جای خالی کتاب در سبد فرهنگی خانواده‌ها

    گروه فرهنگی: سرانه پایین مطالعه و کتابخوانی از مشکلات فرهنگی در مازندران تلقی می‌شود. هر چند این استان کهن مهد اندیشمندان بزرگ است ولی اکنون مطالعه جایگاه شایسته ای در بین افراد ندارد. در این بین هر چند آمارهای ضد و نقیضی از سرانه مطالعه به گوش می رسد، اما همین آمارها وضعیت […]

 

 

گروه فرهنگی: سرانه پایین مطالعه و کتابخوانی از مشکلات فرهنگی در مازندران تلقی می‌شود. هر چند این استان کهن مهد اندیشمندان بزرگ است ولی اکنون مطالعه جایگاه شایسته ای در بین افراد ندارد. در این بین هر چند آمارهای ضد و نقیضی از سرانه مطالعه به گوش می رسد، اما همین آمارها وضعیت خوبی از این موضوع منعکس نمی کند. با توجه به اینکه رشد علمی در کشور در وضعیت مناسبی قرار دارد اما همه افراد جامعه مطالعه نمی‌کنند و سطح آگاهی های افراد فاصله عمیقی با یکدیگر دارد. بنابر این مطالعه فقط در بین شمار اندکی از مردم جریان دارد و حتی بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان نیز جز کتاب درسی، مطالعه دیگری ندارند. کتاب و کتابخوانی از جمله مهم‌ترین دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگ است. ایشان همواره بر نهضت کتابخوانی و گسترش فرهنگ مطالعه در میان همه‌ی اقشار جامعه به‌خصوص جوانان تأکید داشته و دارند. در این بین، آمارهای ضدونقیضی از میزان سرانه‌ی مطالعه‌ی کتاب در کشور ارائه می‌شود. آمارهای ارائه‌شده از 2 دقیقه تا 75 دقیقه در روز اعلام شده که انتقاداتی را از سوی افراد مختلف در پی داشته است.

*با شرایط مطلوب فاصله داریم

استاندار مازندران با اشاره به اینکه با شرایط مطلوب در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی فاصله‌داریم بر لزوم ارتقای سرانه کتاب تأکید کرد.ربیع فلاح جلودا اقدامات صورت گرفته در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در مازندران در دولت را خوب ارزیابی کرد و با اشاره به این‌که تا دست‌یابی به شرایط مطلوب در این حوزه فاصله‌داریم، گفت: باید با اتخاذ سیاست‌ها و برنامه‌های اصولی و تغییر سازوکارها، شرایطی فراهم شود تا سرانه کتاب در جامعه ارتقاء یابد.وی  بر به‌کارگیری روش‌ها و شیوه‌های خلاق برای توسعه کتاب‌خوانی در جامعه تأکید کرد و گفت: باید با استفاده از همه ظرفیت‌ها در جهت ترویج کتاب‌خوانی در فرهنگ عمومی جامعه استفاده شود.فلاح بر توسعه عادلانه توزیع کتاب و گسترش فضاهای کتابخانه‌ای در استان تأکید و تصریح کرد: ترتیبی اتخاذ شود تا کتاب به‌صورت رایگان در اختیار دانش آموزان نقاط محروم و کمتر توسعه‌یافته قرار گیرد و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی نیز به‌صورت رایگان از این مزایا استفاده نمایند.

*لزوم تغییر ذائقه و فرهنگ مردم

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس معتقد است به دلیل نبود فرهنگ کتابخوانی در جامعه، مردم از نسخه‌های الکترونیکی کتاب‌ها چندان استفاده نمی کنند و به چرخیدن‌های بی‌هدف در فضای مجازی مشغول هستند.حمایت میرزاده با اشاره به دلایل سرانه پایین مطالعه در ایران، گفت: اگرچه کتب دیجیتالی در ایران رشد بسیار خوبی داشته‌اند و مردم می‌توانند در گوشی‌های تلفن‌های همراه خود از این امکان به منظور کتابخوانی استفاده کنند اما هنوز این اتفاق به دلیل نبود فرهنگ کتابخوانی در ایران رخ نداده است و مردم تمایلی به این کار نشان نمی‌دهند.نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی بیان اینکه فرهنگسازی برای افزایش مطالعه در کشور ضروری است، ادامه داد: مردم باید عادت چرخیدن‌های بی‌هدف در فضای مجازی را ترک کرده و از فضای مجازی، تکنولوژی‌های جدید و حتی گوشی‌های تلفن همراه خود برای مطالعه کتاب استفاده کنند.   وی  اضافه کرد: وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی، رسانه های عمومی به ویژه رسانه ملی و آموزش و پرورش در تغییر ذائقه و فرهنگ مردم و افزایش گرایش آن‌ها به کتاب و کتابخوانی نقش بسیار تاثیرگذاری دارند به همین دلیل باید برای این مهم برنامه ریزی طولانی مدت کرده و اعتبار در نظر بگیرند.میرزاده با بیان اینکه مطالعه عمومی باید در مدارس جای باز کند و حتی برای  دانش‌آموزانی که مطالعه غیردرسی دارند به میزان مطالعه و کیفیت آن نمره تشویقی در نظر گرفته شود، افزود: باید تلاش شود با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف، سرانه مطالعه کتاب را افزایش دهیم.امروزه فرهنگ‌سازی و علاقه‌مندسازی آحاد جامعه برای انجام مطالعه امری غیر قابل انکار و ضروری است لذا باید با برنامه‌ریزی این کار را برای مردم جذاب کرد .اگر مطالعه روزنامه و مطالب روزمره سایت‌ها را در سرانه مطالعه در نظر نگیریم و صرفا به مطالعه کتاب توجه کنیم حتما مشخص خواهد شد که با کاهش مشهودی روبرو هستیم لذا مسئولان نباید این مهم را انکار کنند و نسبت به آن بی‌توجه باشند. درصد کتابخوانی در ایران با وجود تاکیدات رهبری و تلاش‌هایی که به ظاهر برای این مهم می‌شود همچنان بسیار پایین و نگران‌کننده است و همت جدی و یکپارچه از سوی دستگاه‌های فرهنگی و مدیران ارشد نظام برای توسعه کتابخوانی و درونی کردن فرهنگ آن در میان مردم جامعه صورت نمی‌گیرد.