جزئیات برنامه های بزرگداشت روز مازندران

حرف آنلاین: 14 آبان آغاز حکومت علویان در استان، از سوی شورای فرهنگ عمومی بنام روز مازندران نامگذاری شده و هر ساله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مراسمی را برای بزرگداشت این روز در نظر می گرفت ولی امسال بزرگداشت روز مازندران حال و هوایی دیگری دارد. تشکل ها و سازمان های مردم نهاد […]

حرف آنلاین: 14 آبان آغاز حکومت علویان در استان، از سوی شورای فرهنگ عمومی بنام روز مازندران نامگذاری شده و هر ساله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مراسمی را برای بزرگداشت این روز در نظر می گرفت ولی امسال بزرگداشت روز مازندران حال و هوایی دیگری دارد. تشکل ها و سازمان های مردم نهاد دست به دست هم دادند تا ضمن حفظ حرمت ماه محرم، به بهانه این روز تلنگری به مسئولین و مردم بزنند تا برای حفظ و معرفی آیین ها، محیط زیست، گردشگری، فرهنگ و هنر مازندران بکوشند.

بنیاد هم اندیشان تبری که از تجمیع(وحدت) تشکل ها و سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه مازندران تشکیل شده، مسئولیت این کار را قبول کرده تا در نخستین فعالیت اش در استان، بزرگداشتی با شکوه و تخصصی در یک هفته برای مازندران بگیرد. براساس اعلام دبیر اجرایی ستاد بزرگداشت روز مازندران، برنامه های بزرگداشت روز مازندران از امروز 9 آبان با حضور در مزار شهدا و آسایشگاه جانبازان شروع شده و به 14 آبان ختم می شود.

به گفته محمدرضا حسن پور، افتتاح نخستین نمایشگاه روز مازندران در مکان اداره کل ارشاد استان، شاهنامه خوانی،هم اندیشی در خصوص موسیقی تبری، پاکسازی پارک شهید زارع، اجرای موسیقی عباس خوانی – تعزیه خوانی، هم اندیشی فعالان محیط زیست، هم اندیشی فعالان منابع طبیعی، شعرخوانی شاعران تبری سرا،هم اندیشی فعالان میراث فرهنگی و گردشگری، معرفی و انجام بازی های مازندران، قصه گویی، کارناوال مخالفت با قطع درختان و برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه از برنامه هایی است که در مرکز استان در یک هفته اجرایی خواهد شد.

برنامه های مختلفی نیز در شهرستان ها تدارک دیده شده، از جمله پاکسازی و رصد پرندگان در میانکاله، بررسی ساخت فیلم نیما یوشیج در نوشهر،بازدید از موزه بابل،برگزاری بازی ها و مسابقات بومی در سطح استان، شب شعر در بابل، بازدید از کاخ موزه رامسر، دیدار نویسندگان و اهل قلم با دانش آموزان و اهدا کتاب، بازدید از موزه مردم شناسی آمل، جشن بادبادک ها در امیرکلا، اجلاس جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست کشور در دانشگاه آزاد قائم شهر، پاکسازی ساحل نور،  شعرخوانی در اداره فرهنگ و ارشاد نور، پاکسازی جنگل سی سنگان،  مراسم آیینی تیرماه سیزده شو در بابل و جشنواره عرضه و فروش غذاهای سنتی در فریدونکنار.

در نشست خبری که برنامه های فوق اعلام شد، عباس زارع معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، فریده یوسفی مدیر انتشارات شلفین و نایب رئیس شورای سیاست گذاری، محمد عظیمی مسئول کارگروه میراث فرهنگی و گردشگری و دکتر ولی پور بعنوان تعدادی از اعضای شورای سیاستگذاری حضور داشتند و هر کدام برای تسریع در رشد و شکوفایی مازندران در حوزه های مختلف بخصوص گردشگری، فرهنگ و هنر سخنانی را مطرح کردند.

حال که تشکل های حامی رشد و شکوفایی مازندران دست به کار شده و از استانداری و دستگاه ها و نهادهایی دولتی پیشی گرفته اند، تنها جای روز مازندران در تقویم رسمی کشور خالیست. نهادهای نظیر شورای فرهنگ عمومی استان نیز می تواند با پیگیری دوباره و بیشتر نام روز مازندران را در تقویم رسمی کشور بگنجاند تا تشکل هایی که برای مازندران سر و دست می شکنند، امیدوارتر از گذشته برای احیاء ظرفیت های استان تلاش کنند.