حرکت کُند چرخ تولید

اسحق پاک نیا: بار دیگر فعالان اقتصادی استان به بهانه بزرگداشت هفته صنعت و معدن و تجلیل از واحدهای نمونه صنعتی و معدنی گرد هم آمدند تا چالش‌های روز اقتصادی را بررسی کنند. کُند شدن حرکت چرخ تولید با تحریم‌های خارجی و سیاست‌گذاری‌های اشتباه بر کسی پوشیده اما تولیدکنندگان همچنان امیدوارانه و با تلاش و […]

اسحق پاک نیا: بار دیگر فعالان اقتصادی استان به بهانه بزرگداشت هفته صنعت و معدن و تجلیل از واحدهای نمونه صنعتی و معدنی گرد هم آمدند تا چالش‌های روز اقتصادی را بررسی کنند. کُند شدن حرکت چرخ تولید با تحریم‌های خارجی و سیاست‌گذاری‌های اشتباه بر کسی پوشیده اما تولیدکنندگان همچنان امیدوارانه و با تلاش و کوشش بیشتری سعی در حفظ وضعیت موجود دارند، نکته‌ای که علیرضا فرجی نایب‌رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران در خیرمقدم گویی این همایش گفت «خدایا چنان کن که طاقت مان تمام نشود»

سال‌هاست سخنان تولیدکننده، نماینده مجلس و مسئول دولتی یکی شده و همگان مشکلات تولید را به‌خوبی در جلسات و همایش‌ها عنوان می‌کنند؛ کمبود نقدینگی، قوانین دست و پاگیر، تصمیمات خلق‌الساعه، بخشنامه‌های متعدد و فساد مالی. عناوین مشکلات مشخص است اما به گفته آرمان خالقی دبیر کل خانه صنعت و معدن تجارت ایران، «درجنگ اقتصادی به سر می بریم اما فرمانده مشخص نیست.»

کمیته‌ها و شوراهای مختلفی در سطح استان و کشور برای حل مشکلات اقتصادی تشکیل‌شده اما موانع همچنان وجود دارد. عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی می‌گوید که شورای هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا تصمیمات کلان کشور را برای حل مشکلات اتخاذ می‌کنند اما به دلیل نفوذ بیشتر همتی رئیس بانک مرکزی در این شورا، درخواست‌های رحمانی وزیر صمت کامل در این شورا تصویب نمی‌شود.

در استان هم وضعیت آن‌چنان مطلوب نیست بااینکه نمی‌توان تلاش‌های استاندار را در رفع مشکلات نادیده گرفت اما استاندار به‌تنهایی قادر به برطرف شدن مشکلات استانی نیست و مدیران باید مسئولیت وظایف خود را بپذیرند. سازمان صمت نیز به دلیل اختلاف همیشگی میان نمایندگان مجلس رئیس ندارد و در مراسم بزرگداشت نیز مشهود بود.

 مسئولیت‌پذیری مدیران پس از تصمیم‌گیری‌ها به دغدغه تولیدکنندگان افزوده‌شده به طوریکه که دبیرکل خانه صنعت و معدن تجارت ایران محور سخنان خود را بر این موضوع قرار داد و گفت: مدیران باید در برابر مسئولیت خود پاسخگو باشند نه اینکه با تصمیمات اشتباه خسارت میلیاردی به کشور وارد کنند و بعد کنار بروند. اگر کارمندی پرونده یک تولیدکننده را به‌موقع در جریان نیاندازد نباید از بیکاری و فقر جامعه گلایه کند چون اقتصاد یک چرخه است و همه باهم در این اجتماع حضور داریم. روند خوبی در قوه قضاییه ایجادشده و در صورت تخلف یک بنگاه، با مدیر مجموعه مجازات و برخورد صورت بگیرد و از تعطیلی بنگاه جلوگیری شود.

* فساد سیستمی

لطیفی رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی مازندران فساد را دغدغه مهم دیگر تولیدکننده‌ها عنوان کرد و گفت که یکی از بزرگ‌ترین موانع رشد جامعه فساد است؛ فساد، سیستمی و نهادینه‌شده و تولید را به چالش کشیده است. وی شرکت‌های غیررسمی را از دیگر مشکلات واحدهای تولیدی اعلام کرد و ادامه داد: شرکت‌های رسمی با سه مکانیزم ملزم به رعایت قوانین مالی و پولی کشور هستند اما چالش اصلی فاکتورهای غیررسمی در خرید است اما شرکت‌های غیررسمی این پاسخگویی را به نهادهای رسمی ندارند.

عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی نیز تولید در شرایط تحریم را بسیار سخت دانست و تأمین نقدینگی، نقد فروشی و افزایش قیمت مواد اولیه را از مشکلات تولید کشور اعلام کرد. وی بیان کرد که به دولت و مجلس ایراداتی وارد است اما همه تلاش می‌کنند تا وضعیت بهبود یابد. رضیان تلاش مجلس برای حذف سود و جریمه مرکب بانک‌ها را از عملکرد مثبت مجلس اعلام کرد.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران و رئیس خانه صنعت، معادن و تجارت استان نیز از دیگر سخنرانان این همایش بودند. بی‌ثباتی قیمت، بی‌توجهی به قانون مالیات ارزش‌افزوده، تأمین منابع ارزی، اعتماد به بخش خصوصی و ضرورت کاهش تصدی‌گری دولت نیز از نکاتی بود که مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران بیان کرد.

رضوی رئیس خانه صنعت معدن و تجارت مازندران نیز بیشتر مشکلات اقتصادی را داخلی دانست و به‌روز نبودن سیستم بانکی، تصمیمات اشتباه در اقتصاد، فشل بودن نظام آموزشی، فساد اقتصادی فراگیر، جابه‌جایی مدیران نالایق به‌جای حذف، عدم آزادسازی قیمت‌ها و نرخ ارز و نظام توزیع را مشکلات بخش تولید کشور اعلام کرد. وی همچنین خواستار تعیین تکلیف اموال تملیکی به جهت رونق تولید شد.

میرزاخانی سردبیر روزنامه دنیای اقتصاد نیز از سخنرانان متفاوت این همایش بود. میرزاخانی به‌عنوان یک اقتصاددان عملکرد دولتمردان را به چالش کشید و روند اشتباه اقتصاد در 50 سال اخیر، دور ریختن منابع ارزی باقیمت گذاری اشتباه و مصرف اشتباه دلارهای نفتی را چالش‌های اساسی اقتصاد کشور برشمرد. سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز کاهش سرمایه‌گذاری را از مشکلات کشور مطرح کرد. وی تأمین نیازهای تولیدکنندگان از داخل کشور بجای واردات و افزایش صادرات به 15 کشور همسایه را از برنامه‌های مهم وزارت صمت اعلام کرد و از تلاش وزارت برای جایگزینی بازار سرمایه به‌جای بانک در تأمین سرمایه صنعت خبر داد.