حرکت غیرشتابزده اتاق فکر توسعه مازندران بر اساس اولویت ها

زهرا اشکیود :  استان مازندران با توجه به ظرفیت‌های مختلف در زمینه کشاورزی، گردشگردی و نیز با توجه به موهبت عظیم دریا در زمینه شیلات که هم بخش غذای دریایی و نیز گردشگری و همچنین محیط زیست را در خود جای داده در تمامی بخشها دچار مشکلاتی است . از بعد دیگر استان مازندران دارای […]

زهرا اشکیود :  استان مازندران با توجه به ظرفیت‌های مختلف در زمینه کشاورزی، گردشگردی و نیز با توجه به موهبت عظیم دریا در زمینه شیلات که هم بخش غذای دریایی و نیز گردشگری و همچنین محیط زیست را در خود جای داده در تمامی بخشها دچار مشکلاتی است . از بعد دیگر استان مازندران دارای جنگل است و همچنین حضور پرندگان مهاجر که می‌توان از این موهبت برای بخش گردشگری و پرنده‌نگری به جای شکار از آن استفاده کرد و از طرف دیگر بخش صنایع تبدیلی در کشاورزی که تا کنون در این زمینه هیچ اقدامی انجام نشد.

از آنجایی که استان دارای اماکن تاریخی زیادی است اما در زمینه شناسایی معرفی آنها توسعه‌ای نیافته است که این نشان می‌دهد مازندران با دانش‌های بروز همراه نبوده و نتوانسته از دانش‌های دانشگاهیان و نخبگان برای توسعه استان استفاده کند و حال با راه‌اندازی اتاق فکر توسعه و تعالی، امیدواریم گام‌های مثبتی در زمینه رشد توسعه استان برداشته شود.

سید خلاق میرنیا رئیس اتاق فکر توسعه و تعالی استان مازندران و رئیس دانشگاه مازندران در گفت و گو با حرف، درباره اتاق فکر و اقدامات آن، گفت: اتاق فکر محلی است که دانشگاهیان استانی و نخبگان غیردولتی با برگزاری نشست‌های مشترک بر روی مسائل اساسی پیشرفت و یا عدم پیشرفت استان فکر کنند و پس از بررسی تمامی جوانب به فهم مشترکی برسند تا بتوانند به راهکاری واحد برای توسعه استان دست یابند که در این راستا اولویت‌هایی توسعه‌ای استان مازندران همانند آب، محیط زیست، کشاورزی، تجارت و گردشگری در این اتاق برای رسیدن به توسعه مورد بحت و بررسی قرار می‌گیرد.

میرنیا افزود: از آنجایی که استاندار به دانشگاه اعتماد کرد بنابراین باید در این اتاق تمامی جوانب  را مورد بررسی قرار دهیم و با نخبگان استانی در دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و دانشگاهیان نشست‌های مشترک را برگزار کنیم و بر این مسئله به فهم مشترک و پس از آن به راه حل واحد برسیم.

وی تصریح کرد: از آنجایی که استان مازندران توسعه یافته نیست بنابراین در تمامی بخش‌ها دچار مشکلاتی است و باید در ابتدا اولویت‌های استان را شناسایی کنیم که به طور طبیعی اولویت کشاورزی، تجارت، گردشگری، محیط زیست و آب از اولویت‌های بسیار مهم است در عین حال که باید به صنعت و حمل و نقل نیز توجه کرد اما برای بررسی اولویت نخست باید این موارد را مورد مطالعه قرار دهیم و شتابزده نمی‌توان اولویت‌ها را بیان کرد.

رئیس اتاق فکر توسعه و تعالی استان مازندران، یادآور شد: باید برنامه‌های توسعه‌ای و آمایشی استان را از دستگاه‌های مختلف دریافت کرد و مورد مطالعه قرار داد و پس از بررسی نقاط ضعف و قوت و بر اساس شرایط دستگاه‌ها اقداماتی برای پیشرفت استان انجام داد.

این مسئول، گفت: در حال حاضر اتاق فکر توسعه و تعالی استان مازندران در مراحل مقدماتی قرار دارد و به دنبال شتابزدگی در این اتاق نیستیم.