حرف مازندران بررسی می‌کند؛ کیک‌های آلوده؛ از توزیع محدود تا بسته‌بندی ضعیف

گروه اجتماعی: در مازندران نخستین بسته‌ها از کیک‌های آلوده به قرص‌هایی که هنوز نوع آن‌ها مشخص نیست،در قائم‌شهر و آمل یافت شد. کیک‌هایی که درون آن‌ها یک قرص کامل یا دو قرص یافت شده نگرانی خانواده‌ها را افزایش داده است. این قرص‌ها بیشتر در تغذیه دانش آموزان مدارس کشف‌شده است. مهر نوشت: در تازه‌ترین اتفاق […]

گروه اجتماعی: در مازندران نخستین بسته‌ها از کیک‌های آلوده به قرص‌هایی که هنوز نوع آن‌ها مشخص نیست،در قائم‌شهر و آمل یافت شد. کیک‌هایی که درون آن‌ها یک قرص کامل یا دو قرص یافت شده نگرانی خانواده‌ها را افزایش داده است.

این قرص‌ها بیشتر در تغذیه دانش آموزان مدارس کشف‌شده است. مهر نوشت: در تازه‌ترین اتفاق ازاین‌دست، جاسازی شدن یک عدد قرص دریکی از کیک‌های شکلاتی که توسط یک شهروند آملی خریداری‌شده نگرانی‌ها تشدید کرده است.

این شهروند آملی دراین خصوص گفت، این کیک شکلاتی تولیدی یکی از شرکت‌های معروف و برند در کشور بوده و از یک فروشگاه معروف که تبلیغات زیادی هم اخیراً در شبکه‌های صداوسیما دارد، به همراه دیگر وسایل خانگی خرید کردم.

معدوم کردن کیک‌های مشکوک

درهمین حال رئیس اتاق اصناف شهرستان آمل از معدوم کردن چندین کارتن کیک‌های مشکوک به نمونه قرص‌های پیداشده توسط عوامل این اتاق از فروشگاه موردنظر خبر داد. کرمی افزود: درعین‌حال گشت‌های ویژه اتاق اصناف و تعزیرات بازدیدهای این بخش خود را بیشتر و این مورد خاص را نیز بررسی خواهند کرد.

قرص مشکوک تحت بررسی کارشناسان غذا

درهمین حال شهروند آملی با مراجعه به شبکه بهداشت و درمان شهرستان آمل شکایت خود را در خصوص وجود قرص مشکوک در داخل کیک به این اداره ارائه داد. مواردی دیگری از قرص دربسته‌های کیک در شهرهای قائم‌شهر و شیرود تنکابن و شهرستان ساری نیز اعلام‌شده است. رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش‌وپرورش مازندران به فارس گفت: در مدرسه مالجو و دو مدرسه دیگر ساری کیک‌های حاوی قرص مشاهده شده است. دو روزی می‌شود که قرص‌ها در مدرسه مالجو و دو مدرسه دیگر ساری دیده‌شده و دستورالعمل لازم را برای مدارس ارسال کردیم و مدیر مدارس باید دستورالعمل را در مدارس اجرا کنند. ابراهیم عسگر پور معاون سیاسی و امنیتی فرمانداری ویژه تنکابن نیز ضمن تائید  ردپای کیک‌های آلوده به قرص در این شهرستان گفت: این کیک‌ها در یک سوپرمارکت واقع در کاسگر محله شیرود کشف شدند. وی افزود: دستور پیگیری و جمع‌آوری این کیک‌ها به‌محض مشاهده صادرشده و   نیروهای  صنعت، معدن و تجارت، بهداشت و  اتاق اصناف پیگیری این موضوع را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

پیگیری‌های حرف

مکرمی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پاسخ به سؤال خبرنگار حرف دراین‌باره می‌گوید: بسته‌های حاوی قرص به تعداد بسیار محدود بوده است و پس از شناسایی محل فروش دربسته‌های دیگر این قرص‌ها یافت نشد. وی بابیان اینکه اطلاع‌رسانی درباره نوع قرص و نحوه کارگزاری آن در درون کیک‌ها به‌صورت متمرکز از تهران اعلام می‌شود، تصریح کرد: موردهای کشف‌شده حاوی قرص به همان تعداد اطلاع‌رسانی شده بوده و موردهای دیگری یافت نشده است.

تهدید امنیت اجتماعی و غذایی

عضو هیات مدیره انجمن صنایع غذایی استان دراین‌باره به خبرنگار حرف می‌گوید: بخش مهمی از این شیطنت مربوط به تهدید امنیت اجتماعی و سپس امنیت غذایی است؛ اما نکته مهم‌تر این است که این قرص‌ها در کارخانه‌ها و در فرآیند تولید صورت نگرفته است ازاین‌رو نباید این مسئله به تولیدکنندگان مرتبط دانسته شود. اضافه شدن هر موادی به‌جز مواد اولیه در دستگاه‌های تولیدکننده کیک‌ها نیز اختلال ایجاد می‌کند ازاین‌رو در فرآیند تولید اضافه شدن حتی پودر قرص‌ها، شدنی نیست.

اسماعیل خاتمی مقدم با اشاره به اینکه این قرص‌ها حتی در برندهای مهم صادراتی نیز کشف‌شده است و شنیده‌شده که در 13 برند از این قرص‌ها یافت شده است، می‌افزاید: این امر صادرات و حتی مصرف داخلی محصولات غذایی را نیز دچار چالش می‌کند. در ترکیه کشف یک نمونه و فقط نیز همان یک نمونه قرص که به نظر می‌رسد در ایران از آن نمونه‌برداری شده است، موجب چالش صادرات محصولات این کشور شد و این امر نیز صنعت غذای کشور و استان را نیز دچار چالش خواهد کرد.

وی بابیان اینکه مسئله امنیتی این کیک‌های آلوده در دست بررسی است، اما صنعتگران و تولیدکنندگان در این زمینه تقصیری ندارند، بیان می‌کند: هیچ برندی، حتی یک برند رقیب به دنبال تخریب صنعت موردنظر نیست زیرا ضررهای این امر به‌قدری زیاد است که تمام صنعت غذایی را دچار مشکل خواهد کرد و چالشی بزرگ ایجاد می‌کند.

ضعف در صنعت بسته‌بندی کیک‌ها

خاتمی مقدم با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم مصرف‌کنندگان بدانند به صنعت غذای کشور اعتقاد داشته باشند، می‌افزاید: نحوه بسته‌بندی کیک‌ها و شکلات‌ها در کشور که از طریق سرد صورت می‌گیرد چالشی است که موجب شده از این نقطه‌ضعف در آن استفاده‌شده و قرص‌ها در کیک‌ها کارگزاری شود. درزمانی که این زنجیره بسته‌بندی نیز ایجاد می‌شد یادآوری کرده بودیم که ممکن است باز شدن و بسته شدن به‌راحتی این نوع بسته‌بندی آسیب‌زا شود. بنابراین بسته‌بندی راحت این کیک‌ها موجب می‌شود که به‌راحتی بتوان در آن خارج از کارخانه ایجاد دخالت کرد و دوباره آن را بسته‌بندی کرد.

وی با تأکید بر اینکه امنیتی بودن مسئله توسط دستگاه‌های مربوط در دست انجام است اما صنعت غذا تلاش می‌کند که در این مسئله مدافع تولیدکنندگان باشد، ادامه می‌دهد: ابعاد این مسئله پس از کشف حقایق آن قابل‌بررسی بیشتر است.