جریمه فدراسیون فوتبال به‌دلیل بی‌اطلاعی یا کم‌کاری؟

تازه‌ترین جریمه فدراسیون فوتبال ایران به دلیل برگزاری جشن صعود این سؤال را به وجود می‌آورد که چگونه مسئولان فدراسیون و در رأس آنها کمیته روابط بین‌الملل از این موضوع اطلاعی نداشته‌اند؟ عدم بی‌اطلاعی نقص نیست، اما اینکه بی‌اطلاع باشید و مسئولیت جایی را به عهده بگیرید که نیاز به مطلع بودن دارد، نقصی روی […]

تازه‌ترین جریمه فدراسیون فوتبال ایران به دلیل برگزاری جشن صعود این سؤال را به وجود می‌آورد که چگونه مسئولان فدراسیون و در رأس آنها کمیته روابط بین‌الملل از این موضوع اطلاعی نداشته‌اند؟

عدم بی‌اطلاعی نقص نیست، اما اینکه بی‌اطلاع باشید و مسئولیت جایی را به عهده بگیرید که نیاز به مطلع بودن دارد، نقصی روی نقص است. موضوع به عدم بی‌اطلاعی مسئولان کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال باز می‌گردد. این بار جریمه 45 هزار فرانکی که فیفا برای فدراسیون فوتبال در نظر گرفته، مشکل آفرین شده است. این جریمه به دلیل برگزاری مراسم جشن صعود به جام جهانی 2018 روسیه پیش از شروع دیدار با سوریه در هفته پایانی مرحله انتخابی این رقابت‌ها در نظر گرفته شده است.

حالا فدراسیون فوتبال ایران پس از جریمه 40 هزار فرانک سوئیسی به دلیل رفتار تماشاگران، جریمه 25 هزار فرانکی نکونام و 5 هزار فرانکی حاج‌صفی و آزمون به دلیل درگیری (همه موارد در بازی رفت با قطر)، جریمه 45 هزار فرانکی به دلیل برگزاری مراسم عزاداری پیش از دیدار مقابل کره‌جنوبی، جریمه 3 هزار فرانکی در بازی رفت با سوریه به دلیل پرتاب اشیا، جریمه 50 هزار فرانکی به دلیل پرتاب نارنجک در بازی با چین و ازدحام بیش از حد جمعیت و عدم نمایش نمادهای فیفا در این دیدار،  جریمه 10 هزار فرانکی در مسابقه با ازبکستان به دلیل عدم برافراشته کردن پرچم در ورزشگاه؛ باید 45 هزار فرانک دیگر جریمه بدهد تا رقم جریمه‌های ایران فقط در مرحله انتخابی جام جهانی 228 هزار فرانک باشد (با احتساب نرخ فعلی فرانک، فدراسیون ایران به حدود 931 میلیون و ششصد هزار تومان جریمه محکوم شده است).

طبق برنامه فدراسیون فوتبال که دو ماه پیش از دیدار مقابل سوریه اعلام شده بود، جلسات مختلفی برگزار و کارگروهی تشکیل شده بود تا جشن صعود برگزار کنند، پایان بازی آغاز جشن صعود تیم ملی بود، با این حال در پایان بازی هم خبری از جشن نشد. طبق مصاحبه کارلوس کی‌روش دو روز پیش از بازی با سوریه، قرار نبود ملی‌پوشان در جشن صعود شرکت کنند و آنها در پایان بازی هم پس از تشکر از هواداران و تجمع در وسط زمین به رختکن رفتند. همان موقع رسانه‌ها اعلام کردند که ملی‌پوشان جشن صعود را تحریم کرده‌اند، اما محمدرضا ساکت مصاحبه کرد و گفت که برگزار نشدن جشن صعود به دلیل ممنوعیت‌های فیفا بوده است.

مسئولان فدراسیون فوتبال آن زمان اعلام کردند فیفا اجازه برگزاری جشن صعود پس از بازی را نمی‌دهد و اعلام شده تا زمان خروج تیم ملی سوریه اجازه برگزاری جشن صعود داده نمی‌شود و در صورت برگزاری جشن و آتش‌بازی، فوتبال ایران با جریمه روبه‌رو می‌شود. مهدی تاج رئیس فدراسیون در تاریخ 15 شهریور در این باره گفته بود: «برنامه‌ای که داشتیم را تا آنجا که امکان داشت اجرا کردیم. فقط قرار بود آخر بازی نورافشانی داشته باشیم که خلاف قوانین فیفا بود. ما پیش از این به خاطر برخی مسائل از سوی فیفا جریمه شده بودیم و اگر برنامه نورافشانی را هم اجرا می‌کردیم آن وقت امکان داشت از میزبانی محروم شویم. کی‌روش هم بعد از بازی 10 دقیقه بازیکنان را در زمین نگه داشت و آنها دور تا دور ورزشگاه به سمت هواداران رفتند. اگر می‌خواستیم برنامه نورافشانی هم داشته باشیم باید صبر می‌کردیم بازیکنان سوریه از زمین خارج شوند. قبلاً به خاطر برگزاری مراسم عزاداری در جریان بازی با کره جنوبی از سوی فیفا جریمه شده بودیم در حالی که ما آن برنامه را خودمان خواستیم که اجرا کنیم.»

حال سؤال این است که چرا پیش از برنامه‌ریزی‌ها، کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال از فیفا استعلام نگرفته بود و اگر گرفته بود چرا چنین اتفاقی رخ داد و ایران جریمه شد؟ کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال باید از این قوانین مطلع باشد و اگر مطلع نیست، استعلام بگیرد، اما احتمالاً نه کسی اطلاعی داشت و نه استعلامی گرفته شد چرا که از همان ابتدا کارگروه ویژه‌ای برای برپایی جشن صعود برگزار شد و البته گفته شد جشن «بعد از مسابقه» به دلیل جلوگیری از محرومیت و البته جریمه برگزار نشده در حالی که فیفا، ایران را به دلیل «جشن قبل از مسابقه» جریمه کرده است. حالا فدراسیون فوتبال بدون برگزاری جشن اصلی صعود و به دلیل پخش برخی سرودها، برگزاری مراسم‌های محلی، تئاتر با عروسک‌های سه متری و… 45 هزار فرانک سوئیس جریمه شده است. باید پرسید وظیفه و نقش مسئولان کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال است که رئیس آن مسئولیت‌های دیگری هم دارد، چیست؟