خاله بازی با روس ها، تا کی؟

  حرف آنلاین – حسین زحمتکش: هیئت 9 نفره از استان ولگا گراد چهار شنبه هفته قبل پس از دیدار اعضای اتاق بازرگانی تهران به مازندران سفر کرد و از مناطق اقتصادی استان بازدید به عمل آورد. این هیئت 9 نفره را دو تن از مقام های دولتی استان ولگاگراد همراهی کردند. نکته جالب اینجاست که […]

 

حرف آنلاین – حسین زحمتکش: هیئت 9 نفره از استان ولگا گراد چهار شنبه هفته قبل پس از دیدار اعضای اتاق بازرگانی تهران به مازندران سفر کرد و از مناطق اقتصادی استان بازدید به عمل آورد. این هیئت 9 نفره را دو تن از مقام های دولتی استان ولگاگراد همراهی کردند.

نکته جالب اینجاست که چندی پیش همزمان با ارتباط های سیاسی با استان آستارخان، کلی تبلیغ شد که بیایید و ببینید که راه تجارت با روسیه بالاخره برای مازندران باز شد! اما از همان ابتدا مشخص بود که آستاراخان روسیه ظرفیتی برای روابط تجاری ندارد و نمی توان برای دست یابی به بازار هزار دست مسکو روی آن حساب باز کرد.

در همین رابطه عبدالله مهاجر در نشست با هیئت ولگاگراد روسیه گفت: با توجه به اینکه موقعیت جغرافیایی و تولیدی دو استان شبیه به یک دیگر است لذا فرصت بسیار مناسبی را در اختیار ما قرار می دهد تا نسبت به هم افزایی بیشتر تجاری جدی تر ورود پیدا کنیم. وی خاطر نشان کرد: در ارتباط تجاری با این استان بسیار جدی هستیم و روابط با آستارخان را در حد ایجاد یک پل ارتباطی با روسیه می دانیم و به نظر این استان برای تجارت با مازندارن خوب عمل نکرد و انتظار ما را برآورده نساخت!

جالب است که تا این مدت مسئولان مازندران بارها از ارتباط تجاری با روسیه به دلیل عقد تفاهم نامه  خبر داده بودند اما رئیس پارلمان بخش خصوصی استان روابط با این استان را در حد یک پل ارتباطی می داند که آن هم خوب به این وظیفه عمل نکرده و نتوانسته پاسخگوی انتظارات تجار باشد!

*روس ها در ارتباط با مازندران جدی نیستند!

نکته دیگر به نظر می رسد روس ها در ارتباط با مازندران خیلی جدی نیستند و نیازهای خود را در مازندران جست و جو نمی کنند اما مسئولان مازندرانی می خواهند به زور هم که شده این ارتباط را به دست آوردند! دلیل آن را هم مازاد تولید می دانند. می خواهند حتی با تهاتر هم که شده جایی برای انتقال مازاد تولید بخش کشاورزی پیدا کنند این درحالی است که روس ها از عدم نیازمندی به مرکبات و صیفی جات سخن گفته اند این درحالیست که رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در نشست با روس های ولگاگراد بارها از مازاد تولید سخن گفت و در روز عقد تفاهم نامه که مانند دیگر تفاهم نامه ها کاربردی نخواهد داشت اصرار بر ایجاد کنسرسیوم جهت تهاتر کالا و محصول داشت!

جالب اینجاست که رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منایع طبیعی اتاق بازرگانی در حاشیه این نشست مازاد تولید را بستر صادرات ندانسته و آن را ابتدای ضرر و زیان کشاور می داند و معتقد است که مازاد تولید جنس بی کیفیت یقینا نمی تواند در کشوری با سلیقه و ذائقه ای متفاوت سهمی داشته باشد.

نکته دیگر، به نظر طرف روس برای ارتباط تجاری با مازندران خیلی اصرار ندارد و این بی تفاوتی را می توان در گلایه مديركل دفتر هماهنگي امور اقتصادي و بين الملل استانداري مازندران و رئیس سازمان صنعت، معدن، تجارت و مدیرکل اقتصاد و دارایی با طرف روس مشاهده کرد.

هر سه مدیر در نشست عقد تفاهم نامه با ولگاگراد روسیه از عدم توسعه روابط تجاری دو کشور به اندازه روابط سیاسی اظهار گله کردند و خواستند که روابط تجاری ایران  روسیه توسعه یابد.

بی تفاوتی طرف روس را می توان در حجاب نامتعارف خانم مسوکو ولوبف واسیلوانا معاون رئیس اتحادیه ولگاگراد همراه این هیئت مشاهده کرد. زمانیکه دیپلمات های زن روسی وارد ایران می شوند به نسبت دیگر دیپلمات ها و مقام های رسمی دیگر کشورها به نسبت پوشش بهتری دارند تا بتوانند ارتباط بهتری در ایران داشته باشند. این سیاست تا حدی است که تیم فوتسال زنان روسیه برای احترام به قوانین داخلی جمهوری اسلامی در بازی با تیم فوتسال زنان ایران حجاب کامل را برگزید و به میدان آمد اما حجاب نامتعارف خانم مسوکو ولوبف واسیلوانا معاون رئیس اتحادیه ولگاگراد جای تعجب داشت و اگر از دید دیپلماتیک نگاه کنیم این پوشش نوعی بی تفاوتی به حضور در مازندران دارد!

نکته دیگر اینکه الکساندر واسیلیویچ معاون کمیته اقتصادی منطقه ولگاگراد نیز برای اولین بار به مازندران سفر می کرد و در نطق ابتدایی در نشست مشترک با تولیدکنندگان مازندرانی بر تحکیم روابط تاکید کرد و برنامه ای در این خصوص بیان نکرد یا  لااقل رسانه ها در جریان قرار نگرفتند.

* ضرورت بیان حقیقت

به دنبال سیاه نمایی نیستیم اما تلاش های شبانه روزی اتاق بازرگانی در دفاع از حقوق تولیدکنندگان نباید کمرنگ شود، تیم جدید اتاق بازرگانی بسیار کوشا و فعال در جهت صیانت از فعالان اقتصادی به طوری جدی ورود پیدا کرده و استاندار را نیز همراه خود کرده است، لذا باید طوری برنامه ریزی شود که این رفت و آمد ها نتیجه داشته باشد.

اینکه استان ولگاگراد منطقه ای حاصل خیز است و در حوزه کشاورزی در بسیاری از محصولات علاقه ای به واردات ندارد نباید آنقدر اصرار بر تبادل محصولات کشاورزی داشت!

مدیرکل امور اقتصاد دارایی مازندران نیز در حاشیه ی این نشست از عدم نتیجه بخش بودن رفت و آمد های اقتصادی سخن به میان آورد و گفت: تا به حال این رفت و آمد ها نتیجه ملموسی برای تولید استان نداشته است!

تفاهم نامه ولگاگراد و مازندران در حالی در اتاق بازرگانی بسته شد که ما منتظر هستیم اتفاقی برای اقتصاد استان و سرمایه گذاری خارجی آن رخ دهد نه آنکه پس از یکسال رفت و آمد استان دیگری را برای تجارت انتخاب کنیم.

امید است با توجه به شناختی که اتاق بازرگانی از استان ولگاگراد پیدا کرده و بتوان برای مازندران سهمی در بازار روسیه پیدا کرد.