد و وقت کافی برای پاسخ ندارد از پاسخ به این موضوع طفره رفت.

حرف مازندران تا به حال در دو شماره متوالی پیگیر این مطالبه برنجکاران مازندرانی شده است که پاسخی از دستگاه های مربوطه دریافت نکرده است.

*واردات برنج سودی برای بانک ها

قنبری از مصرف سه میلیون تنی برنج کشور و واردات یک میلیون تنی در امسال خبر داد. این موضوع موجب اعتراض انجمن برنج ایران و برنجکاران مازندرانی شده است. دولت به جای آن که به سود واردات بیاندیشد قدری به سود کشاورزان خود فکر کند.جالب است که بانک ها طرح الزامی دولت در استمهال تسهیلات کشاورزی را رعایت نمی کنند از تسهیلات کشاورزی 18 درصد سود می گیرند اما در واردات برنج سرمایه گذاری های کلانی می کنند با دولت شریک می شوند و نهایتا سود های کلانی نیز به جیب می زنند!