جزئیات فعالیت کسب‌وکارهای کم‌خطر در طرح فاصله‌گذاری هوشمند

قائم‌مقام وزیر صمت جزئیات ضوابط فعالیت کسب‌وکارهای کم‌خطر را تشریح کرد و گفت: ۷.۵میلیون شاغل مستقیم اصناف هستند، باید در فاصله‌گذاری هوشمند حتماً اثرات تصمیمات لازم را لحاظ کنیم، چون این حوزه حدود ۱۸.۵میلیون نفر از جمعیت کشور را شامل می‌شود. حسین مدرس خیابانی اظهار کرد: بیماری کرونا علاوه بر ابعاد بهداشتی، در سایر ابعاد […]

قائم‌مقام وزیر صمت جزئیات ضوابط فعالیت کسب‌وکارهای کم‌خطر را تشریح کرد و گفت: ۷.۵میلیون شاغل مستقیم اصناف هستند، باید در فاصله‌گذاری هوشمند حتماً اثرات تصمیمات لازم را لحاظ کنیم، چون این حوزه حدود ۱۸.۵میلیون نفر از جمعیت کشور را شامل می‌شود.

حسین مدرس خیابانی اظهار کرد: بیماری کرونا علاوه بر ابعاد بهداشتی، در سایر ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی مذهبی کشورمان نیز تأثیراتی داشته است و ضرورت دارد در مسیر مقابله با این بیماری به این موارد نیز توجه و دقت نظر داشته باشیم.

وی گفت: مرحله اول فاصله‌گذاری اجتماعی، خوشبختانه با همکاری بسیاری از اصناف، کسبه و کسب‌وکارهای کشورمان به‌خوبی اجرا شد و همچنان که اصناف ما در ایام پایانی سال و با توجه به اهمیت بازار شب عید با دولت همکاری بسیار خوب و گسترده داشتند، در مرحله دوم فاصله‌گذاری اجتماعی که به‌صورت هوشمند خواهد بود، اجازه فعالیت برخی از کسب‌وکارهایی که فعالیت آنها ریسک کمتری دارد، داده شده است.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در مرحله دوم فاصله‌‌گذاری اجتماعی مشاغل و کسب‌وکارهایی که دارای ریسک فعالیت بالایی هستند، همچون فعالیت باشگاه‌ها، آرایشگاه‌ها، تالارهای پذیرایی، رستوران‌ها و مراکزی که پرتردد هستند، همچنان ممنوع است و حتی اصنافی که اجازه فعالیت دارند باید حتماً طبق ضوابط و پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت و درمان فعالیت کنند.

وی گفت: بخشی از کسب‌وکارهایی که ضروری بودند و در مرحله اول فعال بودند، همچنان می‌توانند فعالیت کنند، سایر واحدهای صنفی که امکان فعالیت در مرحله دوم فاصله‌گذاری اجتماعی دارند، لیست آنها از سوی اتاق اصناف، وزارت صمت و دیگر دستگاه‌های مرتبط، در حال نهایی شدن است و همچنان با تعریف میزان ریسک فعالیت، بقیه کسب‌وکارها نیز به‌صورت پلکانی به موارد فعال اضافه می‌شوند.

مدرس خیابانی اضافه کرد: 7.5 میلیون شاغل مستقیم اصناف هستند، باید در فاصله‌گذاری هوشمند حتماً اثرات تصمیمات لازم را لحاظ کنیم، چون این حوزه حدود 18.5 میلیون نفر از جمعیت کشور را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه نگاه جامع و ملی به همه ابعاد این طرح، هنر ستاد مقابله با کرونا است و فعالیت واحدهای پرتردد همچنان ممنوع است، گفت: پروتکل بهداشتی شامل مسئول واحد، ابزارهای مورد استفاده و مشتریان است که در چارچوب پروتکل‌های عمومی و تخصصی رعایت کنند و باید پروتکل‌ها را در معرض دید عموم قرار دهند و اصناف، بهداشت و بازرسان ما روی نحوه اجرای آن نظارت خواهند داشت.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: البته خود مردم نیز مکلفند در خصوص مشاغل و نحوه اجرای پروتکل‌های بهداشتی دقت نظر و نظارت داشته باشند و در صورت وجود تخلف یا عدم رعایت ضوابط از سوی واحد صنفی خاصی، ضمن عدم مراجعه به آن، موارد را جهت نظارت به اتاق اصناف و بخش‌های ناظر گزارش کنند.

به‌گفته وی، در این طرح آمده است؛ خود متصدیان صنفی و کسب‌وکارها نیز مکلف هستند پروتکل‌ها و ضوابط بهداشتی تعریف‌شده را به‌طور کامل رعایت کنند.

مدرس خیابانی با اعلام اینکه “در بخش اصناف اجرای طرح فروش اینترنتی را آغاز کردیم و مرحله دوم از 15 فروردین آغاز شده است”، گفت: پیشنهادات تخفیف مالیات و…، را ارائه کردیم و فروش اینترنتی در آینده اقتصاد کشور مؤثر خواهد بود.

وی همچنین گفت: هم‌اکنون در حوزه تولید کشور حدود دو و نیم میلیون نفر شاغل مستقیم وجود دارد که حدود 50 درصد آنها در صنایع متوسط و بخش دیگر آن در صنایع کوچک فعال هستند، خوشبختانه در این خصوص با توجه به فعال بودن بخش تولید فضای کمتری وجود داشت.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در بخش اصناف تعدادی از نیروها به‌عنوان کارگران روزمزد فعال هستند که در یک نگاه جامع الاطراف در طرح فاصله‌گذاری هوشمند تأمین معشیت این نیروها با فعال شدن این واحدهای صنفی لحاظ شده است.

وی در پایان گفت: برای اینکه بتوانیم کالاهای تولیدشده در واحدهای صنعتی را به مردم عرضه کنیم، باید اصناف ما البته با یک چارچوب مشخصی فعال باشند تا بتوانیم سیکل فعالیت و معشیت مردم را حفظ کنیم.