خانطومان بهارانه عاشقان زینب(س)

استان مازندران بیش از 10هزار و 400 شهید در دوران دفاع مقدس تقدیم ایران اسلامی کرده است. مازندران با تقدیم حدود 40 شهید مدافع حرم، بیشترین نقش را در حفاظت از حرم خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در سوریه داشته است. خان طومانی نامی آشنا برای مازندرانی ها است، برای شهدای مدافع حرمی […]

استان مازندران بیش از 10هزار و 400 شهید در دوران دفاع مقدس تقدیم ایران اسلامی کرده است. مازندران با تقدیم حدود 40 شهید مدافع حرم، بیشترین نقش را در حفاظت از حرم خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در سوریه داشته است.

خان طومانی نامی آشنا برای مازندرانی ها است، برای شهدای مدافع حرمی که دلیرانه در دفاع از حرم حضرت زینب به شهادت رسیدند.

شهرک راهبردی خان‌طومان یکی از اصلی‌ترین راه‌های کمک‌ رسانی تکفیری ها به یکدیگر از شمال به جنوب استان حلب سوریه بود که در فاصله ۱۰ تا ۱۵ کیلومتری جنوب این شهر قرار دارد و به‌ خاطر نزدیکی به اتوبان حلب – دمشق در جنگ داخلی سوریه دارای اهمیت راهبری بود.

روایت رزمندگان مدافع حرم ایرانی حاکیست که روز جمعه هفدهم اردیبهشت ‌ماه 95 حدود سه هزار تکفیری با نقض آتش بس به خان ‌طومان یورش بردند و این شهرک استراتژیک را اشغال کردند.

 اردیبهشت سال 95 پس از نقض آتش بسی که با وساطت سازمان ملل در سوریه برپا شده بود، 13 تن از رزمندگان مازندرانی مدافع حرم در شهرک خان طومان سوریه به دست تکفیری ها به شهادت رسیدند که پیکر مطهر جمعی از آنان پس از دو سال به کشور بازگشت.

خان طومان شهرکی با جمعیت قریب به سه هزار نفر در فاصله بین ده تا پانزده کیلومتری جنوب حلب قرار دارد. این شهرک در شمال شهر الحاضر و در منطقه ای نزدیک به اتوبان حلب – دمشق نزدیک است.

در نبرد خان طومان سوریه شهیدان محمد بلباسی از قائمشهر، علی جمشیدی از نور، رضا حاجی‌زاده از آمل، حسن رجایی‌فر و سید رضا طاهر از بابل، سیدجواد اسدی و محمود دادمهر از ساری، سعید کمالی از میاندرود، علیرضا بربری از بابلسر، علی عابدینی از فریدونکنار، حسین مشتاقی از نکا، رحیم کابلی و یدالله قنبری از بهشهر به شهادت رسیدند.

در خانطومان چه گذشت

محسن بهاری،رزمنده مدافع حرم مازندرانی که درحماسه خان طومان حضور داشت، حوادث خان طومان را به خوبی تشریح کرد که روایت جانسوز این رزمنده مدافع حرم در ادامه می آید:

منطقه خان طومان به لحاظ جاده کمربندی ای که 8 کیلومتر است و داعش از این راه به ترکیه نفت میفروشد و تجهیزات نظامیاش را تهیه میکند، موقعیت استراتژیکی برای تروریستها محسوب میشود. ما درحال پیشروی و گرفتن این جاده بودیم و درصورت پیروزی قوای ما حلب به صورت کامل در محاصرهمان قرار میگرفت. ترکیه به تروریستها خبر داد که باید هر چه زودتر تکلیف این کمربندی و شاهراه روشن شود، چون در صورت بسته شدن آنجا توسط ایرانی ها دیگر ارسال سلاح، مهمات و نیرو از این مسیر امکان پذیر نیست که در این صورت خیلی دوام بیاورید 10 روز است.

روسیه شبانه روز در حال بمباران این منطقه بود تا اینکه آمریکا به روسیه اعلام کرد دو روزی دست نگه دارد و در واقع آتش بس شود و حملات توپخانه ای و هوایی اش را متوقف کند تا کشته ها و زخمی ها جمع آوری شوند.

آمریکا با این امر به نوعی دو روز روسیه را از بازی نظامی خارج کرد. گروههای مختلف تروریستی هم که بعضا با هم مشکل داشتند در این قضیه متحد شده و تصمیم گرفتند وضعیت خان طومان را مشخص کنند و بعد راجع به مشکلاتشان بحث کنند.

نیروهای اسلام در این طرف درگیری قوایی متشکل از 70 رزمنده مازندرانی از ایران، 850 افغانستانی از تیپ فاطمیون، 400 نجبا عراقی و 280 سوری بود.

من از روز چهارشنبه با دوربین ترمالی که داشتم، متوجه شدم دشمن کاملا در حال آماده شدن است و اطلاع هم دادم اما گفتند چون آتش بس اعلام شده و بچه های سازمان ملل اینجا هستند، دشمن حمله نمی کند. با این حال بچه های نیروی قدس به این اکتفا نکردند و گفتند شما آمادگی داشته باشید.

شهید رادمهر 15 فروردین با نیروهایش رسید، چهار روز بعد این درگیری آغاز شد که رزمنده هایی مثل سالخورده و بواس در این جریان شهید شدند و خط عمار شکست خورد، اما نیم ساعت بعد دوباره خط پس گرفته شد. واقعا باید به مازندرانی بودن مان افتخار کنیم چون جانانه جنگیدند. شهید خلیلی که با آرپیچی نفربر میزد، خودش مجروح شد و تروریستها چند روز بعد اعلام کردند او را اسیر کردند و کشتند.

خان طومان را سال گذشته در برج 9 گرفته بودیم، به خاطر همین دشمن تمام نقاط را از جمله ساختمان فرماندهی، مخابرات و آماد را ثبت شده داشت و نیاز نبود چهار تا خمپاره بزند، بعد تصحیح کند و گلوله پنجم درست بخورد به هدف. همان اولین گلوله مستقیم می خورد به هدف. حالا با توجه به دو هزار نیروی تکفیری که وجود داشت همه دست به دست هم دادند تا خان طومان را پس بگیرند.

شهیدان سید طاهر و حسین مشتاقی در این مرحله شهید شدند و شهید قنبری دیده بان ما هم چون در همان ساعت اول به شهادت رسید، توانستند پیکرش را به پشت جبهه برگردانند اما بقیه ساعت 4 به بعد شهید شدند و پیکرشان در دست نیروهای داعش ماند. قبلا به راحتی با گرفتن مبلغی پیکرها را میدادند اما الان عربستان آنقدر در گوششان خواندند که جسدها را ندهید تا خانواده های آنها تا قیام قیامت در ذهنشان باشد که پیکر عزیزان شان ماند آنجا. مانند پیکر شهید حبیب الله پور که سال قبل شهید شده بود.

شهید کابلی هم با اصابت خمپاره به شهادت رسید. شهید بلباسی که در مناطق عملیاتی راهیان نور همیشه با او بود، رفت که شهید کابلی را بیاورد، شهید بریری هم برای کمک به بلباسی رفت تا در میان تیر و ترکش تنها نباشد. وقتی پیکر کابلی را روی ماشین گذاشتند، با قناسه هر دو را از پشت زدند. عکسهای شهید بلباسی را اگر ببینید صاف دراز کشیده و پشت سرش خون جاری شد. اینها واقعا مردانه ایستادند.

شهید رادمهررفت به سمت ساختمان فرماندهی تا اطلاعات را امحا کند اما سید جواد اسدی می دانست که ساختمان در محاصره است رفت تا کمک رادمهر شود. سید جواد دوید داخل کوچه تا وارد ساختمان فرماندهی شود، وسط راه دوازده هفت به او خورد و پرت شد خورد به دیوار و افتاد پایین. آتش سنگین بود و هر دو به شهادت رسیدند.

ساخت فیلم خان طومان

رضا راعی تهیه کننده و کارگردان حوزه دفاع مقدس ساخت فیلم ‘ خان طومان ‘ را در استان مازندران کلید زد. رضا راعی روز یکشنبه در نشست حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مازندران که با موضوع فیلم خان طومان در استانداری برگزار شد، گفت که برای ساخت این فیلم یک میلیارد و 700میلیون ریال هزینه پیش بینی شده است. وی افزود: البته تمامی بازیگران ، مدیران تولید و دیگر دست اندرکاران این فیلم فی سبیل الله در ساخت آن مشارکت دارند.

راعی گفت که برای ساخت این فیلم داستانی پس از بازی گرفتن آزمایشی از بیش از یکهزار داوطلب، 170 بازیگر انتخاب شد که یکصد نفرشان از هنرمندان مازندرانی هستند. وی افزود: در این فیلم 16 بازیگر در نقش 16شهید مدافع حرم خان طومان نقش آفرینی می کنند و بقیه هم در نقش همسران، مادران ، پدران و دیگر اعضای خانواده شهدا هستند.

راعی با اعلام این که فیلم 70 دقیقه ای خان طومان بلندترین فیلم داستانی با موضوع ایثار و شهادت به شمار می رود که تاکنون ساخته شده، گفت: پنج دقیقه از زمان فیلم به اعزام رزمندگان و پنج دقیقه دیگر نیز نحوه جنگ و شهادت آنان است.

وی در باره لوکیشن فیلمبرداری خان طومان هم توضیح داد: فیلمبرداری را در 13شهرستان، 13 بخش و سه روستای مازندران انجام می دهیم تا بتوانیم زندگی اجتماعی و فرهنگی شهدای مازندرانی خان طومان را در 60 دقیقه به مخاطب منتقل کنیم.راعی پیش از این هم فیلم ‘ بی نام ‘ را در مازندران با موضوع ایثار و شهادت کارگردانی کرد.

بازی 150خانه سیل زده به یاد شهدای خان طومان

سرهنگ عسگر مجیدی در نشست خبری بزرگداشت شهدای مدافع حرم و سالگرد شهدای خانطومان اظهار داشت: لشکر خط شکن 25کربلا درخان طومان مقاومتی خوبی داشتند و اوج این ایستادگی در حماسه خان طومان رخ داد که 16 شهید از مازندران در دفاع از حریم و حرم اهل بیت تقدیم اسلام  شد.

مجیدی افزود: سال گذشته مراسم گرامیداشت شهدای خان طومان به صورت  رزم واره برگزار شد امسال سومین سالگرد قرار بود رزمواره برگزار شود اما به دلیل وقوع سیل برنامه اصلی را در سیمرغ که کانون سیل بود با حضور42گروه جهادی مزین به 42شهید مدافع حرم برگزار می شود و هر گروه جهادی یک بخشی از مناطق سیل زده را برعهده می گیرند و 150 واحد مسکونی در شهرهای مختلف سپاه و بسیج وارد عمل شد. این رزمواره ساعت 15 روز 5شنبه 12 اردیبهشت ماه در شهرستان سیمرغ برگزار می شود.